Revenge of the Green Dragons (2014)

Hongkong / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door Wai-Keung Lau en Andrew Loo
met Justin Chon, Kevin Wu en Harry Shum Jr.

De jaren 80. Sonny en zijn broer Steven zijn twee immigranten die zich zeer snel weten op te werken in de Green Dragons-bende in New York. Daarmee trekken ze de ongewenste aandacht van enkele spijkerharde politieagenten. Na een gedoemde liefdesrelatie komen de broers echter tegenover elkaar te staan en zint Sonny op wraak tegen de bende die hem gevormd heeft tot wie hij nu is geworden.

kappeuter (moderator)
Vanaf 27 november in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

HALVE TAMME.
Mijn interesse is gewekt.

avatar van tattoobob
De mijne ook.

avatar van SuperSideSwipe
Afgelopen week in de sneak.

Vond het al met al net aan voldoende.
Film bevatte een paar sterke en grafische (geweld) scenes die wel indruk maakte.

Echter was de film te kort waardoor het allemaal wat afgeraffeld overkwam.
De personages kregen te weinig diepte en een deel van de cast vond ik ondermaats acteren.

Ray Liotta was wel een aangename aanvulling op de (voor mij) onbekende cast. Helaas was zijn rol vrij klein en redelijk overbodig.

magere 3*

Leuk.

Lau's tweede Amerikaanse poging, maar nu meer in een setting en genre die hem ligt. Ook geen bekende gezichten, behalve Liotta dan. Meteen ook de enige die niet echt op z'n plaats is in deze film. Vond hem zeer matig acteren. Vraag me af of dit trouwens een soort van goedmakertje is van Scorsese (als producer gecredit), dat had Lau waarschijnlijk nog wel te goed.

Eerste helft deed me aan een update van de Young and Dangerous saga denken. Twee jonge kereltjes die ingelijfd worden in een bende, waarna we ze zien opgroeien tot sterkhouders van diezelfde bende. Maar Lau zal zelf wel beseft hebben dat hij het Y&D succes in Amerika nooit zou kunnen herhalen (plus, het zou waarschijnlijk iets teveel hebben afgeweken van de feiten waarop deze film gebaseerd is).

Acteerwerk is net genoeg, maar veel overschot hebben de meeste acteurs niet. De enige die er wél uitspringt is Eugenia Yuan, zij zet een geweldige rol neer. Medogenloos tantetje, een rol die ze in een andere film best nog eens mag herhalen.

Tweede deel van de film is een stuk bitser dan ik verwacht had (hoewel het wel was aangekondigd in het begin van de film). Toch apart want Hollywood is niet het summum van eigenzinnig plotverloop. In ieder geval heb ik Wai-keung Lau dit nog niet teveel zien doen, ook niet in HK, waar hij meestal toch ook redelijk binnen de lijntjes kleurt.

Visueel best aardig in beeld gebracht, al mis je wel een niet-Amerikaanse cinematograaf die NY eens van een andere kant kan laten zien. Toch vaak iets interessanter als een niet-Amerikaanse regisseur in de USA gaat filmen. De muziek is het enige echte minpunt. Vooral die dramatische climaxjes met gitaarsolo zijn echt niet te harden. Stijlvorm die de jaren '90 nooit had mogen overleven.

Zeker geen hoogtepunt in Lau's carriere, maar hij levert toch een vlotte, coole en bij momenten bitse film af. Er zitten best een paar eigenaardige kantjes aan die niet iedereen zal appreciëren, maar vond net dat wel geslaagd. Al is het maar dat het eens gewoon ~100 minuten duurt, in plaats van er een uur extra aan plot- en karaktervulling aan te plakken.

avatar van filmkenner1
middelmatige film. verhaal van niks en de chinezen zijn moeilijk uit elkaar te houden. hier en daar raak je de draad even kwijt in het verhaal. warrig dus.

