MENU

2001: A Space Odyssey (1968)

mijn stem
3,80
2627 stemmen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur
160 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

nummer 185 in de top 250

TRAILER

 
avatar van chevy93
5,0
geplaatst op 31 december 2011, 19:21 uur, permalink
AC1 schreef:
Sommige willen de illusie wekken dat 2001 alleen maar voor mensen is gemaakt voor mensen met een buitengewone intelligentie.
Hoewel, het idee betrekkelijk eenvoudig is, vraag ik me af hoeveel mensen er compleet door zichzelf achter gekomen zijn wat er achter deze film schuilt.

 
Reinbo
geplaatst op 31 december 2011, 19:36 uur, permalink
Lijkt me niet zo heel erg lastig eerlijk gezegd. Daarbij is er geen eenduidige uitleg of 'oplossing'.

avatar van AC1
5,0
geplaatst op 1 januari 2012, 16:21 uur, permalink
chevy93 schreef:
Hoewel, het idee betrekkelijk eenvoudig is, vraag ik me af hoeveel mensen er compleet door zichzelf achter gekomen zijn wat er achter deze film schuilt.


Wat "er achter schuilt" ligt een beetje aan de kijker zelf maar het plot ligt toch voor iedereen duidelijk in het zicht? Misschien had ik al te veel sciencefictionverhalen gelezen alvorens ik de film zag.

 
geplaatst op 21 januari 2012, 6:07 uur, permalink
2001: A Space Odyssey
De belofte van technologie

De film van regisseur Stanley Kubrick 2001: A Space Odyssey (1968) word
door vele recesenten geprijsd tot een van de beste science fiction
films aller tijden. De film verdient niet alleen waardering voor de
uitmuntende special effects, maar vooral door de diepere en diverse
betekenislagen die de productie biedt.

De filmproductie van Kubrick behandelt een aantal thema's die tot de
dag van vandaag actueel zijn, zoals; de menselijke evolutie,
kunstmatige intelligentie, buitenaards leven en re´ncarnatie. In
relatie tot de hiervoor besproken thema's kunnen er nog enkele diepere
betekenislagen worden herkent, dit essay richt zich op het
technologisch imaginaire. In dit betoog wordt de film 2001: A Space
Odyssey van de regisseur Stanley Kubrick in combinatie met de term
technology imaginair uiteengezet. We kijken hoe Kubrick door het
concept van technology imaginair be´nvloed zou kunnen zijn, maar ook
hoe Kubrick met zijn film het concept technology imaginair heeft
be´nvloed. Dit heeft tot de volgende hoofdvraag geleid: ''Welke relatie
heeft Stanley Kubrick met de term technology imaginair en hoe komt dit
tot uiting in zijn film 2001: A Space Odyssey?''

Het concept van technologisch imaginair gaat in op de ontevredenheid
over de sociale realiteit en verlangen naar een betere maatschappij die
middels technologische vooruitgang gerealiseerd kan worden. Technologie
word gezien als het middel om de sociale en culturele mankementen op te
lossen (Lister et. al. 429). De psychoanalyse koppelt het imaginair aan
een totaal van afbeeldingen, representaties, ideeŰn en gedachten over
een ideale wereld, waar zo naar wordt verlangd. De gedachten over een
volmaakte wereld worden grotendeels ge´ntroduceerd door de media.
(Lister et. al. 67).

Stanley Kubrick heeft met zijn film productie 2001: A Space Odyssey
bijgedragen aan het technology imaginaire. Zoals William Boddy in zijn
artikel Archaeologies of electronic vision and the gendered spectator
te kennen geeft heeft radio broadcasting in de begin jaren twintig van
de twintigste eeuw een krachtige uitwerking op de populaire
verbeelding. Radio werd gezien als de eerste grote technologische
uitvinding, gevolgd door treinreizen, Telegraph, telefoon, elektrisch
licht en fotografie. Deze periode met zoveel technologische
ontwikkelingen heeft het technologisch imaginaire gevoed met
enthousiasme, welke uitvindingen zouden er nog komen? Hoe zal de
mensheid kunnen profiteren van deze uitvindingen? (Boddy, 1994) Jaron
Lanier geeft een andere verklaring voor fantasieŰn over toekomstige
technologie, in een interview zegt hij:

'The whole point of virtual reality is to make feel people powerful...
When you're a kid, you get the shocking realization that you're not
all-powerful. You learn that you can't bend the world to your own
wishes, and adulthood sets in. We never recover from that.' (Boddy,
p.117)

Volgens Lanier is de drijvende kracht achter het technology imaginair,
dat technologische vooruitgang volwassenen de hoop geeft terug te
kunnen keren naar de kinderjaren.

