Dinosaurus! (1960)

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Irvin S. Yeaworth Jr.
met Ward Ramsey, Paul Lukather en Fred Engelberg

Twee dinosaurussen en een grotbewoner komen per ongeluk op een tropisch eiland terecht en staan daar aan allerlei gevaren bloot.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ah, dit is dus die film die ik al een hele tijd zocht!

Erg lang geleden gezien, maar er is gek genoeg nog veel blijven hangen. Vermakelijke film met een paar scènes die nog steeds op mijn netvlies staan. Waarom weet ik eigenlijk niet meer, zou hem graag nog eens zien.

1 van de eerste monsterfilms die ik zag, en ik herinner me dat ik het stuk dat die sauropode (langnek) in het drijfzand zakte doodeng vond! Verder is de hijskraan scene erg spannend. ***

Erg gedateerde avonturenfilm, vooral gedateerd vanwege de humor die erin zit. Eng wordt ie zelden, de film is bij vlagen vanwege de gedateerde humor en de (voor die tijd goede) speciale effecten erg aandoenlijk. Een topper in haar genre is Dinosaurus echter niet.

Bantavoer
Echt een film met special effects à la Ray Harryhausen. Twee dinosaurussen en een Neanderthaler worden uit zee gehaald dankzij diepzeebommen? Hmm... En dan zijn ze stijfbevroren van de kou? Komen door bliksem weer tot leven? Wel hilarisch is de scene met de Neanderthaler als hij in huis probeert te komen en dan alles onderzoekt. Schitterend gewoon.

Ach, als kleine jongen vond ik het niet erg, maar nu ik ouder en wijzer ben, valt het wel op. Toch een leuke film. Vooral, omdat het nostalgie is. Jeugdsentiment.