ad
  • 8.150.237 stemmen

Castles in the Sky (2014)

Drama | 89 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Gillies MacKinnon

Met onder meer: Eddie Izzard, Karl Davies, Laura Fraser

Over Castles in the Sky

Halverwege de jaren dertig van de twintigste eeuw werkt wetenschapper Robert Watson Watt samen met zijn team aan de ontwikkeling van de radar. Hun werk wordt echter vertraagd door een schrijnend gebrek aan financiële middelen, technische problemen en spionage.

avatar van blurp194

blurp194

Een redelijk interessante documentaire over de ontwikkeling van de eerste praktisch inzetbare radar voor de luchtverdediging van Groot-Brittannië. Wel nogal eenzijdig, want de gelijktijdige ontwikkeling van de technologie in Duitsland en de VS wordt niet genoemd - en dat was wel relevant, want in beide landen liep men eigenlijk nogal vooruit op de ontwikkelingen in Groot-Brittannië; het succes van de Engelse installatie kwam meer doordat zij de techniek in een systeem toepasten dan doordat ze voorliepen in die techniek. Waarover via deze link een leuk artikel te vinden is.

Van de hele radarwetenschap wordt ook alleen een soort suffe Jip-en-Janneke variant verteld - en dan bedoel ik niet de manier waarop Watt het aan de politici probeert uit te leggen, maar veel meer dat in die periode er al heel veel meer bekend was over de theorie, en de problemen en uitdagingen op een heel ander vlak lagen.

Ook wat jammer is is dat er wat veel de nadruk gelegd wordt op het experimentele karakter van de ontwikkeling. Dat lijkt niet helemaal terecht, als je de wikipedia etc. er op terugleest - de uitleg die daar wordt gegeven lijkt er meer op dat daar een paar heel bewuste keuzes aan ten grondslag lagen. Dit artikel geeft een behoorlijk uitgebreide uitleg van het Chain Home systeem, en dat geeft mij toch een heel andere indruk van de bedenker dan de wat twijfelachtige en zoekende Watt die we in deze film te zien krijgen.

Voelt wel wat aan alsof de man te weinig eer krijgt. Ondanks de gedenksteen, ondanks de boodschap in de aftiteling - wat hem onthouden wordt is dat hij precies wist waar hij mee bezig was.

Als film verder op zich behoorlijk goed gemaakt, met redelijke acteurs, mooie en authentiek aandoende locaties, en passend in beeld gebracht. Maar er moet me nog wel van het hart dat ik maar weinig Engelse films heb gezien met zo'n slechte Churchill. Ook dat had echt beter gemoeten.