2001: A Space Odyssey (1968)

Alternatieve titel: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte

3,80

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur
160 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

nummer 178 in de top 250

3110 BERICHTEN90 MENINGEN

avatar van Cellulord
geplaatst op 3 augustus 2015, 19:30 uur, permalink
Mag ook eens!

geplaatst op 4 augustus 2015, 0:19 uur, permalink
Onderhond schreef:

Nochtans heb je zelf geen goed woord over voor de film en geef je toch nog 2.5*.

Een 1 geef je aan echte rotzooi. Zo kon ik dit ook weer niet noemen. Zo best is een 2,5 nou ook weer niet. Zit er gewoon een beetje tussenin.

geplaatst op 4 augustus 2015, 0:21 uur, permalink
En wat een gelul hierboven over grasprieten en zandkorrels zeg..

geplaatst op 4 augustus 2015, 0:22 uur, permalink
AC1 schreef:

Dat is dan ook een Kubrick lite, hè.
Met The Shining wou Kubrick een film maken die veel geld zou opbrengen.

Hmm oke, toch gek dat dat juist degene was die me wel pakte. Full Metal Jacket niet te vergeten, topper. Maar had Eyes wide shut klaarliggen. Denk dat ik die dan maar even over ga slaan..

geplaatst op 4 augustus 2015, 8:50 uur, permalink
JeroenFR08 schreef:

Als je op zoek bent naar instant bevrediging, over het algemeen slaat A Clockwork Orange ook meteen aan.

geplaatst op 4 augustus 2015, 9:55 uur, permalink
Eyes Wide Shut is een betere film dan 2001. Kubrick's beste. Althans naar mijn mening.

avatar van -LvB-
geplaatst op 4 augustus 2015, 10:56 uur, permalink
Eyes wide shut is nou niet bepaald Kubricks meest straightforwardse film, lijkt me niet echt waar JeroenFR08 op zit te wachten aan zn comments te lezen

geplaatst op 4 augustus 2015, 11:42 uur, permalink
Misschien wel. Aangezien het naar mijn mening de enige Kubrick is waar de hoofdrolspelers iets van herkenbare emoties laten zien.

geplaatst op 4 augustus 2015, 11:51 uur, permalink
Als je herkenbare emoties wil dan heb je toch genoeg aan The Bold And The Beautiful?

geplaatst op 4 augustus 2015, 11:53 uur, permalink
AC1 schreef:

Zo gaat het cliché, maar gelukkig staan zo'n series vaak nog verder van de realiteit dan Kubrick's films.

Als je in een soap niet per seizeon 3x ontvoerd wordt, minstens één moordpoging achter de rug hebt en met de halve cast naar bed bent geweest dan moet je als acteur toch echt vrezen voor het voortbestaan van je personage.

geplaatst op 4 augustus 2015, 11:53 uur, permalink
-LvB- schreef:

Inderdaad, daarom raad ik A Clockwork Orange aan!

geplaatst op 4 augustus 2015, 11:54 uur, permalink
Heb ik gezien. Die vond wel redelijk. Maar haalt t niet bij the Shining of Full metal Jacket.

geplaatst op 4 augustus 2015, 11:56 uur, permalink
Onderhond schreef:

De emoties zijn uitvergroot maar daarom niet onherkenbaar. Trouwens, de meeste films dramatiseren. Ook in de echte wereld daat het zo. Vanaf dat je een verhaal vertelt heb je de neiging om het nog wat extra aan te dikken.

geplaatst op 4 augustus 2015, 12:00 uur, permalink
Njah, de emoties in deze 2001 zijn ingetogen maar ook niet onherkenbaar. Het gaat gewoon de andere richting uit, maar zoals je zelf al aangeeft heeft het weinig met realiteit en dus herkenbaarheid te maken.

Of het heeft natuurlijk meer me de persoon zelf te maken natuurlijk. Ik herken mezelf doorgaans meer in verstilde Japanse dramas dan openlijke emotionele displays.

geplaatst op 4 augustus 2015, 12:03 uur, permalink
JeroenFR08 schreef:

Heb je ze allemaal meerdere keren gezien? Kubrick's films worden meestal na verloop van tijd naar waarde geschat.

geplaatst op 4 augustus 2015, 12:06 uur, permalink
AC1 schreef:

Full metal, en the Shining heb ik meerdere keren gezien. Maar vond ze na de 1e kijkbeurt al geweldig. Komt het stiekem ook door het buitengewoon goede psychogische spel van D'Onofrio en Nicholson? Dat waren twee grote troefen in die films. Bij deze ben ik de hoofdrolspeler alweer vergeten..

geplaatst op 4 augustus 2015, 12:08 uur, permalink
Onderhond schreef:

Oh, maar Kubrick was ook een soort van drama queen, hoor, maar hij zal niet gauw dingen uitvergroten die voor de hand liggend zijn (of net wel, maar dan is het bedoeld als satire).

Ik denk dat de onderkoelde emoties in 2001: ASO vooral een reactie zijn op de melodramatische aanpak van oude science fiction films.

BTW, Japanners kunnen ook heel melodramatisch (op z'n soaps) zijn.

geplaatst op 4 augustus 2015, 12:38 uur, permalink
AC1 schreef:

Vergelijk je Eyes Wide Shut nu met een soap?

*facepalm*

geplaatst op 4 augustus 2015, 13:17 uur, permalink
horizons schreef:

Vergelijk je Eyes Wide Shut nu met een soap?

*facepalm*

Eh, nee. Net het omgekeerde eigenlijk.

geplaatst op 4 augustus 2015, 13:49 uur, permalink
AC1 schreef:

Eh, nee. Net het omgekeerde eigenlijk.

Gelukkig, ik dacht al...