Don Verdean (2015)

geregisseerd door Jared Hess
met Sam Rockwell, Amy Ryan en Jemaine Clement

Don Verdaen (Sam Rockwell) is een Bijbelse archeoloog. Hij wordt ingehuurd door de pastor van een plaatselijke kerk om geloofversterkende relikwieën te vinden in het Heilige Land. Maar na een vruchteloze expeditie is hij gedwongen een creatieve oplossing te bedenken.

avatar van De GeuS
Een leuke cast, maar de film als geheel is een matig rommeltje zonder echt heel grappig te worden; 2,5*

Lollig.

Ik geef hier met een gemiddelde waardering zowaar de hoogste score weg! Beetje apart, al kan ik er op basis van de film me ook wel iets bij voorstellen. Deze Don Verdean is niet bepaald een doorsnee Amerikaanse comedy, mensen die puur op regisseur en cast kijken hebben dan ook een redelijk grote kans om teleurgesteld te worden.

Vooral de setting en personages zijn weirder dan weird. Een verhaal over een gevallen Christelijke schattengraver die dankzij een oude vriend weer aan het werk gezet wordt, met als doel zijn parochie te redden. Het is niet bepaald het typische zonnige middle-class USA gedoe, waar de meeste Amerikaanse comedies zich in settlen.

Maar met een kurkdroge Rockwell en Clement, bijgestaan door leuke bijrollen van Ryan, McBride en Forte krijg je toch een best grappige film die het moet hebben van eerder droge, ietwat irritante en absurde humor. Zo kan ik smakelijk lachen om het telefoongesprek met de balkende kameel op de achtergrond, maar ik besef ook dat dat soort dingen enkel werken voor mensen met een nogal specifiek gevoel voor humor.

Het laatste half uur verliest de film wat aan kracht, vooral omdat het verhaaltje traditiegetrouw toch weer iets teveel te bovenhand krijgt, maar het vreemde sfeertje, de aparte personages en setting en de vaak droge humor konden mij toch wel bekoren. Met een kleine 90 minuten op de teller verder ook geen film die al te lang blijft doordraven, ook altijd meegenomen.

Minder grappig dan de film poogt te zijn.

Met name Rockwell is als Don Verdean pijnlijk niet-grappig. Ook Amy Ryan is in het merendeel van de film irritant. Clement zet een soort slap Dictator aftreksel neer en is daarmee nog wel het meest grappig. Ook de bijrolletjes kon ik helaas de humor niet van inzien.

Het verhaal is te absurd voor woorden. Dat hoeft niet per se slecht te zijn, mits goed uitgewerkt, maar dat is hier totaal niet het geval geweest.

avatar van Zwolle84
Verrassend leuke komedie! Lekker droge humor, origineel uitgangspunt en heerlijke over the top karakters. Rockwells hoofdpersonage is op een droge manier leuk, maar het zijn vooral de met een zwaar Duits accent Engels sprekende Boaz, de karikatuurpredikant Pastor Fontaine en de op een leuke manier haast racistisch neergezette Poon-Yen die de show stelen.

De kamelenscène die Onderhond benoemt is inderdaad erg leuk en zo zijn er nog meer waar ik even moest LOL'en, zoals het door een vrouw gezongen anti-vrouwenlied in de kerk en de gospelsong onder de aftiteling: 'It was good for all the children. It was good for all the children. It was good for all the children. It's good enough for me. Give me that old time religion. Give me that old time religion. Give me that old time religion. It's good enough for me.'

Tip: Hij verdwijnt over een paar dagen van Netflix, dus sla nog snel je slag.

avatar van John Milton
thanx!

rockwell is altijd leuk, dus ik ga mijn best doen!