Het keiharde, gewelddadige, maar zwakke verhaal (er gebeurde gewoonweg te weinig essentieels en er was geen enkele verrassing te bespeuren), raakte me geen moment, kwam niet bij me binnen. Eerlijk gezegd vond ik het zelfs 'n beetje smakeloos. Ook de personages bleven voor mij teveel op afstand. Dat was bij het magistrale Infernal Affairs' wel anders.

avatar van Brabants
Deze productie had apert te lijden onder beklagenswaardig acteerwerk en werd met veelal slow motion en harde gitaarmuziek dik aangezet. Het verhaal dat gebaseerd is op de gelijknamige reportage van Fredric Dannen maakt hiermee maar weinig indruk. Daarbij is het een wirwar aan gebeurtenissen en voelt het als een afgeraffeld geheel. Een soort van Triade festijn en de naam Scorsese klinken aanlokkelijk, maar blijken niet meer dan een lachertje te zijn. Het zal vast niet meer zijn geweest dan een vriendendienst voor het binnenhalen van een Oscar(The Departed) en een regisseur die een teveel aan misdaadfilms heeft gezien en van al die invloeden iets wou delen maar er uiteindelijk geen eigen draai aan wist te geven.

avatar van Insignificance
Geen cement tussen de steentjes. Voelt in alles als iets dat dik over de twee uur zou moeten gaan, Lau perst het samen in krap anderhalf uur en dan krijg je eentje die als het moet toeslaan, een machteloze indruk achterlaat. Je merkt het rond Sonny wanneer hij twee keer een dreun krijgt te verwerken. Het is hard, het is genadeloos, maar enige impact, ho maar.

En dat is dan je hoofdrol. De rest van de cast bakt er ook niet veel van, al had ik met ze te doen. Tijd om er iets van te maken is er nauwelijks en de dialogen die ze voor de kiezen krijgen, zijn af en toe echt bar en boos. Veel te gekunsteld. Dat de Chinezen destijds niet serieus werden genomen krijg je ook zomaar ettelijke malen door je strot geramd. Subtiel is anders.

Wat het nog enigszins op de been houdt, is een stroom van fors geweld die door Flushing vloeit. Daarbij heeft het al vrij snel een shoot-out die indruk maakt. Zowel in beeld als in geluid, des te frappanter dat de muziek daarna steeds problematischer wordt. Nee, het werkt allemaal niet. Wat dat betreft is die 90 minuutjes op de teller zo gek nog niet. Niet al te best.

avatar van Metalfist
Lau goes Scorsese

Met de Infernal Affairs trilogie maakte Wai-keung Lau (en Alan Mak ook natuurlijk) een erg goede beurt. Een interessante reeks die echt sterk in elkaar steekt en het zorgde ervoor dat Lau en Mak twee regisseurs waren om in het oog te gaan houden. Via een kameraad stootte ik op deze Revenge of the Green Dragons en hoewel Mak er hier niet aan te pas komt, vroeg ik me toch wel af wat Lau (en Andrew Loo) er van ging maken.

Op zich minder dan eender welk deel van de Infernal Affairs films, zoveel is duidelijk. Toch ben ik eerlijk gezegd wat verbaasd over de lage score die de film hier toebedeeld krijgt. Revenge of the Green Dragons is een bendefilm met een enorm hoog tempo. Lau en Loo kiezen ervoor om alles in nog geen anderhalf uur te proppen en het resulteert in een soms ietwat chaotische film. De ene bende neemt het tegen de andere op in een aantal rauwe confrontaties en daar knelt het schoentje een beetje. Je krijgt namelijk niet de band met de personages die je zou verwachten waardoor de impact van sommige scènes (de dood van Steven onder andere) wat teniet wordt gedaan. Gelukkig weten de regisseurs er voor de rest nog altijd wel een boeiend geheel van te maken, iets waar Lau blijkbaar wel een patent op heeft, en is het einde wel heerlijk. Vond de invloed van Scorcese trouwens wel vrij merkbaar. Het lijkt wel alsof Scorsese met zijn remake van Infernal Affairs (door hem uitgebracht als The Departed) de aandacht naar de Hongkong cinema bracht en dat Lau nu de aandacht naar de gangsterfilms van Scorsese (vooral Goodfellas) wilt brengen.

