L'Abri (2014)

Alternatieve titel: The Shelter

Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Fernand Melgar

Ondanks een dik pak sneeuw en vrieskou brengen veel vluchtelingen in Lausanne de barre Zwitserse winternachten buiten door. De lokale daklozenopvang biedt niet genoeg ruimte voor de grote groep mensen die zich iedere avond meldt, op zoek naar een veilige plek om te slapen en een beetje eten. Terwijl de daklozen zich bekommeren over hoe ze de nacht doorkomen zonder dood te vriezen, buigen de medewerkers van de opvang zich over de ondankbare en willekeurige taak te beslissen wie er naar binnen mag en wie er buiten blijft.

avatar van Tanita
"De regisseur brengt in Lausanne in de daklozenopvang een winter door met de daklozen van zijn stad. " VARA: "Movies that Matter."

avatar van Tanita
Tegenvallende documentaire die weinig nieuws brengt, filmisch niet bijzonder, focus mist, en eigenlijk best wel saai is daardoor. 2*

(Maar nu is het wel zo dat ik veel bezig ben met wijkwerk, opvang en burgerparticipatie en veel over het onderwerp gezien en gelezen heb, dus voor anderen kan het wellicht een eye-opener zijn)