Stanley Kubrick die is opgegroeid in deze tijd waarin de ene uitvinding
na de ander de revue passeerde. Hij heeft het enthousiasme en de
verbeelding over de toekomstige mogelijkheden van wat technologie voor
de mensheid kan betekenen dus met de paplepel meegekregen. In de film
zien we dat de menselijke evolutie voornamelijk tot stand is gekomen
door de ontwikkeling van techniek. De door vele filmrecensenten
geprijsde overgangscŔne vat deze relatie tussen techniek en evolutie
pakkend samen.

Nadat een groep apen miljoenen jaren geleden in aanraking komt met een
monoliet, welke veel weg heeft van een artefact, lijkt de groep
betoverd met een hogere intelligentie. Niet snel hierna ontdekken de
apen dat ze stukken bot kunnen gebruiken als wapen om andere groepen
dieren de baas te zijn. De apen zijn nu de baas over de schaarse
voedselbronnen die aanwezig zijn. De aangekondigde overgang vindt
plaats zodra de gewapende groep apen een andere groep weet weg te jagen
van een stuk vruchtbare grond. Uit vreugde van de geboekte overwinning
gooit de aap zijn bot in de lucht, waarmee zojuist de leider van de
andere groep heeft uitgeschakeld. Het geworpen bot transformeert in
slow motion in een ruimteschip miljoenen jaren later. Het schip is
onderweg naar een zelfde soort monoliet waar de apen als hierboven
beschreven mee in aanraking zijn gekomen.

Een jaar voordat Neil Armstrong voor het eerst voet op de maan zet, gaf
Kubrick met zijn film een visie weer over de toekomstige ruimtevaart.
Met de beschreven overgang laat Kubrick zien hoe techniek de mensheid
zal ondersteunen om te evalueren en uiteindelijk andere leefgebieden te
ontdekken. In wezen probeert Kubrick in deze film te verbeelden waar
toekomstige technologie de mensheid kan brengen.

De ruimteschepen in de film zijn tot in de kleinste details perfect
uitgevoerd en de samenwerking tussen mens en machine loopt uiterst
soepel. De ruimtereizigers hebben aan boord beschikking over vele luxe,
Kubrick geeft eigenlijk een perfecte leefomgeving weer die voornamelijk
gecreŰerd wordt door de aanwezigheid van technologie. Dit is een
typisch voorbeeld van het technologisch imaginair.

William Boddy geeft in zijn artikel Archaeologies of electronic vision
and the gendered spectator aan dat media uitingen voor een groot deel
de populaire discour bepalen. We kunnen aannemen dat Kubrick in zijn
leven voor de film ook is be´nvloed door de populaire discour. Gestoeld
op deze gedachte be´nvloedt de film van Kubrick het technologisch
imaginair op zijn beurt ook weer. We kunnen zelfs stellen dat de film
van Kubrick de grondlegger is van de science fiction cinema. (Boddy,
1994).

In de film productie 2001: A Space Odyssey plaatst Kubrick ook enkele
kanttekening bij de technologische ontwikkelingen. Op de discovery, het
ruimteschip waar het tweede gedeelte van de film zich afspeelt, is het
de computer Hall die de eindverantwoordelijkheid over de missie heeft.
Het besturingssysteem is zo volmaakt dat het in de interactie met de
bemanning lijkt of deze beschikt over menselijke gevoelens. Aan deze
volmaaktheid komt abrupt een einde wanneer Hall opzettelijk drie van de
vier bemanningsleden om het leven brengt wanneer zij een bedreiging
voor de missie vormen.

Het lijkt of Kubrick in dit gedeelte van de film een kanttekening
plaatst bij een technologie die zich steeds sneller en verder
ontwikkelt. De tot nog toe utopische benadering van de ontwikkelingen
van technologie slaan om in een bedreiging van machines die
beslissingen maken over het welzijn van de mensheid. (Lister. et. al.)

