Genre: Drama
Speelduur: 96 minuten
Alternatieve titels: Twelve Angry Men / De Twaalf Gezworenen
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Sidney Lumet
Met onder meer: Henry Fonda, Lee J. Cobb en Ed Begley
IMDb beoordeling:
9,0 (973.901)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 januari 2008
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in één bioscoop ()
Plot 12 Angry Men
"It explodes like 12 sticks of dynamite!"
De jury moet gaan beslissen of een jongen schuldig is aan de moord op zijn vader. Het lijkt allemaal heel duidelijk te zijn dat hij het heeft gedaan en alle juryleden denken snel naar huis te kunnen gaan. Maar één jurylid is niet overtuigd van zijn schuld en als één iemand tegen de veroordeling is komt er geen veroordeling. Ze zullen elkaar moeten zien te overtuigen van hun mening.
Externe links
Acteurs en actrices
Juror 1
Juror 2
Juror 3
Juror 4
Juror 5
Juror 6
Juror 7
Juror 8
Juror 9
Juror 10
Reviews & comments
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
Het gedrag van deze juristen gaat er bij mij niet echt in.
Correctie: juryleden in de VS zijn zeker GEEN juristen, maar gewone leken, burgers. Ze zijn er ook niet vrijwillig, maar worden opgeroepen door de staat. Iedere burger kan er in principe voor worden opgeroepen. Dat is juist wat deze film min of meer ter discussie wil stellen.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Maar je geeft wel zelf aan of je daarvoor opgeroepen wil worden of niet.
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
Maar je geeft wel zelf aan of je daarvoor opgeroepen wil worden of niet.
Voor zover ik weet is dat juist niet het geval.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Ik meen me te herinneren dat ze dat zelfs letterlijk aangaven in de film. Ik zoek het even op.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Serving on a jury is normally compulsory for those individuals who are qualified for jury service. Since a jury is intended to be an impartial panel capable of reaching a verdict, there are often procedures and requirements, for instance, fluent understanding of the language, or the ability to test jurors or otherwise exclude jurors who might be perceived as less than neutral or more partial to hear one side or the other.
maar ook
The average jury is made up of 12 randomly-selected people.
Niet écht veel wijzer geworden.
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
Serving on a jury is normally compulsory for those individuals who are qualified for jury service. Since a jury is intended to be an impartial panel capable of reaching a verdict, there are often procedures and requirements, for instance, fluent understanding of the language, or the ability to test jurors or otherwise exclude jurors who might be perceived as less than neutral or more partial to hear one side or the other.
maar ook
The average jury is made up of 12 randomly-selected people.
Niet écht veel wijzer geworden.
Ja, maar ik lees hier niet dat je jezelf ergens moet melden om eventueel jurylid te worden. Je krijgt een brief in je brievenbus of niet, zo zit het volgens mij. Als je een strafblad hebt krijg je natuurlijk ook geen oproep. En zo zullen er inderdaad meerdere eisen zijn.
Ze worden dan nog wel even getest zo te lezen, misschien gedroegen de juryleden uit de film zich daar voorbarig, haha.
kos
-
- 46709 berichten
- 8866 stemmen
Jurydienst is een plicht voor elke Amerikaanse burger, daar geef je jezelf dus niet voor op.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Ik heb het even nagezocht en je hebt gelijk. Alhoewel ze wel gescreend e.d. worden wordt er zelfs van je verwacht dat je minstens één maal in je leven in een rechtbank jury zit.
Ik meende dat alle personages toch ook enige juridische achtergrond zouden hebben. Wanneer het om willekeurige personen gaat houden mijn kritieken als ongeloofwaardig onintelligent, naief en overdreven hardnekkig niet echt steek, aangezien dit in de maatschappij natuurlijk wel voorkomt. Wellicht herzie ik mijn mening bij een tweede kijkbeurt.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1703 stemmen
Jurydienst is een plicht voor elke Amerikaanse burger,
Daar was niet bewust van......wat een rotklus zeg!
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
En bovendien een ontzettend slecht systeem dat door emoties gedicteerd wordt... maar dat zegt de jurist in mij.
Ik moet deze film een keer op dvd gaan halen (als die op dvd te verkrijgen is tenminste...)
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
En bovendien een ontzettend slecht systeem dat door emoties gedicteerd wordt... maar dat zegt de jurist in mij.
Ik moet deze film een keer op dvd gaan halen (als die op dvd te verkrijgen is tenminste...)
