Focus (2015)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Glenn Ficarra en John Requa
met Will Smith, Margot Robbie en Rodrigo Santoro

Nicky (Will Smith) is een meester op het gebied van misleiding, die een relatie krijgt met de nieuwbakken oplichtster Jess (Margot Robbie). Terwijl hij haar de fijne kneepjes van het vak leert, ziet hij in haar een risico en verbreekt de relatie. Drie jaar later duikt zijn voormalige vlam, nu een volleerde femme fatale, op in Buenos Aires, tijdens een lucratieve autorace. Nicky speelt een levensgevaarlijk spel, maar Jess gooit al zijn plannen in de war waardoor de doortrapte oplichter volledig van de wijs raakt.

avatar van HarmJanStegenga
Mooiste voor mij - als groot 60's adept - is natuurlijk het feit dat het nummer 'White Bird' ff langs komt vliegen. Verder is dit een vermakelijke film. En daar is het mee gezegd. Want 'Focus' brengt niks nieuws onder de zon en weet qua personages, verhaal en twists niet te overtuigen. Zelfs op een moment dat Smith (zogenaamd) dood wordt geschoten heb je als kijker geen stress. Natuurlijk is er niks aan de hand - er komt immers weer een twist. Hé, ja kijk daar is-ie al. Totaal onnozel ook dat Smith echt (!) wordt neergeschoten. Daar zijn tegenwoordig leuke, overtuigende alternatieven voor. Maar dat weten dit soort professionals niet natuurlijk. Margot Robbie is wel heerlijk hoor. Maakt veel goed. Heb me prima vermaakt.

HALVE TAMME.
''It's about distraction. It's about focus. The brain is slow and it can't multitask. Tap him here,
take from there.''

Prima cast, meer dan solide acteerwerk en het gebrachte verhaal is standaard maar wel zeer
vermakelijk.

Kortom kan ik mijn medegebruikers melden dat ik een fijne filmervaring achter de rug heb. 3
sterren van mijn kant voor Focus (2015).

avatar van MovieHolic
Ik ging wat teveel op de reacties van anderen af. Deze film heeft me positief verrast! Sterk in elkaar gezet en goede twists!

Captain Pervert schreef:
"Focus" is een film die nooit gemaakt had mogen worden. Niet alleen is de film inhoudelijk zwak en voorspelbaar, maar vooral het thema is schandalig. De film gaat over een bende oplichters en zakkenrollers en wij moeten hen als kijker tof vinden. Nou is dat niets nieuws. George Clooney beroofde ook jan en alleman in zijn "Oceans" trilogie, maar hij bestal alleen mensen die zelf ook het nodige op hun kerfstok hadden. Boeven die van boeven jatten is goed te verkroppen.

Denk er maar eens over na: in alle films waar een hoofdpersoon als "good guy" wordt gepresenteerd en aan de verkeerde kant van de wet staat, is dit personage in de kern goed van aard en steelt hij/zij, al dan niet gedwongen, van schurken, megalomale bedrijven en ander tuig. Het slachtoffer is nooit zomaar een slachtoffer, er is altijd een rekening te vereffenen. Er is altijd een fijne nuance.

Hier is geen nuance. Maar hier moeten we als kijker "rooten" voor een bende, die onschuldige mensen berooft van hun spullen. Mensen die blij van zin naar grote evenementen zoals de Super Bowl toe komen en vervolgens bestolen worden van portemonnees en horloges tot cameralenzen. Je hebt verdomme hard gewerkt om een keer iets leuks te gaan doen, komen Will Smith en die inwisselbare blonde hoer van een Margot Robbie er aan om je zooi te stelen. Wat is daar leuk aan? Ga eens lekker dood. Wat de fuck doet Will Smith in deze film? Ik dacht dat meneer nog iets van principes had?

Will Smith en zijn bende halen werkelijk alle trucs uit die dagelijks in grote steden als Parijs en Barcelona worden toegepast door onfrisse lieden uit ons prachtige Oost-Europa. Van georganiseerd zakkenrollen tot het skimmen van een pinautomaat. En wanneer Will Smith dit doet is het ineens wel cool? Dat soort mensen moeten vertrapt worden door een kudde bronstige giraffes begeleid door de klanken van "YMCA" wil ik ze enigszins cool vinden.

Ga voor de gein eens Oplichters in het Buitenland kijken. Tuig dat leeft van en voor het bestelen van argeloze mensen. Dit soort lui verdienen geen zuurstof.

