Don Verdean (2015)

geregisseerd door Jared Hess
met Sam Rockwell, Amy Ryan en Jemaine Clement

Don Verdaen (Sam Rockwell) is een Bijbelse archeoloog. Hij wordt ingehuurd door de pastor van een plaatselijke kerk om geloofversterkende relikwieën te vinden in het Heilige Land. Maar na een vruchteloze expeditie is hij gedwongen een creatieve oplossing te bedenken.

Lollig.

Ik geef hier met een gemiddelde waardering zowaar de hoogste score weg! Beetje apart, al kan ik er op basis van de film me ook wel iets bij voorstellen. Deze Don Verdean is niet bepaald een doorsnee Amerikaanse comedy, mensen die puur op regisseur en cast kijken hebben dan ook een redelijk grote kans om teleurgesteld te worden.

Vooral de setting en personages zijn weirder dan weird. Een verhaal over een gevallen Christelijke schattengraver die dankzij een oude vriend weer aan het werk gezet wordt, met als doel zijn parochie te redden. Het is niet bepaald het typische zonnige middle-class USA gedoe, waar de meeste Amerikaanse comedies zich in settlen.

Maar met een kurkdroge Rockwell en Clement, bijgestaan door leuke bijrollen van Ryan, McBride en Forte krijg je toch een best grappige film die het moet hebben van eerder droge, ietwat irritante en absurde humor. Zo kan ik smakelijk lachen om het telefoongesprek met de balkende kameel op de achtergrond, maar ik besef ook dat dat soort dingen enkel werken voor mensen met een nogal specifiek gevoel voor humor.

Het laatste half uur verliest de film wat aan kracht, vooral omdat het verhaaltje traditiegetrouw toch weer iets teveel te bovenhand krijgt, maar het vreemde sfeertje, de aparte personages en setting en de vaak droge humor konden mij toch wel bekoren. Met een kleine 90 minuten op de teller verder ook geen film die al te lang blijft doordraven, ook altijd meegenomen.