Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.158.357)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
DiPietro
-
- 9 berichten
- 0 stemmen
Afschuwelijke film.
Ik ben het met goga eens. Het is volledig overgetaped van Escape From Alcatraz. Mensen die deze film 4 sterren of hoger geven hebben totaal geen verstand van films of hebben maar 1 film gezien: The Shawshank Redemption.
Een film moet origineel zijn, goed geacteerd zijn, erg leuke verhaal hebben om 4 punten of hoger te scoren. En dat is bij The Shawshank Redemption absoluut niet het geval.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Ik heb Escape from Alcatraz niet gezien, maar als ik mij niet vergis staat die te boek als een Amerikaanse kopie van Bressons klassieker Un Condamné à Mort s'Est Échappé (A Man Escaped), die trouwens jammerlijk genegeerd wordt in deze discussie.
mr.Frielink
-
- 744 berichten
- 0 stemmen
Afschuwelijke film.
Ik ben het met goga eens. Het is volledig overgetaped van Escape From Alcatraz. Mensen die deze film 4 sterren of hoger geven hebben totaal geen verstand van films of hebben maar 1 film gezien: The Shawshank Redemption.
Een film moet origineel zijn, goed geacteerd zijn, erg leuke verhaal hebben om 4 punten of hoger te scoren. En dat is bij The Shawshank Redemption absoluut niet het geval.
243 tegen 1 trek zelf je conclusie
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik heb Escape from Alcatraz niet gezien, maar als ik mij niet vergis staat die te boek als een Amerikaanse kopie van Bressons klassieker Un Condamné à Mort s'Est Échappé (A Man Escaped), die trouwens jammerlijk genegeerd wordt in deze discussie.
Zo ook het fantastische 'Birdman of Alcatraz'.
pinky
-
- 373 berichten
- 1999 stemmen
Afschuwelijke film.
...volledig overgetaped van Escape From Alcatraz. ...Een film moet origineel zijn, goed geacteerd zijn, erg leuke verhaal hebben om 4 punten of hoger te scoren. En dat is bij The Shawshank Redemption absoluut niet het geval.
Meen je dit nou serieus of is dit een dappere poging om de hele site over je heen te krijgen? Heb je wel een goede jeugd gehad? Wil je er over praten?
Armin
-
- 584 berichten
- 7137 stemmen
...Een film moet origineel zijn, goed geacteerd zijn, erg leuke verhaal hebben om 4 punten of hoger te scoren. En dat is bij The Shawshank Redemption absoluut niet het geval.
Sorry hoor, het gegeven op zich is misschien niet origineel maar als je van mening bent dat er in deze film niet goed geacteerd wordt, dan vraag ik mij serieus af wie er nou geen verstand van films heeft.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Mwa, zo bijzonder was het acteerwerk in deze film in mijn ogen ook niet hoor (al kon het er best mee door).
DiPietro
-
- 9 berichten
- 0 stemmen
Hoe kan een film nou 4 punten of hoger scoren terwijl het precies hetzelfde verhaal heeft als een andere film. Ik vat het niet. Voor originaleit krijgt het gewoon 0 sterren, acteerwerk 4,5. Als je uiteindelijk alles optelt komt het hooguit uit op 3,5 sterren. De mensen die deze film 4 sterren of hoger geven weten waarschijnlijk niet dat Escape From Alcatraz ook bestaat en eerder gemaakt is. En voor mensen die Escape from Alcatraz gezien hebben; natuurlijk is de Shawshank Redemption beter dan Escape from Alcatraz, Escape from Alcatraz is een oude low budget film. De meeste fouten zijn eruit gewerkt, er is beter geacteerd en er is meer geld aan besteed. Hoe kan het dan ooit een top 10 film allertijden worden. Dat is te belachelijk!
pinky
-
- 373 berichten
- 1999 stemmen
Escape from Alcatraz is een oude low budget film
low budget???
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Hoe kan een film nou 4 punten of hoger scoren terwijl het precies hetzelfde verhaal heeft als een andere film.
Wat een onzin, ik heb beide films gezien en deze vind ik beter. Om te beginnen zijn ze niet hetzelfde, ten tweede, als het wel zo was en deze is beter uitgevoerd, dan is hij dus beter, origineel of niet.
kos
-
- 46708 berichten
- 8865 stemmen
Deze film met Escape from Alcatraz vergelijken is vrij nutteloos. Dan kan je net zo goed Lord of the Rings met The Wizard of Oz vergelijken.
