Yuan Yue Wan Dao (1979)

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Yuen Chor
met Tung-Shing Yee, Ming-Chuen Wang en Meg Lam

Ding Peng is een aspirant zwaardvechter die op zoek is naar genoeg bekendheid om een duel te kunnen uitvechten met Liu Ruo Song. Wanneer dit duel er eindelijk komt, gebruikt die de charmes van zijn vrouw om de gebruiksaanwijzingen van Ding Peng's zwaard te stelen om hem te verslaan in het gevecht. Vernederd druipt Ding Peng af en loopt Qing Qing tegen het lijf, een vossengeest die hem samen met haar clan voorbereidt op een re-match tegen Ruo Song.

Ietwat matige Yuen Chor.

Chor is langzaamaan uitgegroeid tot één van m'n favoriete Shaw Bros regisseurs, maar af en toe heeft ook hij te kampen met SB matigheid. Ofwel is het gewoon een soort van moeheid aan mijn kant, aangezien Shaw Bros toch echt wel staat voor formulewerk. Anderzijds is het ook alweer even geleden, dus de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Vond het in ieder geval niet zo denderend. De actie is wat flauwtjes, de fantasy elementen zijn eerder makkelijk en weinig overtuigend en het romantisch plotje tussendoor weet de film ook niet meteen staande te houden. Echt slecht is het nu ook weer niet, Chor heeft gewoon betere en leukere films gemaakt onder de SB vaandel.

De liefhebber van dit soort werk zal er zich wel mee amuseren, als filler voldoet het nog wel, maar wie nog niet veel ervaring heeft met Chor/SB zou ik toch eerst een paar andere films aanraden. Aardig voor een keertje, maar denk niet dat de film lang zal blijven hangen.