Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.787.921)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2787921)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2259 stemmen
Ik vertrouw liever op Reinbo, ik ben het lang niet altijd met hem eens, maar hij doet wel goed zijn best op heldere en goed onderbouwde wijze de minpunten van een film aan het licht te brengen. Soms iets té goed zijn best, maar dan nog
Minpunten wegmoffelen kan 'ie trouwens ook (uche, Avatar), maar dat terzijde.
dave
-
- 1079 berichten
- 885 stemmen
OK, maar ik denk dat onze uiteenlopende beleving vooral met het begin te maken had. Jij raakte betrokken, ik nauwelijks.
Dat zou inderdaad de dooddoener kunnen zijn. Inception is geen film om vanop grote afstand te bekijken, figuurlijk gesproken dan. Inlevingsvermogen of bereidwilligheid daartoe is wellicht cruciaal.
Over verdere details ga ik niet uitweiden, want ik heb de indruk dat we zo uiteindelijk de hele film gaan uitpluizen. 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nolan does it again, he makes a very overrated so called masterpiece
Het concept vind ik erg interessant en het concept is tot elk detail goed uitgewerkt en behoorlijk kloppend. Jammer dat het in handen is van Nolan want die heeft geen kaas gegeten van zo'n omvangend concept goed uit te voeren. Ook niet echt een concept voor een blockbuster regisseur imo, hij neemt veel te hooi op zijn vork en Inception voelt dan ook aan als enorm veel interessant doenerij en kijk mij eens intellectueel zijn. NOT!
Over de cast heb ik wat gemengde gevoelens. DiCaprio is de beste acteur op dit moment en dat laat ie met verve zien, Watanabe blijft ook erg prettig om te zien en Levitt is wel het talent dit moment. Jammer dat er dan nog Page en vooral Cotillard zitten, die laatste is een hele grote stoorfactor. Vervelend mens om te zien ook. Dat werkt niet als je de loveinterest bent van de hoofdrolspeler en helaas is er ook totaal geen chemie tussen deze twee. Ook jammer van Hans Zimmer, die alleen weer met enorm bombastisch geneuzel op de proppen komt en die muziek wordt wel op de slechtste momenten ingezet. Het bombastische werk is op veel momenten gewoon zwaar out of place. Ook had de film wel gekunt met wat minder actie imho. Al is de actie en acteerwerk van vooral DiCaprio wel dik in orde. Al heeft Nolan wel veel tijd nodig om iets te vertellen. Ook wel jammer van al die uitleg, het blijft allemaal veel mystieker als je de uitleg achterwege laat.
De complexiteit van het plot is nagenoeg nihil, en is dus echt niet de 'moeilijke' film die veel zeggen dat het is. Geen meerdere lagen, niet multi interpretabel maar gewoon erg straight forward. Helaas zitten er veel te veel oninteressante scenes in en ook heb ik het droom concept al veel vaker beter uitgewerkt zien worden. Ook is Nolan visueel veel te pover, belichting ook weinig bijzonders en zijn camerawerk is erg conventioneel. Vooral de belichting vind ik van essentieel belang als je een film maakt met het droom concept. Dit zijn toch wel zaken die de film heel veel pijn doen.
Niet de film dat iedereen doet geloven dat het is. Veel interessant doenerij maar zo diepgaand is het allemaal niet. Hugh Hefner kan met zijn bunnies gerust naar de bios gaan, die kunnen Inception prima volgen. Helaas doet Nolan het weer, hij maakt weer een pretentieus filmpje dat door het grote publiek geslikt worden en getypeert wordt als geniaal en diepgaand. Vooral als je dat soort zaken hoort voordat je de film ziet, voelt het aan als een farce. Anyway, best wel een vermakelijk filmpje maar niet meer dan dat. Een echt geval van verstand op 0 zetten en kijken maar. Het begint er op te lijken dat The Prestige een gelukkige opvlieging was van Nolan.