Tom Gunning heeft in zijn analyse een parallel geconstateerd tussen de
denkpatronen over 'nieuwe' media uit eind negentiende eeuw en de nieuwe
media in 1994. Gunning noemt de parallel zelfs een dÚjÓ vu. De uitkomst
van zijn analyse laat zien dat eind negentiende eeuw mensen net zo
enthousiast en tegelijkertijd angstig waren over de toekomst van
technologie als in 1994. Kubrick laat deze parallel terugkomen in zijn
film. Kubrick behandeld zowel de utopische als dystopische kant van de
toekomstige technologie, waardoor de enthousiaste en angstige gevoelens
beiden op het doek terug te zien zijn. Een andere bijkomstigheid,
waardoor de film anno 2011 wellicht nog steeds wordt bewonderd, is de
tijdloosheid van deze utopische en dystopische gedachten over
technologische ontwikkelingen. (Boddy, 1994)

Uit de constateringen in bovenstaande paragraven kan worden opgemaakt
dat Kubrick een sterke relatie heeft met technology imaginair. We
hebben gezien dat Kubrick is opgegroeid in een periode van sterke
technologische vooruitgang. Het populaire discour in die tijd heeft
deze ontwikkelingen toegejuicht als verlosser van vele sociale en
culturele mankementen. Er kan worden aangenomen dat Kubrick is
be´nvloed door de gedachten van deze populaire discour. Met de kennis
van nu kunnen we ook duidelijk stellen dat Kubrick met zijn film 2001:
A Space Odyssey op zijn beurt het technology imaginair heeft gevoed met
een verbeelding van toekomstige technologie. Kubrick distantieert zich
in zijn film tegelijkertijd met het concept van technology imaginair,
hij laat zien dat technologie ook nadelen met zich mee kunnen brengen.

Het technology imaginair enthousiasmeert en laat ons geloven dat
toekomstige uitvindingen op technologische basis onvolmaaktheden op
sociaal en cultureel gebied zullen oplossen. Het volgende citaat van
Swartz (1992) uit The Next Revolution zet ons wellicht weer (even) met
de beide benen op de grond:

You remember the future, right? When we were kids, comic books and
'star trek' readied us for some kind of gleaming techno-paradise. So
far, the future hasn't delivered. Technology hasn't yet solved any of
the really big problems ľ you know, poverty, war and injustice. High-
tech industries we saw as our great hope have been mastered by
determined foreign rivals. We can't even control the technology in our
own homes, which is why our VCRs are still blinking 12:00... 12:00...
12:00...(p.42)

avatar van N23
3,0
geplaatst op 21 januari 2012, 8:09 uur, permalink
@jongki10, TL;DR en wat was je cijfer voor je essay?

 
geplaatst op 21 januari 2012, 16:04 uur, permalink
@N23: het cijfer was niet zo best, maar dat kwam voornamelijk door de spelling geloof ik. Wat niet verwonderlijk is als je het leest


Maar de interpretatie van de film is wel in orde. Heb dit een aantal jaar geleden geschreven maar misschien vinden mensen het hier leuk om te lezen.

avatar van Roelade
 
geplaatst op 27 januari 2012, 22:21 uur, permalink
Ik weet echt niet wat ik van deze film moet vinden aan de ene kant deed hij mijn mond open doen van verbazing. De andere keer om te gapen. Ik weet wel dat je deze film niet moet gaan kijken met het idee "lekker filmpje pakken" Toen ik het einde zag begon ik bijna aan mezelf te twijfelen.

avatar van Zandkuiken
4,0
geplaatst op 4 februari 2012, 21:43 uur, permalink
Voor een tweede keer gezien, ditmaal op Blu-Ray. Jammer genoeg was ik erg moe, wat een magische filmbeleving misschien wel in de weg zat. Niettemin enorm genoten van deze klassieker, maar de ervaring miste een klein beetje intensiteit om boven de 4* uit te komen (opnieuw: misschien de schuld van de Zandman).

2001: A Space Odyssey is ook wel redelijk afstandelijk en klinisch, maar het is dan ook weer die lijzige sfeer die deze prent bijzonder maakt. De lange, geluidloze scŔnes, de emotieloze personages, die kille stem van Hal... Bij momenten echt geweldig. Ook op visueel vlak hou ik hier wel van. Het heeft misschien niet de panache van pakweg Enter The Void, maar het wÚrkt wel wat mij betreft.