Armin
-
- 584 berichten
- 7137 stemmen
DiPietro, ik ben nu iig wel benieuwd geworden naar jou top 10 lijstje.
mr.Frielink
-
- 744 berichten
- 0 stemmen
Hoe kan een film nou 4 punten of hoger scoren terwijl het precies hetzelfde verhaal heeft als een andere film. Ik vat het niet. Voor originaleit krijgt het gewoon 0 sterren, acteerwerk 4,5. Als je uiteindelijk alles optelt komt het hooguit uit op 3,5 sterren. De mensen die deze film 4 sterren of hoger geven weten waarschijnlijk niet dat Escape From Alcatraz ook bestaat en eerder gemaakt is. En voor mensen die Escape from Alcatraz gezien hebben; natuurlijk is de Shawshank Redemption beter dan Escape from Alcatraz, Escape from Alcatraz is een oude low budget film. De meeste fouten zijn eruit gewerkt, er is beter geacteerd en er is meer geld aan besteed. Hoe kan het dan ooit een top 10 film allertijden worden. Dat is te belachelijk!
Nou ja, er zijn denk ik niet 2 films beter te vergelijken dan deze. Ik vind het alleen onzin om deze film af te rekenen op zijn originaliteit. Ik bedoel, het is en blijft een gevangenisfilm, en dan moet het zich toch echt in een gevangenis afspelen ( vergelijking 1 ) en om een climax te bereiken , is een ontsnapping de oplossing ( vergelijking 2) Ik vond beide films erg goed, maar er zitten genoeg verschillen in om van beide te kunnen genieten. het enige grote verschil in het verhaal is dat er bij de ene film naar het einde wordt toegewerkt, en bij de andere niet.
Ik heb voor deze film 4.5 sterren gegeven, omdat het verhaal me JUIST aangreep, en daarbij stoorde ik me niet aan de overeenkomsten tussen Shawshank en Alcatraz. Ik kan best begrijpen dat je deze film niet origineel vind, en waarschijnlijk hebben veel 5-sterren-gevers niet Escape van Alcatraz gezien.
yosemite44
-
- 1241 berichten
- 1314 stemmen
ben het wel met dipietro eens. ondanks het feit dat ik het wel een GOEDE film vind, is dit zeker geen meesterwerk. het acteerwerk is prima, het verhaal, vooral de ontsnapping hoe onrealistisch ook, zit uitstekend in elkaar, er zit drama in, maar ook hoop en het einde laat je achter met een lekker gevoel. toch is het allemaal net wat te gelikt. ik vind dit iets te veel formule-film, ookal zorgen Freeman en Robbins dat ie daar boven uitsteekt. anyway, 4*, maar overgewaardeerd.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar dipietro zei volgens mij heel wat anders.
yosemite44
-
- 1241 berichten
- 1314 stemmen
klopt, maar was het min of meer eens met hem toen hij zei: "Mensen die deze film 4 sterren of hoger geven hebben totaal geen verstand van films of hebben maar 1 film gezien: The Shawshank Redemption". Bovendien wilde ik ermee reageren op de kritiek van Mr. Frielink, die alleen aan kwam zetten met het argument dat 243 tegen 1 mensen dat niet vonden. alsof de meerderheid altijd gelijk heeft?!
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Zo bijzonder is dat acteren niet. Niet slecht, maar ook niks bijzonders.
Armin
-
- 584 berichten
- 7137 stemmen
klopt, maar was het min of meer eens met hem toen hij zei: "Mensen die deze film 4 sterren of hoger geven hebben totaal geen verstand van films of hebben maar 1 film gezien: The Shawshank Redemption".
Volgens mij geef jij 'm ook 4 * ..dus 
soboer
-
- 359 berichten
- 293 stemmen
Ik heb Escape from Alcatraz niet gezien, maar als ik mij niet vergis staat die te boek als een Amerikaanse kopie van Bressons klassieker Un Condamné à Mort s'Est Échappé (A Man Escaped), die trouwens jammerlijk genegeerd wordt in deze discussie.
je lult weer onzin zoals gewoonlijk, als je Escape from Alcatraz gezien had dan had je kunnen weten dat de film gebaseerd(maar je heb hem niet gezien en toch denk je alles beter te weten) is op een waargebeurd verhaal. Dus de film kan nooit een kopie zijn van een andere film, wel een remake maar dat betwijfel ik.
jay73
-
- 1184 berichten
- 1388 stemmen
je lult weer onzin zoals gewoonlijk,
He soboer, zullen we het wel een beetje leuk houden?
Queto heeft een eigenzinnige mening en ik waardeer dat wel, hoewel ik het ook vaak niet met hem eens ben. Maar dit soort taal uitslaan vind ik wel erg zwak.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
als je Escape from Alcatraz gezien had dan had je kunnen weten dat de film gebaseerd(maar je heb hem niet gezien en toch denk je alles beter te weten) is op een waargebeurd verhaal.