Dutchmeister
-
- 492 berichten
- 733 stemmen
Heerlijke film, deed me eerst aan The Matrix denken, maar dat is natuurlijk absoluut geen vergelijking. Verhaal erg goed uitgewerkt, Dicaprio goed op dreef, dikke soundtracks en visueel erg goed in orde.
4.5*
Q Jones
-
- 3526 berichten
- 2890 stemmen
Ik vind Dicaprio meestal niet zo'n goeie acteur ik vindt hem alleen
in Blood Diamond en Whats Eating Gilbert Grape goed,maar in deze film
speelt ie eindelijk weer net zo goed,maar het valt me sowieso op
dat de acteurs en actrices in Nolan films echt op hun top spelen.
Nee zeer zeker niet. Je vergeet dat Bale als batman gewoon een klungel is, vooral in TDK zie ik hem liever wegggaan dan komen. Die man is echt waardeloos onder Nolans regie, al heb ik de Prestige nog niet gezien.
Dicaprio vind ik idd wel top spelen, en dat je niks van het personage komt te weten reinbo, daar kan hij niks aan doen. Dat laat het script gewoonweg niet toe. Ook Nolans fout
FinkPloyd
-
- 644 berichten
- 1964 stemmen
OK, maar ik denk dat onze uiteenlopende beleving vooral met het begin te maken had. Jij raakte betrokken, ik nauwelijks.
Zie nog steeds niet wat er sterk as aan het personage van DiCaprio, we komen ook niets van hem te weten, daarom laat hij me volslagen koud.
Jamaar wat verwacht je dan ook van dit soort film? Geweldig inzicht in de drijfveren van zijn karakter? Dieper inzicht in de menselijkheid? Dan zit je toch gewoon in het foute genre film of zie ik dat verkeerd? Nolan kennende verwacht je toch geen psychologisch diepgaande film of wel?
Heb jij bij een Avatar (pak deze als vb omdat je die wel waardeert - ik ook trouwens) dan wel echt het gevoel van meeleven gehad met het hoofdpersonage? Vind je daar zijn drijfveren beter uitgewerkt? Ik persoonlijk niet, maar daarvoor ga ik de film echt niet minder waarderen, de kwaliteiten liggen gewoon anders. Bij Inception net hetzelfde me dunkt.
Inception is geen film om vanop grote afstand te bekijken, figuurlijk gesproken dan. Inlevingsvermogen of bereidwilligheid daartoe is wellicht cruciaal.
Denk dat daar het grote verschil zit idd. Puur rationeel kan ik ook mankementen opsommen over Inception (die hierboven in de iets negatievere recensies al mooi zijn opgesomd trouwens), maar tijdens de film zelf heb ik er me echt geen seconde lang druk over gemaakt.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
Zoals Reinbo al zegt lijkt dit meer een lijstje samengesteld gebasseerd op historisch belang. De "nieuwste" film in die top 100 staat pas op nummer 96: Goodfellas uit 1990. Die lijst is net zo subjectief als de IMDB en Moviemeter toplijst wat mij betreft.
FinkPloyd
-
- 644 berichten
- 1964 stemmen
En toch blijven al die lijsten een redelijk betrouwbare referentie. Natuurlijk kan je serieus discussiëren over de rangschikking en over het wel of niet toevoegen van bepaalde films, maar echt reteslechte films zijn er toch nog altijd de uitzondering ipv de regel.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Jamaar wat verwacht je dan ook van dit soort film? Geweldig inzicht in de drijfveren van zijn karakter? Dieper inzicht in de menselijkheid? Dan zit je toch gewoon in het foute genre film of zie ik dat verkeerd? Nolan kennende verwacht je toch geen psychologisch diepgaande film of wel?
Heb jij bij een Avatar (pak deze als vb omdat je die wel waardeert - ik ook trouwens) dan wel echt het gevoel van meeleven gehad met het hoofdpersonage? Vind je daar zijn drijfveren beter uitgewerkt? Ik persoonlijk niet, maar daarvoor ga ik de film echt niet minder waarderen, de kwaliteiten liggen gewoon anders. Bij Inception net hetzelfde me dunkt.
