Mosura (1961)

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ishirô Honda
met Frankie Sakai, Hiroshi Koizumi en Kyôko Kagawa

Clark Nelson leidt een expeditie naar het eiland Beiru, dat vroeger voor atoomproeven werd gebruikt. Nelson ontvoert een paar mooie inboorlingen naar Tokio, maar hun gezang lokt het monster Mothra, dat door hen als een god aanbeden wordt. Mothra trekt naar Tokio en verwoest bijna de hele stad op zoek naar de inboorlingen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Hoe meer Mothra films ik zie (dit is de originele en tevens non-godzilla (!) film) hoe fijner ik het 'monster' begin te vinden. Zowel de larven als de uiteindelijke mot zijn gewoon tof. Ik kan me even niet herinneren of dat hele cocon stadium in een eerdere film al hadden gezien, was leuk. Maar de 'peanuts' en de hele folklore rond Infant Island vind ik het beste waarmee Honda op de proppen is gekomen. Elke keer weer genieten.

De film heeft verder de gebruikelijke toestanden, plots, wetenschappers, journalisten en 'boeven'. Verder worden er meer gebouwen vernield dan in welke godzilla film dan ook maar. Meest hilarisch-debiele scène is er eentje met een baby die gered wordt op een instortende stuwdam.

De originele Mothra film is helaas no niet in een mooie remaster serie van Toho/Sony verschenen, maar tot mijn verbazing is de fan uitgave die ik via eBay heb gekocht is perfect. Haarscherp, streep- en spikkelloos fijn cinemascope beeld (OAR) en optionele Engelse subs. Hulde!

avatar van Sanderkeuh
Lange zit, vooral in het eerste uur heeft de film een tergend traag tempo. Had voor mij gerust een half uur korter mogen zijn.
De acteurs doen hun best maar de personages zijn moeilijk interessant te noemen. Bovendien is het verhaaltje met de ontvoerde kleine mensjes flauw en heeft de film een irritante soundtrack.
Mothra zelf zorgt voor de zeldzame leuke scènes in de film.

Tegenvaller.