Want wat anders doet Ray Liotta dan in de film? Toffe acteur, daar niet van, maar die valt hier wel compleet uit de boot en lijkt er enkel te zijn ingestoken om Scorsese een pleziertje te doen. Voor de rest een nogal onbekende cast naar mijn gevoel. Mijn kameraad met wie ik de film keek herkende Kevin Wu als één of andere YouTube host waar ik nog nooit van heb gehoord en van de twee hoofdfiguren is hij wel de zwakste. Een nogal karakteristiek figuur (iets waar de film in het algemeen wel wat last van heeft), maar dan vond ik Justin Chon als Sonny net iets overtuigender. Visueel wel overtuigend, al hadden die freezes in sommige shots niet echt een nut, en voel je aan de muziek wel aan dat dit een film met Amerikaanse invloeden is. Ik ben altijd wel te vinden voor het betere gitaarwerk, maar dit voelde toch wat misplaatst aan.

Een beetje lastig te beoordelen dit. Lau heeft met Mak een erg sterke trilogie gemaakt waardoor de verwachtingen erg hoog kwamen te staan. Met Loo daarentegen wordt dat niveau niet benadert. Het is allemaal niet slecht, ik heb me echt wel vermaakt, maar had op meer gehoopt.

Nipte 3.5*

avatar van Chris0478
Het mag er wel uitzien als een Scorsese film, maar het is het lang niet....

avatar van james_cameron
Infernal Affairs van regisseur Wai-Keung Lau kreeg in de vorm van The Departed een remake, geregisseerd door Martin Scorsese. Met deze film van regisseur Lau krijgt Scorsese's Goodfellas een soort remake, compleet met bijrol van Ray Liotta en geproduceerd door Scorsese. Helaas blijft het allemaal een beetje oppervlakkig en vooral rommelig. De film heeft veel vaart en er gebeurt genoeg (teveel, eigenlijk) om de aandacht bij de plot te houden, maar door de schetsmatige personages en het vlakke akteerwerk van praktisch de hele cast maakt het geheel weinig indruk. Het gebruik van slowmotion is tevens behoorlijk misplaatst.

avatar van sinterklaas
The American dream is'nt free...

In tegenstelling van de vele negatieve reacties hierboven, nu eens een tegendeel ervan...

Na 7 jaar probeert Infernal Affairs-regisseur Lau het opnieuw in Amerika, en dit keer werkt ie samen met Martin Scorcese, die overduidelijk een groot fan van hem mag zijn, anders had hij IA ook niet geremaked. Klinkt niet slecht!

En dat is de film ook totaal niet, integendeel; de oppervlakkigheid en de magerheid waar vele teleurgestelde kijkers op doelen, voelde voor mij weer aan alsof Lau een ode nam aan de misdaadfilms van eind jaren 80/begin jaren 90, waarbij hij met zijn Revenge of the Green Dragons eerder recycelend te werk lijkt te gaan. Het verhaal is inderdaad een vanoudse rise and fall, dat voornamelijk blikt op de immigratie van Chinezen, die "illegaal" naar Amerika getransporteerd worden, en vervolgens de eerste de beste kans grijpen om aan geld of zeggenschap te komen. De misdaad valt ook onder die categorie, en de jongelui Sonny en Stephan kiezen die pad, waarbij we weer een mooie tijdlijn voorgeschoteld krijgen dat begint bij kruimelpraktijkjes (die er niet altijd om logen) door twee naïeve jongetjes naar het echte, meedogenloze werk door de inmiddels volwassen vriendjes. En ja, ook de gevaren, en de familie-drama's van deze wereld zijn niet weg te denken.