Nee, want Avatar wordt wel op een dynamische en grootse wijze in beeld gebracht, met tal van wow momenten. Daar ontbrak het gewoon volledig aan bij Inception. Bij Avatar zag ik veel nieuws, bij Inception had ik het idee naar en Mission Impossible aflevering uit 1994 te kijken.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
hem te weten, daarom laat hij me volslagen koud.
Jamaar wat verwacht je dan ook van dit soort film? Geweldig inzicht in de drijfveren van zijn karakter? Dieper inzicht in de menselijkheid? Dan zit je toch gewoon in het foute genre film of zie ik dat verkeerd? Nolan kennende verwacht je toch geen psychologisch diepgaande film of wel?
Heb jij bij een Avatar (pak deze als vb omdat je die wel waardeert - ik ook trouwens) dan wel echt het gevoel van meeleven gehad met het hoofdpersonage? Vind je daar zijn drijfveren beter uitgewerkt? Ik persoonlijk niet, maar daarvoor ga ik de film echt niet minder waarderen, de kwaliteiten liggen gewoon anders. Bij Inception net hetzelfde me dunkt...
Ik had wel diepere betekenissen gezocht in deze film ja, vooral omdat je van tevoren van iedereen hoort wat een meesterlijke film dit is en dat het best een hersenkraker is. Wat volgt is een gigantische teleurstelling als je erachter komt dat het een vrij lineaire film is.
Daarnaast is het plot van DiCaprio en zijn vrouw een bijzaak in Inception, pure beeldvulling om toch maar een beetje empathie te kweken bij het grote publiek. Bij Avatar draait alles eigenlijk om dit gegeven en leef ik persoonlijk ook veel meer mee met zijn personage. Ondanks dat dat ook een vrij rechtlijnig verhaal is.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Denk dat daar het grote verschil zit idd. Puur rationeel kan ik ook mankementen opsommen over Inception (die hierboven in de iets negatievere recensies al mooi zijn opgesomd trouwens), maar tijdens de film zelf heb ik er me echt geen seconde lang druk over gemaakt.
Daar zit het probleem, ik vind Inception juist veel te rationele film, had het maar wat gevoel. Ik hou gewoon meer van Inland Empire als het om het vormgeven van het onderbewuste gaat....
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
En toch blijven al die lijsten een redelijk betrouwbare referentie. Natuurlijk kan je serieus discussiëren over de rangschikking en over het wel of niet toevoegen van bepaalde films, maar echt reteslechte films zijn er toch nog altijd de uitzondering ipv de regel.
Daar ben ik het wel mee eens ja, ik vind de IMDB toplijst ook best betrouwbaar hoor. Dat zijn gewoon films die de grote massa kan waarderen en wat mij betreft (minstens)6 van de 10 keer ook goede films zijn. Het blijft echter wel puur subjectief en de ene lijst is niet objectiever dan de ander wat mij betreft.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En toch blijven al die lijsten een redelijk betrouwbare referentie. Natuurlijk kan je serieus discussiëren over de rangschikking en over het wel of niet toevoegen van bepaalde films, maar echt reteslechte films zijn er toch nog altijd de uitzondering ipv de regel.
Het is absoluut waar dat het een behoorlijk interessant landschap biedt. Het zijn wel de essentials als je de filmgeschiedenis een beetje wil verkennnen. Maar dat staat los van wat je zelf goed zal vinden.
FinkPloyd
-
- 644 berichten
- 1964 stemmen
Nee, want Avatar wordt wel op een dynamische en grootse wijze in beeld gebracht, met tal van wow momenten. Daar ontbrak het gewoon volledig aan bij Inception. Bij Avatar zag ik veel nieuws, bij Inception had ik het idee naar en Mission Impossible aflevering uit 1994 te kijken.
Kan ik enigszins volgen, maar waarom blijf je het gebrek aan identificatie / meevoeling met het personage van DiCaprio aanhalen als een groot minpunt als je ergernissen vooral anders liggen?
