ad

Genre: Drama / Romantiek

Geregisseerd door: Sam Wood

Met onder meer: Jean Harlow, Clark Gable en Stuart Erwin

Over Hold Your Man

"THE STARS YOU LOVE TO SEE MAKING LOVE!"

Boef Eddie (Clark Gable) komt op zijn vlucht voor de politie in de badkamer van Ruby (Jean Harlow) terecht. Ze helpt hem en wordt verliefd op hem en blijft hem trouw, zelfs wanneer hij de gevangenis in moet.

image

BBarbie

De vermenging van misdaad en romantiek leidt in mijn ogen slechts zelden tot bijzondere films. Dat is ook het geval met deze film over een gehard gangsterliefje, dat in een heropvoedingsgesticht belandt nadat haar vriend min of meer per ongeluk een rivaal heeft doodgeslagen. De film is helemaal rondom Jean Harlow gebouwd. Niet onvermeld mag blijven dat de film een paar, voor die tijd opmerkelijke aspecten bevat, zoals de Afro-Amerikaanse predikant, wiens dochter een kamergenote van Harlow is en de vrouw, die er prat op gaat dat ze niet alleen joods is maar ook nog eens socialiste. Niet erg gebruikelijk voor Hollywood toentertijd.

avatar van mrklm

mrklm

Clark Gable is Eddie Hall, een oplichter die, wanneer een politieagent hem achtervolgt, zijn toevlucht zoekt in het appartement van Ruby Adams [Jean Harlow] die geen idee heeft wat haar overkomt maar Eddie toch uit handen van de politie weet te houden. Uiteraard vliegen de scherpe one-liners heen en weer tussen de twee sterren, met dank aan scenaristen Anita Loos en Howard Emmett Rogers, die nog niets van hun onderlinge chemie hebben verloren sinds ze voor het eerst samen verschenen in Red Dust (1932). Maar de komedie verandert in een drama waarin Jean Harlow kan laten zien dat ze meer is dan de 'blonde bombshell' die velen toen (en nu nog) in haar zagen. En Harlow is uitstekend, ondanks soms wat prekerige toon. De film valt verder op vanwege de bijdrage van de Theresa Harris (als een mede-gevangene) en George Reed (als diens vader, een predikant). Deze twee zwarte acteurs spelen een serieuze rol waarbij hun huidskleur niet van belang is. Even opvallend is het feit dat ze niet voorkomen in de credits!

Hoe dan ook, een prima vehikel voor het sterduo Gable en Harlow.

avatar van Dutchfan

Dutchfan

De derde van zeven films film waarin Jean Harlow en Clark Gable samen speelden was een gigantisch groot commercieel succes.

Harlow deed me tijdens het eerste deel van de film denken aan de actrice Mae West.

Deze pre-code film was behoorlijk pittig voor 1933.

In een kleine rol ,als de directrice van de gevangenis, zien we de actrice Blanche Friderici

Friderici speelde in twee andere Clark Gable-films ook een rol : “Night Nurse” en “It Happened One Night”.

Helaas overleed ze -plotseling- een paar maanden na de opnames aan een hartaanval.