Warda (2014)

Egypte
Horror

geregisseerd door Hady El Bagory
met Nada Al Alfi, Bassel El Kadi en Farouk Hashem

Warda is net verhuisd naar het noorden van Egypte. Warda is geïnteresseerd in het paranormale en denkt dat geesten haar al sinds haar jeugd achtervolgen, maar haar partner gelooft dit niet. Na meerdere nachten vol harde geluiden en vreemde gebeurtenissen komt haar partner tot een ander inzicht. Nadat ze van een paranormale onderzoeker gehoord hebben dat hij ze niet kan assisteren, hangen ze videocamera's op in een poging de situatie onder controle te krijgen.

avatar van Shaky
Een horrorfilm uit Egypte; Netflix koopt de laatste tijd een aantal opvallende titels en dat bevalt me wel.

Helaas bleek de film zelf bedroevend slecht te zijn. De makers hebben goed gekeken naar hun Amerikaanse voorgangers, maar vergaten zelf wat spannende elementen aan hun project toe te voegen. Het enige dat wij als kijker zien is hoe een gezin in een huis woont en waarbij de vrouw zich niet zo lekker voelt.

Schijnbaar is dat reden voor dit gezin om er een paranormaal onderzoeker bij te halen. die vindt het op zijn beurt nodig om een soort exorcisme uit te voeren, maar zelfs dat is te saai en tam voor woorden; de 'bezeten' dame in kwestie ligt rustig in bed, zegt niets en er loopt een klein beetje bloed uit haar neus... that's it.. Verder dobbert het allemaal maar wat voort zonder dat er ook maar iets voorvalt. In de laatste 5 minuten (echt waar, je moet wachten tot 5 minuten voor het eind!) gebeurt er dan iets het zoontje schuift een meter of twee over de vloer, de man des huizes knalt tegen de camera en dat was de film... seriously guys???.

Oer- en oersaai deze Paranormal Activity rip-off. Ik bejubel Netflix voor de aankoop van verrassende projecten uit landen die normaal gesproken onderbelicht blijven op filmgebied. Jammer genoeg is dit troep.

avatar van jeroentjuhhhhh
Netflix kiest met dit soort titels duidelijk voor diversiteit > kwaliteit. Wat is dit hemeltergend slecht. Een film zonder bestaansrecht; voegt werkelijk niets toe aan het al (te) ruime Found Footage aanbod.

avatar van princesspeach
Wow haha. Laatste 5 minuten dat is de film. Spoel gerust door.

Veel te simpel.

Het is natuurlijk een film die reeds 5 jaar oud is, maar ook dan had deze weinig toegevoegd aan het toenmalige filmaanbod. Warda is niks meer of minder dan de Egyptische versie van Paranormal Activities, daarmee is eigenlijk bijna alles gezegd.

Behalve dat er hier nog wat minder gebeurt. De hauntings zijn echt tam, misschien dat men nog wat extra realisme probeerde toe te voegen maar dat werkt niet in het voordeel van deze film. Het is effectief pas in de laatste vijf minuten dat er wat gebeurt, en die gebeurtenissen lijken meer op de start van een horrorfilm van op het einde ervan.

Wel aardig is dat de culturele verplaatsing een beetje extra toevoegt. Het is toch iets leuker dan naar het zoveelste Amerikaanse kutgezin te kijken, maar daarmee wordt de film jammer genoeg niet gered. In ieder geval duurt het niet te lang, maar daar is het meeste dan wel mee gezegd.

Leuk inderdaad dat ze bij Netflix regelmatig wat breder aankopen, maar dat vertaalt zich uiteraard niet altijd meteen in meer kwaliteit. Buiten wat exotische waarde is dit een filmpje dat je makkelijk kan skippen.