Naziha's Lente (2014)

Alternatieve titel: Naziha's Spring

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Gülsah Dogan

De Marokkaans-Nederlandse Naziha, moeder van tien kinderen, nam negen jaar geleden een ingrijpend besluit. Niet langer wilde ze uren doorbrengen op het politiebureau wanneer enkele van haar zonen zich weer eens schuldig hadden gemaakt aan diefstal, bedreiging of overlast. Ze zette haar gewelddadige man de deur uit en begon, ondersteund door een groot aantal hulpverleners, de strijd om haar kinderen weer op het rechte pad te krijgen. In vlekkeloos Nederlands vertelt ze haar verhaal. Hoe ze als jong meisje werd uitgehuwelijkt aan een dertig jaar oudere man. Hoe haar huishouden door zijn toedoen veranderde in een "terroristisch opvoedkamp".

avatar van bjerik76
wat een pittige trailer.
Petje af voor deze moeder voor wat ze heeft meegemaakt, en dappere keuzes die ze heeft gemaakt.
hier kunnen nog vele een voorbeeld aan nemen.

avatar van herman78
Ruime 3,5* voor de docu, 5* voor Naziha zelf.

avatar van wess16
Mooie docu over een ontzettend sterke vrouw.

Mooie en indringende documentaire van een dappere Marokkaanse vrouw. Ze zegt dingen die voor Nederlanders heel normaal zijn, maar waarvoor ze door Marokkanen waarschijnlijk niet altijd gewaardeerd zal worden. Ze is dan ook "verkaasd". (de spellingscontrole kent dit woord zelfs)