Progeny (1998)

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Brian Yuzna
met Arnold Vosloo, Jillian McWhirter en Brad Dourif

Boven verschillende grote steden worden steeds vaker ruimteschepen gesignaleerd en op een dag wordt een vrouw door de aliens meegenomen. Bij wijze van experiment, ondergaat de vrouw in het ruimteschip een aantal medische tests en als ze eenmaal weer thuis is, blijkt ze zwanger te zijn van een van de aliens.

avatar van Edie
Erg langdradige film, ik had hem erg duur (rond de 25-30 Euro) laten komen vanuit Amerika, bij een kleine plaatselijke DVD winkel, ook extra's waren niet aanwezig, behalve cast&crew info, en een trailer(s).. Film zelf, zoals ik zeg, langdradig. Soms wel eens leuk, echt een film waar ik totaal niks over hoor..

avatar van moviefreak#1
Ik heb deze ooit tijdens de All Night Horrorshow in Euro Cinema Eindhoven gezien, toen was ie wel leuk (of lag het toch aan die wcrollen die richting het scherm gingen )

damon
....en nu kost ie maar 7 euro bij freerecord......

.....Oeps Edie!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Best aardige film hoor heb me best kunnen vermaken.
Deze film is idd soms wel langdradig maar het is niet heel erg storend heb de hele film afgekeken en heb er opzich geen spijt van. alleen wel een open einde vind ik toch minder..
Einde hadden ze wat beter mogen uitwerken.
3,5 Sterren.

avatar van Gang_Star
Zonder enige verwachting aan deze film begonnen, aangezien ik niet bepaald een fan ben van het werk van Brian Yuzna. Deze poster heeft mij overgehaald om deze film te gaan kijken, ondanks dat ik het verhaal van te voren maar zeer matig vond. De film zelf is behoorlijk traag, ruim 40 minuten voordat er eindelijk een beetje spanning inkomt. Tussendoor zijn er nog een aantal scenes die duidelijk maken dat er te maken is met een buitenaardse levensvorm, maar het wordt gewoonweg niet spannend. De weinige momenten van gore zijn gelukkig een stuk beter geslaagd, de bevalling van de alien zag er prima uit en ook de scene met de echo was sterk. Het is dan ook jammer dat het qua sfeer ook zelden effectief is, want als totaalplaatje is Progeny een matige horrorfilm die weinig vormen van vermaak biedt. Een flinke tegenvaller.

avatar van jeroentjuhhhhh
Nogal duffe Yuzna. Doet qua stijl een beetje denken aan zijn The Dentist films, dat is ook niet gek als project tussen beide films in, maar hij speelt hier minder goed in op een 'herkenbare' angst (zwangerschap). Daar zijn toch tal van genre-genoten een stuk beter in geslaagd. Er zit één crazy & wild Alien-scene in, verder brengt het weinig memorabele momenten voort. Wel vrij degelijk geacteerd, maar daar kijk je geen tamme tentacle-porn voor.

avatar van joolstein
'Horny Extraterrestrials'

Vrij magere film met een scenario gebaseerd op een verhaal van Stuart Gordon (ook Co-producer), en geregisseerd door Brian Yuzna. Horror gemixt met Aliens die zo zijn weggelopen uit The X-Files. Helaas laten nu juist die E.T.'s het afweten. Ze hebben een hoog aaibaarheidsfactor. Speciale effecten worden te spaarzaam ingezet en slechts een paar bezitten maar een schok-effect. Alhoewel veel van de tijd op gaat aan het psychologische thriller gedeelte van buitenaardse impregnatie of waanzin komt het niet heel goed uit de verf. De cast deed het daarentegen prima. Jillian McWhirter (ze mocht ook terugkomen in The Dentist 2) speelde de ongelukkige vrouw in kwestie en ook Brad Dourif (Chucky) en Wilford Brimley (The Thing 1982) zijn van de partij. Arnold Vosloo (Imhotep in The Mummy 1 &2) speelt de echtgenoot en eerste-hulp arts maar is niet het type dokter dat je aan je bed wilt zien wanneer er slecht nieuws te vertellen valt, gelukkig blijft wel hij overeind. De film is niet een totale fiasco maar van de twee heren die hierbij betrokken waren verwacht je dat het allemaal wat beter was geweest.