Een film die misschien pas bij de derde kijkbeurt helemßßl weet te betoveren, maar toch al dik onder de indruk.

avatar van pieterTk
4,0
geplaatst op 10 maart 2012, 10:25 uur, permalink
Goede film, maar af en toe (te) langzaam. Gelukkig krikt de muziek de film behoorlijk op en het heerlijke mysterieuze einde.
4*

avatar van Seifer
2,0
geplaatst op 26 april 2012, 17:53 uur, permalink
Een film dat ik wel erg matig vind, maar dat ligt vooral aan de tijdsgeest. Het was mij allemaal te saai en dus erg slaapverwekkend (zo avontuurlijk was de film niet). Het plot klinkt interessant, maar ondanks dat lukte het mij niet om de film af te kijken.

 
congo
geplaatst op 15 mei 2012, 16:28 uur, permalink
Ik ben het eens met Seifer.

2001: A Space Odyssey is visueel een prachtige film, maar qua inhoud wel een erg vermoeiende en best wel moeilijke film. De "tunnel" scŔne blijft wel 1 van de meest grote mindfuck momenten die ik heb gezien.

4,5
geplaatst op 30 mei 2012, 20:39 uur, permalink
wel een hele goede film zeg, voor die tijd. Echt heel gaaf gedaan, stond echt te kijken. Goed geacteerd. Geen geluid waar geen geluid hoort (ruimte) en voor de rest indrukwekkend. Alleen jammer van die lange aanloop met die apen en eenbeetje langdradige Zaragutha song. 4,5*

avatar van Prudh
5,0
geplaatst op 2 juni 2012, 1:17 uur, permalink
Iemand dit al gezien? Toffer wordt 't niet.

hollandfestival.nl

avatar van melanostalgia
4,5
geplaatst op 4 juni 2012, 11:31 uur, permalink
Prudh schreef:
Iemand dit al gezien? Toffer wordt 't niet.

hollandfestival.nl


HÚÚl erg tof, helaas ook al een tijdje uitverkocht

Ik sta 19de op de wachtlijst, maar dat zal wel niks worden..
(Dat houdt in: als er weer tickets beschikbaar zijn krijgen de eerstvolgende op de wachtlijst deze tickets aangeboden.)

avatar van Drs. DAJA
5,0
geplaatst op 22 juni 2012, 4:08 uur, permalink
Gisteravond op groot scherm gezien bij het EYE; dit valt in geen honderd jaar te overtreffen. Een waanzinnige film.

avatar van Prudh
5,0
geplaatst op 22 juni 2012, 9:20 uur, permalink
Gisteravond gezien met live orkest en koor, waanzinnige ervaring. Alle Kubricks draaien nu overigens in EYE heb ik begrepen. Barry Lyndon bijv nog nooit gezien, dus dat is echt te gek!

 
congo
geplaatst op 22 juni 2012, 12:08 uur, permalink
Prudh schreef:
Gisteravond gezien met live orkest en koor, waanzinnige ervaring. Alle Kubricks draaien nu overigens in EYE heb ik begrepen. Barry Lyndon bijv nog nooit gezien, dus dat is echt te gek!


Dat klopt. Alle films van Kubrick wordt op dit moment vertoond in EYE, inclusief zijn wat meer onbekendere werkjes.

avatar van Drs. DAJA
5,0
geplaatst op 22 juni 2012, 13:35 uur, permalink
Nou zowel de exhibitie als de programmaboekjes zwijgen nog altijd over Fear and Desire...

avatar van LimeLou
5,0
geplaatst op 22 juni 2012, 18:23 uur, permalink
Zag net op TV over die Kubrick vertoning in EYE _O_ Erg leuk dat ze dit doen. Jammer dat ik niet in de buurt van A'dam woon. Moet vast geweldig zijn om deze film of Paths of Glory op het witte doek te zien.

avatar van Mochizuki Rokuro
5,0
geplaatst op 22 juni 2012, 18:37 uur, permalink
Drs. DAJA schreef:
Nou zowel de exhibitie als de programmaboekjes zwijgen nog altijd over Fear and Desire...

Precies, maar juist die verwacht ik niet bij een offcieel retro. Overweeg zelf wel voor de 3e keer 2001 op het grote doek te gaan kijken (zag m daarnaast minstens 4x op TV/video). Barry Lyndon en Lolita zijn de andere twee die ik wel nog een keer wil zien. Lolita zag ik al eens in een obscuur filmszaaltje trouwens. Andere titels geloof ik wel. Hoef ik niet per se nog eens te zien. Maar 2001 kan ik blijven en blijven kijken.

avatar van glennton
5,0
geplaatst op 25 juni 2012, 21:45 uur, permalink
Vanmiddag eindelijk na 'tig' jaar deze film weer op het witte doek kunnen aanschouwen in het nieuwe 'Eye' filmmuseum. Even daarvoor nog de expositie bezocht van Kubrick's filmwerk.
2001 blijft voor mij een meesterwerk...

avatar van cinemonkey
5,0
geplaatst op 30 juni 2012, 15:12 uur, permalink
Drs. DAJA schreef:
Nou zowel de exhibitie als de programmaboekjes zwijgen nog altijd over Fear and Desire...


