Genuine (1920)

Alternatieve titel: Genuine: A Tale of a Vampire

Duitsland
Horror
88 minuten / 44 minuten (dvd)

geregisseerd door Robert Wiene
met Fern Andra, Hans Heinrich von Twardowski en Ernst Gronau

Een vrouw genaamd Genuine is blijkbaar een vampier, maar zij bestempelt zichzelf liever als een verleidster of een succubus. Het grappige is dat haar naam 'echt' betekent, en haar liefde altijd 'onecht' is. Genuine heeft de controle over diverse mannen in de stad en dwingt hen op een bepaald moment mensen de keel door te snijden en daarna de hand te slaan aan zichzelf, om zo hun liefde aan haar te bewijzen.

avatar van beavis
de "gecondenseerde" versie die op dvd is verschenen (als extra op de Caligari dvd van Kino) is wel érg gecondenseerd. Begrijpelijk dat veel mensen het onduidelijk vinden. Gelukkig is ook de langere versie vindbaar. Lang mee gewacht omdat de beeldkwaliteit zo matig leek. En dat is die ook wel, maar mijn tv weet het met wat digitale trucen toch nog enorm kijkbaar te maken. En voor de vergelijking / om van het beeld te genieten, heb ik ook nog even snel mijn Caligari dvd in de speler gestopt. Blij deze film toch wel gezien te hebben, ondanks de gemankeerde versies, want het is een leuke fantasy-film (met lichte vamp/femme fatale elementen, maar daar wordt ook weer een twist aan gegeven) met uitzinnig design-werk (net als Caligari dus). Met echte vampiers, zoals de Amerikaanse subtitel suggereert, heeft dit uiteraard zeer weinig te maken... al is de excentrieke graaf wel weer 100% een voorloper van Nosferatu!

avatar van alexspyforever
Tja het verhaal heeft op zich wel potentieel en het expressieve en expressionistische van tijdgenoot Caligari (van dezelfde regisseur ook) zag ik er ook wel in. Focus lijkt echter meer te liggen op de stijl en het excentrieke karakter Genuine mooi vorm gegeven door Fern Andra. Hoewel het wel duidelijk is wat de film wil vertellen, is het verloop traag en ook nogal wat vaag. Voor het grootste deel is het eigenlijk aan de saaie kant ook omdat het het lang wordt gerekt en het even duurt voordat Genuine daadwerkelijk haar slag slaat. Denk dat ik beter de verkorte versie had gekeken.