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
En bovendien een ontzettend slecht systeem dat door emoties gedicteerd wordt... maar dat zegt de jurist in mij.
Ik moet deze film een keer op dvd gaan halen (als die op dvd te verkrijgen is tenminste...)
Tja, het is maar hoe je het bekijkt. De VS is op veel vlakken véél democaritischer (meer macht voor de burger) dan wij hier zijn en denken te zijn. Maar juryrechtspraak vind ik daar persoonlijk ook niet zo'n fraai voorbeeld van.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Wat een rare reactie... eerst geef je aan dat niet per se zo hoeft te zijn en daarna denk je er ineens hetzelfde over als ik.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Ja, maar wat heeft dat er mee te maken?
Het is trouwens 'gehoord', niet 'gehoort'.
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Ok, aangepast. ik denk dat PaulieWalnuts het dus van de andere kant bekijkt, als soort advocaat van de duivel.
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
Wat een rare reactie... eerst geef je aan dat niet per se zo hoeft te zijn en daarna denk je er ineens hetzelfde over als ik.
Ik bedoel meer te zeggen dat iedereen altijd snel zijn mond opentrekt als het over de VS gaat (allemaal slechter e.d.) zonder er echt over te hebben nagedacht. Juryrechtspraak heeft ook positieve kanten. Ik ben er alleen geen fan van. Maar ik wil zeker niet zeggen dat jij dat niet gedaan hebt. Was niet per se als reactie op jouw bericht bedoeld eigenlijk. Excuus.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Je hebt inderdaad wel gelijk dat veel mensen zonder nadenken snel hun oordeel klaar hebben over de VS.
Maar iets wat binnen de VS wel 'slecht' is, mijns inziens, is de juryrechtspraak. Persoonlijk zie ik in dit systeem geen enkel voordeel ten opzichte van ons systeem. Een rechtszaak moet een emotieloze gebeurtenis zijn, waarbij het uiteindelijke oordeel ten eerste aan de rechter moet worden voorbehouden en ten tweede puur op feiten gebaseerd moet zijn.
Burgers laten oordelen over een strafbaar feit is uiterst gevaarlijk, want die snappen vaak niet wat de wettelijke eisen zijn. De functie van zo'n lijdende rechter is dan vaak geminimaliseerd tot het aangeven van wat die eisen zijn, en wanneer aan die eisen voldaan is. Leken op het gebied van (straf)recht kunnen dit vaak niet in zijn geheel begrijpen.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Onlangs deze film weer eens bekeken. Deze film heeft aan actualiteit niets ingeboet. In de jury zijn alle maatschappelijke stromingen zoals wij die ook in Nederland kennen vertegenwoordigd. Mensen die zich leiden tot het gezond verstand tot mensen die zich leiden tot hun vooroordelen. Geweldig geacteerd. Voor mij een van de beste films ooit gemaakt.
missl
-
- 3866 berichten
- 5804 stemmen
normaal houd ik helemaal niet van dit soort films, maar deze film wist me wel te boeien. maar ik denk dat het vooral door de oudheid ervan komt. als het regent versta je de mensen bijna niet meer, iedereen rookt.
maar ook kon de film me wel boeien door de achterliggende gedachte die ik erin zie, dat mensen mogen beslissen over het leven van een ander. dat daar eigenlijk geen goed of fout in is.
niethie
-
- 7319 berichten
- 7246 stemmen
Gister dan eindelijk gezien en wat een geweldige film was dit zeg, het plotje lijkt in het begin wat eenvoudig maar naarmate de film vordert wordt je steeds verder het verhaal in getrokken en wordt de film alleen maar boeiender en interessanter.
Het acteerwerk van zowel Fonda als de overige cast was uitmuntend, de film bevat een aantal ontzettend scenes (maar eigenlijk is de film een grote boeiende scene), ook vond ik de manier hoe door de kleine detailtjes die beproken worden tussen de juryleden langzamerhand de zaak in een compleet ander daglicht komt te staan .
Kortom ik begrijp de status van de film erg goed, een waar meesterwerk in de filmgeschiedenis die van het begin tot einde weet te boeien.
4 sterren
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
het plotje lijkt in het begin wat eenvoudig maar naarmate de film vordert wordt je steeds verder het verhaal in getrokken en wordt de film alleen maar oeiender en interessanter.
