La Guerre des Boutons (1962)

Frankrijk

geregisseerd door Yves Robert
met Jacques Dufilho, Yvette Etiévant en Michel Galabru

Centraal staat de strijd tussen de jongens uit twee naburige dorpen, die bij hun veldslagen de knopen en schoenveters van hun tegenstanders als oorlogsbuit op elkaar veroveren.

Franse klassieker.
Komt nu wel gedateerd over maar het is grappig, charmant en zelfs nostalgisch gebleven, die wereld van die jonge snaken, zoals zwart-wit op doek gezet door Yves Robert.
Onvoorstelbaar hoe vlot, eerlijk en natuurlijk, die scènes met de kinderen overkomen.
Komisch is vooral hoe weinig vat de volwassenen hebben op deze jongerenwereld. Het speelt zich allemaal af buiten hun bereik al doen die jonge gasten eigenlijk niets anders dan de volwassen wereld naäpen, maar dan op eigen, originele manier.
Apart, pittig filmpje.

avatar van Brix
Een juweeltje onder de jeugdfilms.
Deze oude versie vind ik nog steeds de beste.
Uiterst vermakelijk.
Vandaag weer eens op TV te zien, bij ARTE.