Marguerite et Julien (2015)

Alternatieve titel: Marguerite and Julien

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Valérie Donzelli
met Anaïs Demoustier, Jérémie Elkaïm en Aurélia Petit

Julien en Marguerite de Ravalet, zoon en dochter van de Lord of Tourlaville, hebben sinds hun jeugd al een zeer hechte band met elkaar. Maar wanneer ze opgroeien verandert hun genegenheid in vraatzuchtige passie. Gechoqueerd door hun affaire worden ze nagejaagd door de maatschappij, totdat ze hun gevoelens niet meer kunnen weerstaan en besluiten te vluchten.

Vreemde film. Gaat over een gepassioneerde liefdesrelatie tussen een broer en een zus. En kennelijk hoe de maatschappij daar mee omgaat. Kon me nauwelijks boeien. Omdat het niet lukt enige compassie voor de hoofdrolspelers te ontwikkelen. Het zal wel denk je dan.

Het speelt in een adellijke familie. Aan het hoofd daarvan staat een enge priester, die de twee geliefden wil scheiden. Het verhaal schijnt uit de zestiende eeuw te stammen, maar is verplaatst naar een onbestemde tijd, die trekken heeft van de negentiende eeuw, maar er komen ook auto's en helikopters in voor. Wat de betekenis daarvan is, is me niet duidelijk.

De passie spat niet van het doek af. Ondanks de mooie Anaïs Demoustier. Met deze rol kon ze kennelijk niet veel want ze komt niet verder dan smachtende blikken. Haar grote liefde Jérémie Elkaïm bakt er helemaal niets van. De chemie tussen die twee is dan ook ver te zoeken. De liefde wordt aan het eind op een nogal grove wijze geconsumeerd. Wat niet past bij de toon van de film. Maar waar deze film nu precies over gaat, al sla je me dood.