We Come as Friends (2014)

3,72

Frankrijk / Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Hubert Sauper

De maker van Darwin’s Nightmare trekt opnieuw naar Afrika om hedendaags kolonialisme in beeld te brengen. Met een zelfgebouwde vliegmachine bezoekt hij plekken in Zuid-Soedan om de verhalen van inwoners te horen. Terwijl het kersverse land zich onder leiding van de gevreesde president Omar al-Bashir langzaam maar zeker in een oorlog begeeft, zoekt een stoet van buitenlandse investeerders naar mogelijkheden om het grondgebied te exploiteren, onder het mom van het brengen van beschaving. De filmmaker bezoekt onder meer een Chinees oliebedrijf, dat door boringen de waterbron vervuilt. In een ander dorpje hebben Texaanse missionarissen zich ontfermd over de inwoners, die worden overgehaald om toch eens kleren te gaan dragen.

7 BERICHTEN 1 MENING
avatar van ArnoldusK
Sterke, informatierijke documentaire die tevens een geconcentreerde samenvatting is van de problematiek tussen Noord en Zuid. De documentaire legt vele wonden open en stelt, impliciet, kritische vragen aan iedereen die betrokken is bij deze problematiek, van VN-officials tot aan olieverbruikers over de hele wereld. Wat is in dezen 'het goede'? Kijk en zegt voort.

avatar van Mr Thee
ArnoldusK schreef:

Da belooft wat, ik ze em vanavond!

avatar van Mr Thee
Love it or hate it. Ik doel dan vooral op de stijl van deze docu en de andere die ik eerder zag, Darwin's Nightmare (2004)
Een allegaartje aan extreme vakantiekiekjes zou je kunnen denken.

Je wordt niet bepaald aan het handje van de filmmaker meegenomen. Ruimte genoeg voor interpretatie dus. Geen politieke boodschap. Hubert Sauper stelt zichzelf meer voor als een arts die het zwarte plekje op de longen constateert: niet emotioneel betrokken, maar droog constaterend. Letterlijk heeft hij het zo verwoord @ IDFA. Hubert Sauper leek allergisch voor vragen over hoe hij, inheemse problemen in Afrika en in het bijzonder de Soedanese problematiek, ziet.

Daar stond hij, de eigenwijze kunstenaar. Geen fijne prater. Geen leuke vent. Of misschien wel, maar niet voor een zaal. Vooral zijn eigenaardigheid geeft hem toch wat charme.

Verder over de docu...Mooi is het belangrijkste middel naast de camera: het vliegtuig. Wat een waaghals die Saupert. Met het gebruik van dit middel heeft hij wel een bedoeling. Meerdere zelfs...
Hij stipte wat thema's aan... Het vliegtuig, symbool van: het kolonialisme, flying doctors, de redder uit de hemel ... De docu deed me overigens vermoeden dat hij al die tijd met een star wars t-shirt heeft rond gelopen (...). De hiervoor genoemde thema's komen namelijk prachtig terug in gesprekken met betrokkenen. Prachtige personages. Uit het leven gegrepen: van zendeling tot corrupte bureaucraat, tot oude wijze dwaas.

kappeuter (moderator)
Vanaf 8 oktober in de bioscoop (Periscoop Film)

avatar van MovieHolic
Geloof, olie en landje pik. Amerikanen en Chinezen die alles opeisen. Duidelijke weergave van hoe de lokale bevolking eronder lijdt en hoe groot de verschillen zijn.

avatar van Ajax&Filmfreak
Los ook maar zeker in vergelijking met Darwin's nightmare vond ik dit wat onsamenhangend.

Hubert Sauper laat allerlei betrokkenen aan het woord over Zuid-Soedan. Deze methode geeft een indringend beeld, maar is niet informatierijk en geeft geen overzicht.

Overigens is de documentaire wel de moeite waard voor wie geinteresseerd is in wat er in Afrika gebeurd.