Daar hoef ik de film niet voor te zien, daarvoor kan ik gewoon op IMDb en op sites met recensies krijgen. Ja, Escape from Alcatraz gaat natuurlijk over een ander persoon en over een andere gevangenis dan Un Condamne a Mort s'est Echappe, al is EfA sterk gedramatiseerd (naar het schijnt), maar daar gaat het niet om. Het was absoluut niet mijn bedoeling om een waarde-oordeel uit te spreken over EfA (daarvoor zou ik de film moeten zien, ja), ik reageerde alleen op de stelling dat Shawshank een slappe kopie zou zijn van het o zo originele EfA, en dat lijkt mij onzinnig, daar EfA (hoogstwaarschijnlijk) meer overeenkomsten kent met Bressons klassieker dan met Shawshank (door de insteek van de film). Maar goed, ik zou EfA moeten zien om een precieze vergelijking tussen de drie films te kunnen maken.
DiPietro
-
- 9 berichten
- 0 stemmen
Dit was van een user op IMDB. Ik ben volkomen met hem eens.
John Ulmer ([email protected])
Date: 19 August 2002
Summary: Too bad no one realizes that THE SHAWSHANK REDEMPTION copied off this film...
Though they may both be based on true stories, I think the directors of THE SHAWSHANK REDEMPTION took a few creative "liberties" and copied off ESCAPE FROM ALCATRAZ because they knew not many people've heard of this low budget film. Almost everything in this film is copied off of in SHAWSHANK. Maybe the whole escape is a bit different, but not by far! So see this film too-and judge for yourself. I wish people would realize the directors copied off ALCATRAZ, and that SHAWSHANK doesn't deserve to be no 2 on the top 250 at all. They're both great films, but this was the original.
Now for my film comment. I thought that Clint Eastwood, though cursed with the same face, pulled this film off. The direction style was nice, and though low-budget, this film just plain works for me. 3.5/5 stars
JOHN ULMER
Dat stukje stond bij The Escape from Alcatraz.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Dit stukje bewijst alleen maar dat elke idioot iets op IMDB kan zetten. Want deze vergelijking is op zijn zachtst gezegd nogal erg oppervlakkig.
Ja oké ze spelen allebei in de gevangenis af en er worden inderdaad ontsnappingspogingen gedaan. Maar daar houdt de vergelijking geheel mee op.
Wat ik ook niet goed begrijp is de zin: " ...copied off ESCAPE FROM ALCATRAZ because they knew not many people've heard of this low budget film."
Ik kan niet voor anderen bepalen, maar als er één beroemde film over een ontsnapping is gemaakt is het EFA wel.
Als je zo'n logisch verband doortrekt kan je ook zeggen dat The Usual Suspect afgekeken is van Grijpstra en De Gier. Want daar worden ook politiemensen op het verkeerde been gezet.
petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
Hoe komt men erbij dat Escape een low budget films is.
Ten eerste speelt Eastwood de hoofdrol, en volgens mij komt die niet cheap, dus niet echt lowbudget.
En in mijn geheugen gravend kan ik me aardig wat publiciteit voor Escape herinneren, reclamecampagnes etc, wat ik ook niet echt kenmerkend voor eem lowbudget film vind.
Persoonlijk zie ik ook helemaal niet hoe deze film een kopie van Escape kan zijn.
De films zijn heel anders uitgewerkt. Ja, ze spelen bij in de gevangenis af, maar zo lust ik er nog wel een paar.
Escape is toch wel de Clint one-man-show wat veel van de Clint films zijn. Clint is de man en alles draait om hem, de rest is er slechts ter versiering.
SR draait het toch meer om het verhaal en het acteerwerk.
En ik kan me vergissen, maar SE is gebaseerd op een kort verhaal van King, dus waarom die link met Escape??? Enlighten me.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Het verhaal van King lijkt echt totaal niet op Escape from Alcatraz. Het enige wat de films gelijk hebben is een ontsnapping. Nou heb ik Escape lang geleden gezien, maar draait daar de hele film niet om de ontsnapping? Das bij Shawshank dus totaal niet.
pinky
-
- 373 berichten
- 1999 stemmen
Dit was van een user op IMDB. Ik ben volkomen met hem eens.
Though they may both be based on true stories, I think the directors of THE SHAWSHANK REDEMPTION took a few creative "liberties" and copied off ESCAPE FROM ALCATRAZ because they knew not many people've heard of this low budget film.
Ik dacht dat deze hoogst originele mening van jou afkomstig was DiPietro. Nu ik zie dat je alleen maar overschrijft wat een ander vind, daalt je verhaal nog iets dieper in mijn achting....low budget... Ha!
Erik_E
-
- 3 berichten
- 18 stemmen
Super film! Hij zat gratis met 4 andere dvd's bij mijn vaders dvd speler dus ik dacht dat het een kut film zou zijn maar ben hem toch maar gaan kijken. Nou ik zat dus helemaal verkeerd, hoe je meevoelt met de hoofdpersoon, ik voelde me zelfs blij toen hij eenmaal beschermd werd door die bewakers (tegen die gasten die hem steeds aanvielen enzo)! Echt top!
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.116 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