Het wordt wel in de expositie genoemd en volgens mij ook in de catalogus, alleen dan zonder clips of attributen. Kubrick wilde dat deze film compleet vergeten zou worden en dat respecteert EYE. Lastig ook om dat anders te doen, want de erven Kubrick zijn nog altijd sterk betrokken bij de rondreizende tentoonstelling. Hier uitgebreid aandacht aan besteden zou betekenen dat EYE de tentoonstelling wel kon vergeten.

avatar van cinemonkey
5,0
geplaatst op 30 juni 2012, 15:19 uur, permalink
Gisteren '2001' gezien in een echt prachtige nieuwe digitale kopie in de grote zaal 1. Inclusief Intermission trouwens en intro- en uitloopmuziek. Het blijft 44 jaar na dat nog steeds een briljante en visionaire film die nergens gedateerd aandoet. Met name de scenes waar Kubrick uitgebreid de tijd voor neemt (het ontstaan van de mensheid en de 'tunnel' scene bv) zorgen ervoor dat je op het puntje van je stoel blijft zitten.

avatar van Mochizuki Rokuro
5,0
geplaatst op 14 juli 2012, 21:51 uur, permalink
Is het de bedoeling dat de originele Engelse poster bij een film wordt geplaatst. Vandaag op de tentoonstelling van Kubrick in EYE hingen bij alle films de originele posters uit het releasejaar. Dat is een andere dan deze, hoewel deze wel erg bekend is. De poster staat o.a. bij wikipedia zie ik: 2001: A Space Odyssey (film) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org Hij is trouwens niet fraaier of zo.

5,0
geplaatst op 15 juli 2012, 4:07 uur, permalink
spoorzoekertje
4.895*

avatar van Masterbrain
4,0
geplaatst op 17 juli 2012, 17:37 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een Visuele masterpiece op de mensapenpakken na een hele goede film , alleen jammer dat het snel afliep , want ik had het niet eens door dat het klaar was en vraag me nu elke keer als ik het bekijk bij de eindscene waar hij HAL uitschakelt.....en toen??? [ ik vind het een onafgeronde einde]




Wel heel knap van Kubrick aangezien het in 1968 is gemaakt en het klinkt gel maar vind de CGI en VFX van nu lelijker nu ik deze film heb gezien, lekkere originele klassieke VFX , OLD IS GOLD...vol lofzang.

avatar van chevy93
5,0
geplaatst op 19 juli 2012, 0:49 uur, permalink
[ ik vind het een onafgeronde einde]
Geef de film wat tijd. Geef jezelf tijd om te bedenken waar de film (voor jouw gevoel) over gaat. Waarschijnlijk zal je dan inzien dat het juist het perfecte einde is. In ieder geval niet onafgerond.

avatar van Masterbrain
4,0
geplaatst op 19 juli 2012, 18:31 uur, permalink
Zal het eens proberen uit een andere stand en kijkpunt.

avatar van Badalamenti
5,0
geplaatst op 20 juli 2012, 10:06 uur, permalink
Mochizuki Rokuro schreef:
Overweeg zelf wel voor de 3e keer 2001 op het grote doek te gaan kijken (zag m daarnaast minstens 4x op TV/video). Barry Lyndon en Lolita zijn de andere twee die ik wel nog een keer wil zien. Lolita zag ik al eens in een obscuur filmszaaltje trouwens. Andere titels geloof ik wel. Hoef ik niet per se nog eens te zien. Maar 2001 kan ik blijven en blijven kijken.


2001 nooit gezien op het grote doek, dus dat spreekt me wel aan !
Is de beeldkwaliteit goed ? En hoe zit het met bereikbaarheid en parkeergelegenheid (lees iets over werken en een tunnel die gesloten is). Moet een eindje rijden, dus niet dat ik voor een of andere onaangename verrassing kom te staan

avatar van chevy93
5,0
geplaatst op 20 juli 2012, 12:15 uur, permalink
Ik ben destijds naar PathÚ Tuschinski geweest voor deze film en als het dezelfde versie is, kan ik alleen maar raden dit op het witte doek te gaan zien, want het is nog overweldigender!