Schandalig. Fuck you Will Smith.

0,5 ster

P.S. raar dat ik de enige ben die dit vindt.
Ook op IMDB is er niemand die een pleurishekel aan zakkenrollers heeft, daar maakt men zich drukker over de "interracial" relatie tussen Smith en Robbie... Volgens mij is het publiek van deze film bijna net zo triest als de film zelf.

En die arme mensen in de film Falling Down is wel goed te praten... Je hebt de film zelfs in je top 10 staan....mss moet je films niet al te serieus nemen.. enne.. er bestaat een uitknop...
En je nr 2... Leon.. iemand vermoorden om er geld aan te verdienen is wel goed?? Sorry ik vind je geschreeuw nogal hypocriet.. Ik ben het wel met je eens dat het uitgangspunt wel tricky is, maar je overdrijft wel....

avatar van LPereboom
Prima vermaakt met deze Focus. Luchtig filmpje voor tussendoor met leuke twists erin. Toffe scenes met af en toe een grappig element! Ik geef deze toch een 7/10

avatar van vlerk00
Prima film hoor, snap de negatieve comments niet zo.

avatar van Noodless
Vermakelijk misdaadfilmpje die vooral naar het einde toe wat ontspoort. Het verhaal heeft heel wat twisten en niets is wat het lijkt. Maar de laatste twist is te ver gezocht. Ook wat humor betreft schiet de film duidelijk te kort. Snap ook niet goed dat er komedie bij staat. 6,5/10

avatar van Captain Pervert
DiskjockeyEast schreef:

Er zijn geen arme mensen in Falling Down. Wie dan? De nazi winkeleigenaar? De bendeleden? De arrogante golfers? De fastfood medewerkers die rotzooi verkopen?
Je snapt het niet.

In Falling Down wordt het personage van Michael Douglas ook niet neergezet als cool.

Absoluut een film die goed gemonteerd en geschoten is, echter voor mij zijn bepaalde scenes te onrealistisch (evenals het verhaal) en wordt één belangrijke gebeurtenis niet goed verklaard.

Leuke film maar geen super film. 3,5 sterren.

avatar van dvdfreak123
Ok filmpje niets hoogstaands spijtig genoeg. Film verveeld nergens en geeft paar goede scenes (beste was de scene waar hij wedde met die chinees) maar vond op het einde dat ze een beetje overdrijfden met hun plottwists ik hou van een plottwist maar vond het er hier een beetje over gaan. Acteerprestaties waren ook goed. 6,5/10

Captain Pervert schreef:
Je snapt het niet.

sorry je zet je mening er zo schreeuwerig en gefrustreerd neer dat ik moeite heb je serieus te nemen.... sorry nogmaals... ik vind het een beetje zielig....maar maakt niet uit joh .. als jij dat vindt.. het is een opiniesite he

avatar van sofripa
Heerlijke film, lekkere vaart. Mooie plaatjes en een nog mooiere Margot. En een paar zeer sterke scenes. Boven gemiddeld. 3.5 sterren

avatar van martijn011
Best leuk tussendoortje. Film moet je totaal niet serieus nemen, vooral naar het einde toe draaft het volledig door. Toch kent de film ook zeker z'n sterkere scènes, vooral de wedscene met de Chinees is wel grappig.

Will Smith kan een film als deze met gemak dragen en dat doet hij dan ook. Margot Robbie is perfecte eyecandy, tel daarbij op een aantal leuke bijrolletjes en je hebt best een leuke film.
Voldoende.

avatar van dvdcrusher
Leuke en vlotte misdaadkomedie. Niet het type diepzinnige film dat ooit 5 sterren van mij zal krijgen, maar lekker boven de middenmoot. Margot Robbie is om van te snoepen en biedt goed tegenwerk aan Will Smith. Hopelijk krijgen we meer van haar te zien. Het einde vond ik ietwat lullig maar dat neem ik er maar bij als enige punt van kritiek. Aan te raden voor een leuke filmavond met een zak popcorn of chips bij de hand. De scene met de Chinese gokker zal mij het meest bijblijven, naast Margot Robbie natuurlijk. 4 sterren

Good_Fella
Leuke misdaadkomedie.
Tempo ligt goed waardoor de film niet snel gaat vervelen.
Ben niet echt een Will Smith fan, maar in deze film vind ik hem best te doen.

