Bing Du (2014)

1 stem

Taiwan / Myanmar

geregisseerd door Midi Z
met Ke-Xi Wu, Shin-Hong Wang en Cai-Chang Zhou

Een boer, afkomstig van een arm dorp in Myanmar verhuist naar de stad, verpandt zijn koe voor een bromfiets om zo als taxirijder (per bromfiets) zijn geld te verdienen. Hij ontmoet Sanmei, een jonge vrouw die vanuit China naar Myanmar is teruggekomen voor de begrafenis van haar grootvader. Om te ontkomen aan een gearrangeerd huwelijk besluit ze niet meer naar China terug te gaan. De twee zien hoe lucratief het is om "ice poison" (de drug crystal meth) te verkopen.

De regisseur nam zeer ruim de tijd om de beide hoofdrolspelers te introduceren in een taai en traag verhaal over het hedendaagse leven in Myanmar, in samenhang met de economische tegenspoed. De centrale thema's waren armoede, emigratie en criminaliteit, maar eerlijk gezegd vond ik dat er niet veel anders gebeurde, dan dat (ook in letterlijke zin) slachtoffers daders werden en daders weer slachtoffers. De cast speelde bijzonder naturel.