Of ben je je vooral aan het afzetten tegen de (inderdaad soms te lyrische) DiCaprio liefhebbers? 
FinkPloyd
-
- 644 berichten
- 1964 stemmen
Het is absoluut waar dat het een behoorlijk interessant landschap biedt. Het zijn wel de essentials als je de filmgeschiedenis een beetje wil verkennnen. Maar dat staat los van wat je zelf goed zal vinden.
Volledig mee eens! 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kan ik enigszins volgen, maar waarom blijf je het gebrek aan identificatie / meevoeling met het personage van DiCaprio aanhalen als een groot minpunt als je ergernissen vooral anders liggen?
Of ben je je vooral aan het afzetten tegen de (inderdaad soms te lyrische) DiCaprio liefhebbers?
Dat is zeker geen grote ergerns, ik ben alleen verbaast dat anderen mensen hem geweldig vinden spelen. Ik vond hem ook helemaal niet slecht of storend, maar wel grotendeels een kopie van zijn rol in Shutter's Island die ik toevallig vorige week gezien heb.
Dus goed, nee. Daar kan ik niet bij.....
Daarbij ben ik zelf een DiCaprio liefhebber, maar hier vond ik hem erg kleurloos.
FinkPloyd
-
- 644 berichten
- 1964 stemmen
Daar zit het probleem, ik vind Inception juist veel te rationele film, had het maar wat gevoel. Ik hou gewoon meer van Inland Empire als het om het vormgeven van het onderbewuste gaat....
Te rationeel kan ik volgen... kan je zelfs eventueel hard maken als grootste minpunt van Nolan's oevre (moest je dat willen natuurlijk
).
Vergelijking met Inland Empire vind ik wel een beetje appelen en peren. Lynch en Nolan hebben meer verschillen dan gelijkenissen lijkt mij (intuitie vs ratio?).
FinkPloyd
-
- 644 berichten
- 1964 stemmen
Daar ben ik het wel mee eens ja, ik vind de IMDB toplijst ook best betrouwbaar hoor. Dat zijn gewoon films die de grote massa kan waarderen en wat mij betreft (minstens)6 van de 10 keer ook goede films zijn. Het blijft echter wel puur subjectief en de ene lijst is niet objectiever dan de ander wat mij betreft.
Klopt idd, kijk bv. maar naar de haast systhematische devaluering van niet-Amerikaanse films in de IMDB toplijst.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Te rationeel kan ik volgen... kan je zelfs eventueel hard maken als grootste minpunt van Nolan's oevre (moest je dat willen natuurlijk
).
Vergelijking met Inland Empire vind ik wel een beetje appelen en peren. Lynch en Nolan hebben meer verschillen dan gelijkenissen lijkt mij (intuitie vs ratio?).
Ik wilde ook geen vergelijking maken, maar juist aangeven welke stijl mij wel ligt.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Het lijkt me wel de film/hype van 2010 te gaan worden.
Moet ik zeker gaan zien. Nu nog hopen dat Di Caprio niet gaat tegen steken. 
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2935 stemmen
Qua acteerwerk is het duidelijk dat DiCaprio nog steeds bulkt van het talent en zowat elke rol aankan. Hij is misschien wel bezig de beste acteur aller tijden te worden, want wat hij hier wederom klaarspeelt, ik heb er niets dan respect voor. Ook al speelt hij vrij ingehouden en wordt zijn verleden en persoonlijkheid achter een laag mist gehouden, toch lijk je zonder probleem met hem mee te leven. Een soort naïeve empathie. De rest van de cast doet het zowaar zelfs even goed, ook al lag het Ocean's Eleven gehalte soms vaak iets te hoog. Eames zorgt voor de komische noot en Ariadne (Page) voor het vrouwelijk schoon. Je mag zeggen wat je wilt, maar die laatste zag er voor een keer wel beeldschoon uit, zonder dat zelf te willen. Enfin, de gemiddelde filmliefhebber zal hartelijk smullen met deze topcast.