Een standaard verhaal die toch wel mooi opgepoest is, en ook maar erg weinig schuwd en ook zo zijn toffe maar ook lekkere groffe actie/executie-scene's kent. Eigenlijk een gerecht met ingredïenten van het HK-triad thema (erg opmerkelijk dat er ook alleen maar Chinese namen bij de cast staat hier ) met de typische Amerikaanse gangster gimmicks door elkaar, waarbij ook de settings van het New York van de eighties een piekfijne bijdrage bij leverd. De hierboven geschreven ode is ook prima in de montage maar ook in het acteerwerk terug te vinden. Van het resultaat ben ik zeker niet teleurgesteld!

Goed!

avatar van tattoobob
Toch wel een leuk filmpje dit.
Opzich is het verhaal niet echt origineel maar het word wel aardig op het scherm gebracht....leuk acteerwerk door voor mij een redelijk onbekende cast(op Liotta na dan) en best hier een daar wat toffe en harde beelden...dus daar zie ik geen minpunten.
Ik zie ze wel in de diepgang van de personages....dat had wat beter gemogen en wat meer op het gevoel gemogen.
Visueel is deze film ook best aardig.

avatar van Kondoro0614
Revenge of the Green Dragons

Ik kijk niet vaak naar HongKong actie's maar, Revenge of the Green Dragons was toch wel even de moeite waard om te kijken. Het acteer werk in deze film is prima te noemen en ook erg bruut. Ze zijn niet bang in deze film om te laten zien dat iemand staand helemaal leeg word gestoken. Justin Chon en Kevin Wu deden het erg goed en het was best wel sterk gespeeld. Ook Leonard Wu deed het prima! Het verhaal vond ik prima te volgen het concept was ook erg goed. Zoals hier al veel boven werd gezegd, het visuele plaatje is ook prima en die drie dingen zorgen er voor dat je toch nog wel een harde actie film voor je snufferd hebt.

avatar van Rickyman
Een gangsterfilm, met stijlvolle beelden, soms hard en geweldadig, maar mij te langdradig, saai en nergens indrukwekkend of verrassend.
Leuk geprobeerd, maar het komt natuurlijk niet in de buurt van een echte Scorsese.

avatar van Decec
Goed actie/misdaad/drama film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteur Ray Liotta...
Mooi HD kwaliteit breedbeeldl...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

De film viel beter mee dan ik had verwacht.
Het verhaal, gebaseerd op feiten, zit goed in elkaar.
Ook de vertolkingen, van een hoofdzakelijk Aziatische cast, waren prima.
Was er een beetje bang voor, omdat ik niet zo'n fan ben van films 'made in Hong Kong', maar deze is dus wel een geslaagde prent.

avatar van Left4Dead
Bo ying

De film begint met dat Amerika overspoeld wordt door Aziaten. Terecht wordt er even gerefereerd naar het feit dat de Amerikanen zelf directe afstammelingen van immigranten zijn, de Mayflower is nog maar 400 jaar terug aangemeerd in The Land of The Free, Home of The Brave. Schijnbaar zijn ze dat na 4 á 5 generaties al snel vergeten en steekt arrogantie gretig haar kop op. Al decennia lang wil Amerika de grenzen sluiten, vandaag de dag laat het land geen ander gezicht zien. Nu mag een sprekend geblondeerde pruik gezag voeren over het, in mijn ogen erg, naïef volkje. Living the big lie.........

Meteen laat men weten dat de Chinesen die massaal aan land komen een hard bestaan tegemoet gaan. Criminaliteit ligt op de loer, dat was in de geschiedenis dus niet alleen maar voor de Cubanen van Castro weggelegd. We volgen Sonny en Steven die bij de Green Dragons zitten, een straatbende opererend begin jaren 80 in New York. De Green Dragons zoeken constant naar nieuwe leden, vrijwillig of niet. Steven was als eerste ingelijfd en kwam zijn vriend uit zijn ellende halen, van de regen in de drup zeg maar.
Het streven van de bende is simpel, de uitvoering alles behalve. Men wil controle over hun leefruimte en alle concurrenten zullen uitgeroeid moeten worden om dat doel te kunnen bereiken.

