Moonwalkers (2015)

Frankrijk

geregisseerd door Antoine Bardou-Jacquet
met Ron Perlman, Rupert Grint en Robert Sheehan

Juli 1969. Tom Kidman (Ron Perlman), een CIA-agent, wordt naar Londen gestuurd om Stanley Kubrick te zoeken. Dit in een poging hem te overtuigen om een nagebootste maanlanding te filmen in het geval de Apollo zal falen. Hij vindt Kubrick echter niet. In zijn plaats ontmoet hij Jonny, een manager van een louche rockband. Ze zijn elkaars nachtmerrie, maar zullen moeten samenwerken om hun missie te volbrengen… het verwezenlijken van de grootste zwendel allertijden.

avatar van blurp194
Zwak.

De conspiracy theory van de Kubrick-tapes is allang bekend en best rijk uitgewerkt. Het variantje dat er hier bij gezocht wordt maakt het niet echt beter. Wellicht een soort keuze uit armoede, een acteur die ietwat op Kubrick lijkt is niet heel makkelijk te vinden. Erger is wel dat het verhaal een komische benadering kiest, maar daar toch best weinig komische inhoud bij weet te presenteren.

De psychedelische beelden zijn op zich wel weer leuk, verder blijft het een wat twijfelachtige B-film.

avatar van Pim1993
Deze slaat de plank compleet mis.

Ron Perlman komt totaal niet tot z'n recht. Wat komisch moet zijn, is het niet. Zo te zien was er nog aardig wat budget, maar daar is compleet onbevangen mee omgegaan heb ik het idee. Nutteloze actiescenes die helemaal niks toevoegen maken de flop af. Ik zou deze lekker overslaan!

Wellicht aardig voor een zondagmiddagje mocht je toch nieuwsgierig zijn.

kappeuter (moderator)
Vanaf 31 maart in de bioscoop (Independent Films)

NL trailer geplaatst

avatar van Pazmaster
B film met een verhaal over het in scène zetten van de maanlanding voor het geval dat de echte maanlanding niet slaagt. Voeg er een paar flower power stoners, wat drugs, een cia agent en wat criminelen aan toe en dan krijg je dit. Er zitten een paar geinige scènes in maar echt grappig wordt het helaas niet, de grappen zijn gewoon te flauw. Het acteerwerk is matig.

lezertje
Aardige poging om inhoud te geven aan de theorie dat Stanley Kubrick verantwoordelijk was voor de beelden van de eerste mens op de maan.De getekende openingsleader doet heel sterk aan de Beatles animatiefilm ‘Yellow submarine’ (1968) denken. Hier wordt duidelijk gemaakt dat de film zich afspeelt in het flower power tijdperk. En anders doet de kleding van Rupert Grint het wel, die toch echt te jong is voor de rol van bandmanager. Verder is het hele gedoe inzake de gestolen koffer met geld en de jacht van de misdadigers daarop alleen maar in het script gezet om de film op de verplichte anderhalf uur speellengte te krijgen. En of de theorie dat de maanlanding in scene gezet nu waar is of niet: Feit blijft dat als Neil Armstrong de eerste stappen op de maan heeft gemaakt, wie heeft dan die camera neergezet die dat alles filmde?

avatar van Gi-Force
Een hele leuke film. Niet teveel nadenken en lekker ondergaan. Het gaat over één van de vele complottheorieën. Veel chaos en afslachtingen die soms wel heel gedetailleerd in beeld gebracht worden. Komedie is een moeilijke genre. Deze film verdient van mij een 7.

avatar van SuperSideSwipe
Een onsamenhangende hoopje elende.
Perlman is dan nog de enige reden dat de film niet lager scoort dan 1,5.

Ze hebben in deze film verschillende filmsstijlen samengebrach, maar slaan daarbij net overal de plank mis.

Alleen de grafisch in beeld gebrachte headshots kon ik wel waarderen, de trippy en zweverige rommeltje nabij de einfase van de film een heel stuk minder.

avatar van knusse stoel
Prachtige film met de nodige humor. Het ligt jou of je vindt het niets, humor is persoonlijk en wij vonden dit een typische Britse film met humor die ons aansprak. En over smaak valt nu eenmaal niet te twisten!

avatar van james_cameron
Het hardnekkige gerucht dat Stanley Kubrick in 1969 door de CIA is benaderd om de eerste maanlanding na te bootsen in de studio is natuurlijk een leuk en vooral origineel idee voor een komedie. De film begint dan ook erg grappig, met een leuk tijdsbeeld en veel geslaagde visuele vondsten. Alleen jammer dat het script en vooral de personages verder weinig om het lijf hebben. Na een klein uurtje is de rek er al behoorlijk uit, waarna de film zich voortsleept naar het einde. Alles wordt dan steeds flauwer en vooral vervelend, waardoor de film uiteindelijk een beetje blijft steken in goede bedoelingen. Jammer, want de opzet is sterk en de vormgeving erg geslaagd.

avatar van Collins
Flauwe komedie.
Slechts een paar momenten die wat geamuseerd gegniffel opleveren. En dat is voor een komedie veel te weinig. De plot biedt toch mogelijkheden voor iets meer dan wat gegniffel, zou je zeggen.
Op zich ziet de film er trouwens best goed uit. Cameravoering is goed. Acteurs doen het goed. Muziek is goed. Mooie settings. Tijdsbeeld is goed weergegeven. De basis staat.
Wat echter ontbreekt is een lekker pittig script met een grote dosis komedie om die basis mee op te vullen.