Het plot IS gewoon eenvoudig.
niethie
-
- 7319 berichten
- 7246 stemmen
Dat klopt ook wel maar zoals ik al zei naarmate de film vorderd wordt het alsmaar interessanter.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Alleen maar positieve reacties zo te zien, hulde voor de jaren 50-60!
Alleen in 2008 komt het als een oud vodje op mij over.
Destijds was het geniaal bedacht, maar nu in deze tijd?
Dialogen waren sterk, maar nu? Geluid rumourig, geen sfeermuziek.Beetje voorspelbaar ook. Vermoed dat ik de re-make beter vind. I.i.g. frisser.
2.5
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Destijds was het geniaal bedacht....
Ja, inderdaad, destijds was het geniaal bedacht, zeer geniaal zelfs! En vanuit dat oogpunt moet je die film ook beoordelen en niet vergelijken met de films die nu gemaakt worden.
Dat zou toch van de zotte worden! Er zou dan geen enkele film meer uit die tijd goed zijn, alleen al omdat ze toen niet de middelen hadden die ze nu hebben.
Jouw opmerking is dus wel erg kort door de bocht.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Vind 5.0* korter door de bocht, enkel omdat ze toen zogezegd "de middelen" niet zouden hebben.
En om iets te bedenken heb je doorgaans niet zoveel middelen nodig.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Vind 5.0* korter door de bocht, enkel omdat ze toen zogezegd "de middelen" niet zouden hebben.
Dat is natuurlijk niet de hoofdreden dat ik die film met 5,0* gewaardeerd heb, ik vond het gewoon een keigoede film, ik voelde mij helemaal bij het verhaal betrokken. En dat jij het een waardeloze film vindt, nou ja dat is gewoon jouw mening.
Trouwens, als ik jouw lijstje zie strooi je wel erg makkelijk met 0,5* waarderingen voor klassiekers.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Ik kom er vanmiddag op terug.
Heb me verslapen!
Kan wel effe snel een vraag stellen voor WIbro. Hoe moeten jonge
mensen dit dan beoordelen? Het lijkt wel of iedereen het nu geniaal vind! Ik heb hier meer een soot kudde gevoel.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Trouwens, als ik jouw lijstje zie strooi je wel erg makkelijk met 0,5* waarderingen voor klassiekers.
Net zoals ik jou erg makkelijk met hoge cijfers vind gooien bij klassiekers.
Ben het er gewoon niet mee eens dat klassiekers maar in hun tijdsbeeld bekeken moeten worden. Een film is een film. En daarbij zetten veel mensen een iets te rooskleurig beeld op rond films omdat voor velen een "film in zijn tijd bekijken" niet veel meer kan zijn dan geloven wat een ander daarover te vertellen heeft (de meesten hebben deze film namelijk niet meegemaakt tijdens release).
neo
-
- 15436 berichten
- 10049 stemmen
geen sfeermuziek.
Alhoewel er in de opening toch duidelijk een toon wordt gezet met muziek van Kenyon Hopkins.
Aangaande het tijdsbeeld vind ik dat je dat best mag mee nemen in je waardering. Ik zou het echter niet heel erg zwaar laten wegen, dus het gewoon meer als iets in je achterhoofd houden. De reden dat je een film uiteindelijk een hoog cijfer geeft is toch vooral omdat je die goed vindt. Voor mij zelf zie ik het als een ''extraatje'', waardoor een film heel soms net dat extra halfje in waardering stijgt, maar vaker niet. Ik vind 12 Angry Men tot op de dag van vandaag staan als een huis. Het is natuurlijk vraag lastig te begrijpen als de ene het een zorg zal schelen in welke tijd het gemaakt is en de andere in zekere maten wel.
Gerelateerd nieuws

Prime Video neemt weer de bezem ter hand: Stream deze gerenommeerde films voordat het te laat is

Terug naar het oude Hollywood: tien toppers uit de jaren '50
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties
Gerelateerde tags
rechterjurorssultriness death penaltyfather murderpuerto ricoanonymityrechtszaakwitnessheatmesmatter of life and deathclassinnocencerechtbankmoordgebaseerd op toneelstuk of musicalprocesdebate capital punishmentzwart en witgeweldrechtszaalbluntangryhostilecourtroom dramaone locationcautionaryhuis clos provocativesuspensefulantagonisticbaffledcallousderisivedoubtful forebodinginflammatoryskeptical
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