avatar van missl
Ik vond het wel leuk, 2 con artists die allerlei dingen verzinnen om mensen op te lichten en sommige lijken best goed doordacht. Het meisje is prachtig en Smith speelt ook eens niet irritant.

avatar van IH88
Focus

De grap is al vaker gemaakt maar ook ik kon de focus niet bewaren. In het begin zit de vaart er goed in en kijkt het allemaal lekker weg. De wedscene met de Chinees is een pareltje. Wanneer de film een sprong in de tijd neemt van drie jaar gaat het mis. De vaart gaat eruit en een niet bijster interessant verhaal rond een niet bijster interessante bag guy die de concurrentie een loer wil draaien, neemt te veel tijd in beslag. Je gaat wat vaker op de klok kijken. Dat de film zeker het aanzien waard is komt door Will Smith en vooral door Margot Robbie. Robbie maakt het allemaal wat aangenamer om naar te kijken en heeft best een goede chemie met Smith. Laten we ook Farhad niet vergeten Heerlijk personage.

De acteur die de bad guy speelt (Rodrigo Santoro, maar dat moest ik echt opzoeken) mist heel veel maar het ergste is dat hij compleet geen gevaar uitstraalt. Toch belangrijk. Het einde is niet echt origineel en spannend wil het niet worden. Gelukkig overwint de liefde alles….Naturally.

goede film

Aardige film waarin twee oplichters elkaar leren kennen en hun krachten bundelen. Voorspelbaar, en niet alleen omdat je weet dat alles wat je ziet een zwendel is. Maar de film ziet er goed uit en het kijkt allemaal wel gemakkelijk weg. Bovendien doen Will Smith en Margot Robbie het leuk samen.

Vanmiddag uit verveling deze film opgezet. En doordat ik aangenaam verrast was en continue geboeid werd, heb ik meteen de hele film afgekeken. Voorspelbaar, maar zeer vermakelijk en prima acteerwerk. Al met al 3,5*.

avatar van Rickyman
Best een aardig filmpje en weet redelijk te vermaken.
Helemaal niet vervelend om naar Margot Robbie te kijken, maar weet Will Smith in zo'n gladde rol toch wel weer te irriteren.

avatar van m1chel
Glenn Ficarra en John Requa zijn als het op regieklussen aankomt onafscheidelijk, zo waren zij samen verantwoordelijk voor onder andere I Love You Phillip Morris en Crazy, Stupid, Love. Beide overigens natuurlijk niet zonder succes. Dat beloofde vooraf dan ook veel goeds voor hun project Focus, waarbij ze kunnen rekenen op Will Smith en Margot Robbie voor de hoofdrollen. Will Smith werd wereldberoemd door de sitcom The Fresh Prince of Bell-Air en heeft sindsdien een aantal films op zijn naam gezet waarmee hij zich opwerkte tot de top van Hollywood. Helaas gaat het de laatste jaren wat minder met Smith op filmgebied, wat vooral te wijten lijkt aan het maken van verkeerde keuzes. Margot Robbie zagen wij in het onlangs besproken Suite Française, maar zij brak internationaal pas echt door met haar rol in The Wolf of Wall Street. Genoeg potentie dus, maar de vraag is of dit wel tot zijn recht komt.

Helaas bied Focus helemaal niets nieuws onder de zon, want voor een romantisch misdaaddrama is alles helaas erg voorspelbaar uitgewerkt. Het zakkenrollen biedt nog wel een aantal vermakelijke scènes, maar de klussen moeten natuurlijk groter. Hier steekt het probleem dan ook direct zijn kop op, want op dit gebied wordt het verloop zeer ongeloofwaardig. Een goed voorbeeld hiervan is de scène waarin Nicky en Jess bij een football-wedstrijd zitten en een onschuldig ogende weddenschap sluiten. Een rijk iemand krijgt hen in de gaten en verleidt Nicky tot volstrekt idiote inzetten in een onderlinge weddenschap, waarbij de inzet al snel enorm oploopt. De ontknoping van deze scène is heel ver gezocht en hoewel het misschien best vermakelijk oogt, neemt de film zichzelf te serieus om hiermee weg te komen.

