Eisenstein in Guanajuato (2015)

Nederland / Mexico / Finland / België / Frankrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Peter Greenaway
met Stelio Savante, Lisa Owen en Maya Zapata

Eisenstein, de grootste filmmaker aller tijden, verliest op 33­-jarige leeftijd, de leeftijd waarop we allemaal in de Hemel zijn, zijn maagdelijkheid in Guanajuato in Mexico tijdens een tien dagen durende verhouding met een jonge professor in de vergelijkende theologie.

Geselecteerd voor de hoofdcompetitie van het Internationale Filmfestival van Berlijn 2015.

Trailer geplaatst.

Vanaf 18 juni in de bioscoop (Cinemien)

avatar van Drs. DAJA
Nog geen vijf minuten in de film krijgen we een close-up van Sergei Eisenstein's edele delen. Terwijl hij aan het heen en weer wiebelen is houdt hij vrolijk een uitgebreide monoloog gericht aan zijn geslacht. Het is Greenaway's poging tot humor en zijn manier om ons subtiel uit te leggen dat Eisenstein seksueel weinig actief is...

Nog voor ik me kon afvragen of dit het niveau van de film was werd er een scene getoond waarin onze hoofdpersoon zich gelijktijdig van braaksel en diarree ontdeed.

De gelijkenis met de smakeloze onderbroekenlol-films van Jason Friedberg en Aaron Seltzer gaat voor Eisenstein in Guanajuato voor een heel groot deel op. Om de irritatie-factor te verhogen is de film ook nog eens schrijnend pretentieus met goedkope montage-trucs die naar het geniale oeuvre van Eisenstein moeten refereren. In deze context doen ze helaas meer denken aan een kleuter die windows movie maker heeft ontdekt. Tel daarbij de onwaarschijnlijk lelijke belichting, grading, de lachwekkende green-screen effecten en een beschamende lading over-acting bij op en je hebt Eisenstein in Guanajuato.

Dat zoiets gemaakt wordt rondom de persoon Sergei Eisenstein vind ik een van de grootste artistieke misdaden in de geschiedenis van de film. Ik heb me zelden zo geschaamd gevoeld als bezoeker in een bioscoop en zelden zo veel haat gevoeld tegen een film.

avatar van Verhoeven
Jullie zijn waardeloos. Jullie hebben geen filmcultuur, geen filmindustrie. Er worden in Nederland verschrikkelijke films gemaakt die eruitzien als BBC-drama uit de jaren vijftig. Critici houden niet van echte cinema. 'Mijn tante Annie houdt haar tas precies zo vast' - dat vinden jullie waardevol. Het is bourgeois, anekdotisch en saai.
*KLIK* Hij is echt helemaal de weg kwijt ...