Strings (2015)

Canada / Verenigde Staten
Drama / Muziek

geregisseerd door Daniel Duran
met Lucas Till, Josh Duhamel en Maria Bello

Josh Harvest (Lucas Till) is een tiener uit New York die gedwongen is om de rest van zijn middelbare schooltijd door te brengen in Noord-Dakota in een stad waar veel families militaire banden hebben en geliefden hebben verloren in oorlogen. Als een vis op het droge worstelt hij met zijn niet zo geliefde vader. Hij begint zijn weg te vinden wanneer hij bevriend raakt met de leider van het dansgezelschap.

Een sterk overdreven, bijna lachwekkend, clichématig patriottisch tienermelodrama over opgroeien in combinatie met verdriet, de onaangename gevolgen van oorlog, in contact komen met onderdrukte gevoelens, schooldanscompetitie en romantiek met een klasgenote. O ja, er gaf ook nog een lul van een therapeut acte de présence.

gauke schreef:

Prima recensie

avatar van SimonV
Mooie film die (erg) veel aansnijdt. In het begin dacht ik even in een variant op Footloose te zijn beland, maar gaande weg wordt de film beter. Het verhaal is interessanter dan je eerst verwacht en verschuift in de film van de ouder-kind-problematiek naarhet verwerken van verlies. Dat is op zich niet verkeerd, maar het niets wordt eigenlijk uitgewerkt - en dat is jammer. Script kent duidelijk hiaten en het einde is inderdaad lachwekkend.

Ik vond het een leuke film. Keek lekker weg.

Soms ben ik blij dat ik mijn gevoel volg en niet op de recensies afga.
Ik ben erg te spreken en enthousiast over deze "Strings".
Als kijker krijg je inderdaad aardig wat voor je kiezen.
Een ongewenst kind, gebroken families, oorlogstrauma en drugsmisbruik.
Maar dankzij uitstekend acteerwerk en een danswedstrijd die als rode draad door de film heen loopt blijft de film ook vaart houden. Ook oorlogsdrama "Platoon", een van de beste oorlogsfilms ooit gemaakt komt regelmatig terug in "Strings".
Met name in de finale wordt er prachtig gebruik gemaakt van de soundtrack van deze legendarische film. Josh Duhamel staat groot op de poster van "Strings" maar heeft eigenlijk enkel een bijrol in dit drama.

Normaal houdt ik na het bekijken van een film die dansen als thema heeft altijd een goed gevoel over.
Met deze film is dat niet zo, oorzaak: de vele verwijzingen naar het Amerikaanse patriotisme, te vele verwijzingen.
De dansscènes zijn mooi, maar de achtergrond van het verhaal die over de recente oorlogen gaat waarin Amerika was verwikkeld halen het goede gevoel dat je bij de muziek en dans zou willen krijgen helemaal weg.
Eigenlijk is dit maar een trieste film, net zoals de hedendaagse samenleving !!

avatar van Shadowed
Hm.

Bravetown is een film die nooit echt indrukwekkend weet te worden, maar wel erg vermakelijk is in zijn geheel. Maar daarmee heeft de film een voorsprong op de andere films die ik doorgaans kijk, want high-school dramas gaan er bij mij altijd wel erg vlot in.

Het opent in ieder geval opvallend goed. Vooral de scenes in de disco waren opvallend kleurrijk en degelijk gebracht. Alleen valt het gelijk op dat de muziek nooit de overhand neemt in de film en vrijwel altijd op de achtergrond geplaatst wordt. Met het genre muziek voel je dan al twijfels opkomen.

Ook weer met een paar typische Amerikaanse acteurs erbij. In dit geval Duhamel. Aardig doet hij het echter wel, maar ik zie hem binnenkort in een Bruce Willis of Nicolas Cage veranderen. Ook Till doet weer mee, dit soort rollen zijn voor hem wel relatief veilig denk ik zo.

Verhaaltje is wel ok om te volgen. Braaf uitgewerkt drama die verschillende confronterende thema's tevoorschijn haalt. Enkele worden best degelijk uitgewerkt, enkele ook weer wat minder. Vooral het sentimentele einde bij de boom voelt nogal afgeraffeld aan. Ook het feit dat Till Duhamel de les begint te lezen richting het einde voelt wat vreemd aan, omdat het niet aanvoelt alsof Duhamel Till veel heeft geholpen.

Ook het dansaspect van de film is wat tam in beeld gebracht. DJ in mislukte groep, plots spuiten er hele vormen van creativiteit uit. Iets meer uitwerking op dat gebied. Het in beeld brengen van het dansen is ook wat terughoudend. Maar boeiend is het allemaal wel gelukkig.

Dat komt mede door het solide acteerwerk en het redelijke tempo dat erin blijft. Vond het wederom een lekker boeiende film. Braaf en binnen de lijntjes, maar bij vlagen wel met goede ideetjes. Vooral de disco-scenes in het begin waren echt heel gaaf. Ook fijn dat Till uiteindelijk niet mee ging dansen, dat voelde ik namelijk wel aankomen.