Daarnaast loopt de film ook over van toevalligheden, bijvoorbeeld als Nicky plots in Buenos Aires opduikt voor een klus en daar Jess weer tegen het lijf loopt. Jess heeft het verleden achter zich gelaten en heeft een relatie met de eigenaar van een autorace team, maar het is dan natuurlijk wel heel toevallig dat deze eigenaar (zonder het zelf te weten) juist Nicky uitkiest om een klus te klaren. De irritaties lopen dan ook hoog op bij de film. Dan is nog het feit dat Nicky nog steeds verliefd is op Jess en hij haar koste wat kost voor zich terug wil winnen. Hierin is niks wat het lijkt, maar met een beetje ‘focus’ heb je dit eigenlijk al direct door. Hiermee is het verrassingseffect dan ook direct weg en zit je de resterende speelduur eigenlijk een beetje te hopen dat de film snel voorbij zal zijn. Nergens wordt het meer leuk of interessant en wie vervolgens op een spectaculaire ontknoping wacht komt ook bedrogen uit.

Focus mist wat de titel ons belooft. De film had vooraf de nodige potentie, maar het eindproduct is helaas een zeer matige film geworden die niks van deze potentie waar weet te maken. Wat de kijker voorgeschoteld krijgt is een voorspelbare film, die nergens spannend wordt. Tot overmaat van ramp steekt de plot zo matig in elkaar dat je al snel door hebt hoe de vork in de steel zit wanneer het verhaal zich naar Buenos Aires verplaatst. Ook de berovingen zijn ongeloofwaardig en dat maakt het eigenlijk dat Focus wellicht leuk is om een keertje op televisie te bekijken, maar het zeker niet waard is om aan te schaffen om je collectie te verrijken. Margot Robbie en Will Smith zijn opnieuw samen te zien zijn in Suicide Squad en we hopen dat vooral Smith daarin beter werk aflevert. De tijd dat zijn naam op het affiche een verzekerd kassucces was ligt ondertussen namelijk ver achter ons.

avatar van Onceuponanytime
Ondanks het voorspelbare en de overdreven talenten van het oplichten bleef ik 'gefocust' naar de film kijken. Spanning en/of hoogtepunten zijn wel jammer genoeg uit den boze...

avatar van Antonev
Luchtig misdaadfilmpje, leuk voor tussendoor. Er gebeurt voldoende om het van begin tot eind boeiend te houden.

avatar van Decec
Een goede komedie/misdaad/drama/romantiek film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteur Will Smith...
Gokverslaafd is niets...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Gewoon goed, geen top...

avatar van Aapje81
Om de pakweg zeven jaar komt er weer eens een nieuwe blondine die niets fout kan doen, overal mee weg komt en helemaal hot is. Margot Robbie is daar een goed voorbeeld van.

Focus is helemaal geen geweldige film. Het scenario laat af en toe zwaar te wensen over en is ontzettend onwaarschijnlijk maar door het charisma van Margot Robbie blijf je kijken. Of Robbie een goede actrice is vind ik nog moeilijk te beoordelen maar feit is dat ze van het scherm af spat en deze tamelijk matige film toch tot een kleine voldoende kan tillen.

Daar tegenover staat dan Will Smith die wel heel erg op routine draait en eigenlijk net zo zoutloos is als het scenario en de rest van de cast.

Nee, dit is een grote Margot Robbie Show en vooral daarom een hele kleine voldoende.

avatar van bengeltju
Leuke film, niet voorspelbaar en een prima cast!

avatar van IH88
“There's two kinds of people in this world. There's hammers and there's nails. You decide which one you want to be.”

De grap is al vaker gemaakt, maar ook ik kon de focus niet bewaren. In het begin zit de vaart er goed in en kijkt het allemaal lekker weg. De wedscene met de Chinees is een pareltje. Maar wanneer de film een sprong in de tijd maakt gaat het mis. De vaart gaat eruit en een niet bijster interessant verhaal rond een niet bijster interessante bag guy neemt te veel tijd in beslag.

Dat de film het aanzien waard blijft komt door Will Smith en Margot Robbie. Robbie maakt het allemaal wat aangenamer om naar te kijken, en heeft een leuke chemie met Smith. Laten we ook Farhad niet vergeten, heerlijk personage... De acteur die de bad guy speelt (Rodrigo Santoro) mist heel veel, maar het ergste is dat hij compleet geen dreiging uitstraalt. Toch belangrijk in dit soort films. Het einde is niet echt origineel, en spannend wil het niet worden. Gelukkig overwint de liefde alles...