Ik vond het een beetje een populair begin, niet iets nieuws onder de zon. Een stukje geschiedenis van de grote Chinese migratie naar Amerika. Belicht vanuit de Chinese immigrant dit keer. Het was zeker niet dat het begin mij te pakken had, weer een bendefilm, zulks hadden we al vele malen eerder gezien. Het opwerken binnen een bende is daarom niet vernieuwend te noemen en een voice-over doet je vermoeden dat de regisseur zeer goed heeft afgekeken van de betere maffiafilm.

Chinatown is te klein voor de diversiteit in bendes, dit uitmondend in constante bendeoorlogen om territoria. Hetgeen geld betekent. De twee vrienden klimmen al snel op binnen de commune, verharding onontkoombaar voor de twee jonge gasten. De eerste moord laat niet lang op zich wachten, Sonny red Steven tijdens een mislukte aanslag door alsnog het doelwit omver te schieten. Alles voor Paul, de leider van de bende. De twee zijn vanaf dat moment volharde Greens Dragonleden.

Door het clashen van de gangs heeft de NYPD werk te verrichten en de ogen gericht op de groene draken. Gelukkig dat daardoor Geoff Pierson en Ray Liotta op toneel verschijnen, een verademing. Deze twee oud gedienden laten zien wat acteren is, de rest van de cast had absoluut acteerles van hun moeten hebben. Het loopt uit de hand voor de maten, Steven draait volledig door en breek één van de vier wetten van Paul. Vanaf dat moment staan er grote veranderingen voor de twee te wachten.

............En dan steeds weer die foute gitaarrock. Veelal de drang gevoeld de prent eruit te werpen, wonder boven wonder bleef ik hopen op verbetering.

Veel doet het verhaal niet, een beetje heen en weer geknal. Het script heeft op haar beurt daardoor ook niet veel kans en dat blijkt. Het is allemaal niet bijzonder te noemen, middelmatig en nergens echt boeiend. De personages met hun vlak vertelde levensverhaal konden geen interesse bij mij opwrekken, afstandelijk op beeld geprojecteerde wannabe stoere bendeleden. Aangelengd met patriottistische Amerikaanse gitaarrock wordt je een volbloed Amerikaans productie door de strot gedouwd. Ja je leest het goed, een verhaal over de moeilijke jaren voor de Chinese immigranten, in beeld gebracht door en met Chinesen die graag hun verhaal willen doen. Ongelooflijk dat men voor een absolute Hollywood-style heeft gekozen, voor mij onverteerbaar en goedkoop aanvoelend. Was dit een open sollicitatie bij Hollywood of moest men naar de pijpen van Amerikaanse geldschieters dansen? Hoe dan ook, het lukt men niet om mij in te laten leven in de cultuur die men poogde te projecteren.

Wat wilde de regisseur nu met dit verhaal? Het harde leven van de immigranten laten zien, de afkeer van de Amerikanen voor immigranten je voorschotelen of dan toch de oppervlakkige onderlingen strijd van Aziatische bendes tentoonstellen? Het was er voor mij niet uit te destilleren in ieder geval. Men probeerde een harde misdaadprent te maken, een rise and fall. Met een beetje een maffia-achtige style zoals we kennen uit grote nekende prenten proberen de regisseurs de film op het doek te toveren, helaas. Er is zowaar weinig tot geen kwaliteit te ontdekken in de losse flodder die men op je scherm afvuurt.

Veel lawaai, weinig inhoud.
Hard in beeld, slap in verhaal.
Mijn twee sterren beoordeling valt vooral te wijten aan het slecht verhaal en script met daarnaast waardeloos acteerwerk. De rest laat ik me dan maar niet meer over uit.