Dat zou best kunnen, maar dan neemt de gemiddelde filmliefhebber wel genoegen met hele vlakke personages. Men neemt blijkbaar genoegen met een bekend gezicht ipv een boeiend personage.
Wat vond je zo goed aan de rol van DiCaprio? Het enige wat hij deed was af en toe getergd kijken, exact dezelfde invulling als in Shutter Island.....
De film begint inderdaad in een droom (aangezien je daar een projectie van zn kinderen ziet, en op het einde zie je de kinderen ongeveer even oud, alleen dragen ze andere schoenen. Zie credits IMDB. Maar om even terug te komen op het personage van DiCaprio hij veranderd wel degelijk naarmate de film vorderd want de gehele film spint hij zn tol en blijf hij net zo lang kijken tot hij zeker weet dat hij droomt, maar op het einde spint hij zn totem en loopt weg. Dus of je Dicaprio nu goed vind acteren of niet, veranderen doet hij wel degelijk in de film.
demercy
-
- 8 berichten
- 22 stemmen
Dit is gewoon een te mooie film. Petje af voor Nolan. Deze film wordt zeker de film van het jaar. Naar mij mening verdient deze film de nummer 1 zowel IMDB als Moviemeter. Zeker het kijken waard deze film.
5*
Montorsi
-
- 9719 berichten
- 2382 stemmen
Daarnaast vind ik gewoon dat de film gekenmerkt wordt door een aantal interne inconsequenties (een voorbeeldje voor nu, eerst laten ze zien hoe snel iemand wakker wordt als hij niet dat gare slaapgoedje van Yusuf op heeft, vervolgens is de uiteindelijke 'Kick' gewoon wel nagenoeg hetzelfde als wat ze eerst tonen, wat dus eigenlijk niet zou moeten werken dankzij Yusuf)
Nog eentje; Waarom neem je de zwaartekracht in de eerste laag droom mee naar de tweede laag (van 'busje' naar 'hotel' dus), maar waarom stopt dit vervolgens bij de volgende laag alweer. Een echte verklaring tot dan toe kan ik niet bedenken, maar uiteindelijk kun je met het einde alle inconsequenties wel van tafel vegen, heeft Nolan toch wel simpel en efficient, maar toch ook wat gemakszuchtig aangepakt.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
Verrek ja, best onlogisch als je er zo bij nadenkt 
Misschien zal het te maken hebben met het feit dat de bepaalde eigenschappen van uit het eerdere stadium minder effect hebben? Zo raakt de zwaargewonde Saito in de daarop volgende 2 niveaus steeds minder gewond en blijft het bij een zuchtje.
Al valt dan nog steeds niet te verklaren dat de gewichtloosheid zo erg is en dat het op het 3e niveau compleet weg is.
Montorsi
-
- 9719 berichten
- 2382 stemmen
Ik vraag me af of Nolan bewust zulke 'fouten' heeft gemaakt, of dat hij gewoon totaal geobsedeerd is geraakt door al het groteske van zijn plannen. Overal verhaal, thema's, emoties, schuldgevoelens. Echt te veel hooi op de vork gewoon, en je moet dan wel van heel goede huize komen wil je nagenoeg foutloos blijven.
Langs de andere kant zijn ze gewoon te opzichtig en denk ik dat hij met de 'fouten' een kapstok heeft gemaakt voor het slot. Het slot laat het allemaal nog enigzins in het midden, maar eigenlijk kun je niet anders dan concluderen dan dat het allemaal nog steeds een droom was, dus dan doen die fouten er in zijn geheel niet meer toe.
Al met al vind ik het einde toch wel echt te makkelijk.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
Dat het einde een droom is hoeft natuurlijk niet te zeggen dat de rest vd film ook een droom was toch? Dat einde was wel extreem zweverig namelijk, overduidelijk dat dat een droom moest voorstellen.
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde sciencefictionfilm 'Inception' van Christopher Nolan is vanavond op televisie

Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max

De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)

Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