avatar van Flat Eric
Comedy's over persoonsverwisselingen blijven leuk. Zo ook deze.
Het hippiegebeuren is natuurlijk heel cliché neergezet maar misschien ook weer niet zo heel ver van de waarheid. Who knows, ik was er toen niet bij.
Hoe dan ook, het tijdsbeeld werd voortreffelijk weergegeven en ik heb me prima vermaakt.

avatar van Walter S.
Uitstekende film waarmee ik me geen seconde verveeld heb. Voor ik het wist was ie voorbij. Mooi visueel spektakel wat al geweldig begon met de psychedelische openingstekenfilm. Actie in combinatie met humor, al had de actie volgens mij de overhand want ik vond het vooral een rake schets van de egotrippers, hippies, artie farties en andere vage vogels uit de late 60's, op zich ook wel komisch, maar niet zo "kijk ons eens grappig zijn".

avatar van Timothyvdmeer
heerlijk apart. Leuke film met een goede rol van Perlman. Grint daarintegen ben ik niet zo kapot van.
Weet niet blijf hem toch zien als Ronald Weasley.

avatar van m1chel
In de hoofdrollen van Moonwalkers zien we Ron Perlman en Rupert Grint. Perlman kennen we van de films Hellboy, maar is daarnaast vooral bekend uit het b-film segment dat veel uit de reinste bagger bestaat. Grint is het meest bekend van zijn rol in de Harry Potter-reeks als Ron Weasley. Niet echt een cast die je direct het voordeel van de twijfel gunt, zeker niet na het zien van de foute bioscoopposter. Gelukkig weet de film flink te verrassen en na tien minuten begin je al te merken dat Moonwalkers een alleraardigste en vooral erg leuke film is. Moonwalkers is dan ook vooral een film die ons met de neus op onze vooroordelen weet te drukken.

Bij het horen van het verhaal van Moonwalkers kneep ik mijn billen samen, want om een groot regisseur als Stanley Kubrick te gebruiken als kapstok voor chaotisch verhaal leek niet echt iets waarop ik zat te wachten. Daarnaast klinkt het gewoonweg te belachelijk voor woorden. Toch is het verhaal gebaseerd op een echte complottheorie, want al jaren doen er geruchten in de ronde dat NASA Stanley Kubrick heeft ingehuurd om de maanlanding na te bootsen. In 2012 verscheen hierover al de fraaie documentaire Room 237. Toch is vanaf het eerste moment duidelijk dat Moonwalkers deze theorie niet bepaald serieus neemt, want het is vanaf de eerste minuut eigenlijk al duidelijk dat de film vooral de draak steekt met deze theorie.

Natuurlijk is Moonwalkers een film met een dikke knipoog, zo is de actie in de film snoeihard en volledig over de top. Zo leidt een ‘headshot’ bij een vuurgevecht direct tot een hoofd dat uit elkaar spat. Maar naast dit soort actie en de humor die daarmee gepaard gaat, bevat de film een aantal hallucinerende trips die op zijn zachtst gezegd geniaal uit de verf komen. Zo belanden Jonny en Tom in een huis vol drugs als ze in contact komen met een geflipte regisseur die ermee instemt om de maanfilm te maken. Tom neemt een pilletje waarna hij vervolgens in een badtrip terecht komt. Het camerawerk valt hierbij positief op en zorgt ervoor dat de bizarre hallucinaties die Tom krijgt bijzonder sfeervol en realistisch zijn verfilmd.

Moonwalkers is een verrassend leuke film geworden, waarbij je je niet moet laten ontmoedigen door het compleet absurde verhaal. De film biedt entertainment op elk vlak en zal er dan ook zeker voor zorgen dat je constant met een brede grijns in je stoel zal zitten. Wat eigenlijk direct opvalt is hoe goed het tijdsbeeld van de jaren 60 wordt neergezet, met als hoogtepunt de briljant gefilmde trip die Tom krijgt. Waar je eigenlijk een belabberde film verwacht te zien, ontaard het zich in een van de leukere films die we de laatste tijd te zien hebben gekregen. Moonwalkers is geen groots meesterwerk, maar als je een film wilt zien met de nodige humor en actie is het zeker een absolute doch licht krankzinnige aanrader.

avatar van Walter S.
Draaide maar kort in Pathé, helaas want anders was ik er nog een keer heen gegaan. Onderschatte film.

Zal er op papier goed hebben uitgezien, maar de uitwerking is niet best, Humor is niet leuk genoeg, extreem geweld dat af en toe word opgevoerd zelfs storend. Jaren zestig zal goed zijn getroffen, alleen is het dan opvallend dat het taalgebruik vaak toch echt van decennia later is. Perlman en Grint kun je er bij hebben voor een leuke bijrol, maar een hoofdrol zoals in deze Moonwalkers is te veel van het goede. Daarvoor hebben beide te weinig charisma. Al met al: als je zo een pikant en origineel onderwerp hebt, moet je wat gemotiveerder werk afleveren dan Bardou-Jacquet hier heeft gedaan met dit wat slordig ogend broddelwerk.

avatar van BlueJudaskiss
Op elke tien grappen zitten er slechts vier leuke bij, maar tijdsbeeld, originaliteit en het heerlijk geschifte scala aan figuren maken erg veel goed. Opvallend wel en storend: het onnodige gevloek, en een paar splatter-momenten die uit de toon vallen. De combinatie Perlman & Grint was een gouden greep.

3,5* met een half bonuspuntje voor originaliteit.