Mai-chan no Nichijô (2014)

Alternatieve titels: Mai-chan's Daily Life: The Movie  | Mai-Chan's Daily Life: The Movie - Bloody Carnal Residence | Mai-chan no Nichijô: Chiniku no Yakata

1 stem

Japan
Horror
55 minuten / 63 minuten (director's cut)

geregisseerd door Sade Satô
met Miyako Akane, An Koshi en Shôgo Maruyama

Miyako is op zoek naar een baan als dienstmeid. Op een dag vindt ze de gedroomde advertentie, maar wanneer ze aankomt bij het landhuis voelt ze zich toch niet helemaal gerust. De huisbaas is een vreemde man en haar collega's lijken ook iets te verbergen.

Oh my.

't Was eigenlijk al lang geleden dat ik nog een echt stukje gore voorgeschoteld gekregen zag, daar bracht deze Mai-chan dan wel even verandering in. Geen dure film, ook niet wat je noemt subtiel of strak geregisseerd, maar wanneer het om de knikkers gaat dan is Sato wel thuis.

Frutplotje uiteraard, eerste 20 minuten gebeurt er ook niet al te veel. Maid kostuums, een vage huisbaas, beperkte acteurs en een karrevracht aan harde filtertjes om de goedkope look wat te counteren (zonder al te veel succes trouwens, al voegt de editing wel wat toe).

Dan blijkt plots dat Mai (een maid) één of andere gekke aandoening heeft waardoor ze wonden terug kan helen, hoe destructief ook. En wat doe je dan als collega? Als een gek beginnen snijden en opvreten natuurlijk. Héél erg blij is Mai daar niet mee, maar zo heel erg vindt ze het uiteindelijk ook weer niet.

Gelukkig maar, want de film bouwt op naar een grotesque finale die een potje gore serveert zoals het hoort. Smerig, over-the-top, compleet gestoord. Een fijne afsluiter die de film ook wel nodig had, want het eerste half uur is wat flauwtjes. Het einde maakt een hoop goed. Erg goede cinema is dit verder natuurlijk niet, maar wie als horrorfan de laatste jaren wat op z'n honger gezeten heeft qua smerigheid neemt met dit uur-durende niemendalletje weinig risico.