ad

Oorsprong: Verenigde Staten / Zuid-Korea

Geregisseerd door: Paul Leder

Met onder meer: Rod Arrants en Joanna Kerns

Over Ape

"See APE *defy the jaws of giant shark *destroy a teeming city *demolish an ocean liner *vanquish monster reptile"

Een tien meter grote gorilla ontsnapt voor de kust van Korea van een vrachtboot. Toevallig is er net in de buurt een Amerikaanse filmploeg een actiefilm aan het draaien. De wildgeworden aap kidnapt de hoofdrolspeelster en neemt haar mee op zijn verwoestende rooftocht door Seoel.

imageimageimage

avatar van FisherKing

FisherKing

Ik schrik mezelf nog steeds iedere keer kapot bij die idiote toevoegingen van Bioscoopzaal...

avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

Zeg maar gerust: ik schrik me een aap!

avatar van PartyMarty

PartyMarty

Kwam deze tegen met o.a. deze alternatieve filmtitel: Attack of the Giant Horny Gorilla

avatar van as

as

Tja, King Kong wilde wel maar het lukte hem niet!

avatar van LaCaméraStylo

LaCaméraStylo

Een van hoogtepunten gister op de Final Chapter van De Nacht van de Wansmaak!

avatar van Halcyon

Halcyon

LaCaméraStylo schreef:

Een van hoogtepunten gister op de Final Chapter van De Nacht van de Wansmaak!

Ja hé, die plastieken koe was geweldig .

avatar van LaCaméraStylo

LaCaméraStylo

Ja, of die dode haai waar hij mee worstelt. Echt hilarisch.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Fragmenten gezien bij de Nacht van de Wansmaak; het begin op de boot; het beroemde gevecht met de haai en het einde op de heuvel met de piepschuimen rotsblokken. Ik kan veel zeggen, maar een woord is genoeg: HULDE!

avatar van Mug

Mug

De wansmaak-avond werd afgesloten met Nacht vd Wansmaak klassieker 'Ape'. Het is echter jammer dat de meest spectaculaire scenes reeds aldaar te zien waren, zodat de resterende 70 aaploze minuten een ware hel waren.

De scenes met Ape (jaja, met plastic koeien, barbiepoppen, piepschuim rotsblokken, een dode haai en een spectaculair gevecht met een boa constrictor) zijn de hoogtepunten. De rest is mogelijk nog slechter. Lang uitgesponnen scenes van een kwartier van een oprukkend leger incl. dezelfde shots.

Daarnaast was Ape ook nog eens bedoeld om uitgebracht te worden in 3-D. De makers doen er alles aan zoveel mogelijk kogels op het publiek (ipv de aap) af te vuren.

Verbazingwekkend produkt, dat slechts bij vlagen 'leuk' is. Tegenhanger The Mighty Peking Man is tig keer beter.

avatar van jordandejong

jordandejong

Schaamteloze King Kong rip-off die snel even wilde mee teren op de remake die ook in 1976 uitkwam. Maar waar de remake nog daadwerkelijk vermakelijk is, is Ape een regelrecht wanproduct.

Binnen enkele seconden is de film al niet meer serieus te nemen. De gigantische aap wordt vervoerd in een vrachtschip (lees: speelgoed boot in een meertje) en ontsnapt al na enkele seconden waarna hij in gevecht gaat met een rubberen haai. Geloofwaardigheid graadje nul maar qua entertainment so far so good.

Helaas wordt na deze scene het tempo dodelijk sloom en volgen we de meest oninteressante characters op aarde. Af en toe komt de aap weer even in beeld maar zelfs dat weet vrijwel nooit tot een glimlach te leiden. Het is natuurlijk leuk om een vent in een apenkostuum te zien worstelen met verschillende soorten Bart Smit speelgoed, maar enig zins slaapverwekkend is het ook. Misschien komt dat door de dramatische soundtrack of het feit dat de aap zelf doofstom is. Het maakt namelijk geen enkel geluid en wappert over het algemeen alleen maar wat met zijn armen.

De film is over het algemeen gewoon dodelijk saai. Zijn het niet de tergend slome dialogen (die ook nog eens geforceerd grappig overkomen), dan zijn het wel de verschillende shots die binnen één scene zonder schaamte gewoon een stuk of vijf keer herhaald worden. Of de eindeloze scenes waar zoveel mogelijk zooi naar de camera wordt gegooid voor het 3-D effect.

Ape is een pijnlijk slechte film die zelfs in zijn knulligheid niet kan amuseren. Fouten zoals waar de mouw van het gorilla pak omhoog trekt en je de pols van de acteur ziet of het feit dat tijdens een van de scenes de gorilla sneakers draagt kan ik nog om lachen, maar de film weet voor de rest totaal niet te vermaken. Zet liever een oude Japanse Godzilla of King Kong film op dan deze prut.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Whoa!!! Festijn van slechte special FX!! Wat valt er nou niet aan te vinden?! Goede film, zeker niet, ongeveer het kwalitatieve dieptepunt qua man in monsterpak ramt alles in mekaar-film, maar leuk is het zeer zeker wel. De scene in het weiland met de koe en de paragliders is wat mij betreft een hoogtepunt in de filmgeschiedenis, die scoort Top 10 in de beste slechte FX aller tijden lijst!

Prachtig!!! Fuck CGI, dit echt veel mooier allemaal!