Hier kun je zien welke berichten Fikret8 als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Rabbits (2002)

4,0
0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Rabbits is cinema in de meest abstracte vorm. Uitstekend analyse materiaal. De locatie van de set voor Rabbits schijnt de achtertuin van David Lynch te zijn geweest. Rabbits is vervolgens de nacht erop gefilmd.

David Lynch heeft zelf ooit de stap van schilder naar filmregisseur gemaakt nadat hij hiervoor door één van zijn eigen schilderijen werd geïnspireerd. Dit was een donkere schilderij met een zwarte achtergrond en een figuur in het midden. Na een lichte bries van de wind fantaseerde David Lynch dat het figuur in de schilderij lichtjes bewoog. Zijn fantasie werd wens en Lynch besloot vanaf dat moment om bewegende schilderijen te gaan maken. Dit in de vorm van cinema. De opzet van Rabbits is ook in de vorm van een bewegend schilderij met een donkere toon. Dit bewegende schilderij bestaat uit een grauwe kamer met drie bewegende figuranten erin die verkleed zijn als konijnen. Een ruimte dat zich kenmerkt met leegheid en een kosmische donkerheid. Waar een schilderij wordt omkaderd door een lijst, is de kamer in Rabbits omkaderd door de muren waarin de ruimte zich bevindt.

Volgens David Lynch zijn er geen regels voor het maken van films. Je gevoel geeft aan of je wel of niet goed bezig bent. Lynch werkt zelf op basis van intuïtie. Hij omschrijft zijn werkwijze bij het opzetten van een filmscript als het werken vanuit een gezond verstand (common sense). Eerst worden voorafgaande ideeën als geheugensteuntje in steekwoorden opgezet. Elk scene wordt vervolgens in hoofdlijnen op kaartjes van 3 bij 5 cm beschreven. Alle kaartjes samen vormen een script zoals Lynch het toepast. Al het ontbrekende aan het script ontstaat uit intuïtie. De woorden uit het script zetten David Lynch aan het dromen. De afbeeldingen uit de droom trekken als een magneet andere ideeën aan. Hieruit wordt een gehele scene ontwikkeld. Lynch kiest voor zijn eigenaardige werkwijze omdat ideeën die voortkomen uit zijn abstracte manier van werken volgens hem meer zeggen dan het filmen van de realiteit. Creativiteit en rationaliteit gaan niet samen. Lynch plant dus een klein ideetje en laat het verder ontstaan terwijl hij er toch sturend in is. Dit doet hij door te improviseren zonder een conventionele verhaallijn. De thema’s uit de films van David Lynch komen voort uit iets wat hem diep van binnen raakt en bezig houdt. Dit vertaald hij vervolgens naar zijn werk. Hij omschrijft zijn techniek als het vangen van een grote vis. Op dezelfde manier heeft Lynch zijn meeste films geregisseerd, waaronder ook Rabbits. Het idee van Rabbits komt voort uit de gebeurtenissen van de film Mulholland Drive. Waar bij Mulholland Drive de verhaallijn en de personages een grote rol hebben, is dit bij Rabbits ondergeschikt aan de sfeer en beleving van de film. De personages in beide films worden door David Lynch zelf omschreven als verdwaald in het duister en verward.

De filmstructuur van Rabbits tart met alle wetten van de logica. De film is dusdanig abstract dat de structuur erin verdwijnt. In plaats van een structuur maakt Lynch gebruik van contrast. Zo staat de donkere toon van de film in contract met gebruikte lachsalvo’s. De lachsalvo’s zijn een persiflage naar sitcoms. Contrast is volgens Lynch noodzakelijk om dingen te laat werken zodat de film een eigen atmosfeer krijgt. Door zijn manier van werken staat Lynch bekend als één van de meest donkere filmregisseurs. De bedreigende sfeer dat in verband staat met het bestaan van de personages uit Rabbits en de nihilistische wereld waarin ze leven is geïnspireerd op het film-noir genre en (zoals Glacius hierboven aangeeft) absurde toneel. Als cross-over van het film-noir genre is Rabbits een psychologische neo-noir. Met de nihilistische wereld duiden we op het bestaan van de drie figuranten. De figuranten in Rabbits worden letterlijk uitgebeeld als konijnen en figuurlijk weergegeven als proefkonijnen binnen een nihilistische wereld. De betekenisloosheid van hun bestaan wordt ondersteund door huishoudelijke taken, tv kijken, en het terugkeren van werk. Ook wordt dit benadrukt door het feit dat het in een theater setting afspeelt, en gebruikte lachsalvo’s op absurde momenten. De verwijzing naar absurd toneel wordt versterkt met het toepassen van kleding in de stijl van de jaren 50, de inrichting van het decor, dat de personages zich geïsoleerd en vervreemd gedragen en de dialogen waarbij geen enkel regel volgt op de daarop volgende regel.

Met Rabbits vervreemdt Lynch zich van alle filmconventies die gebruikelijk zijn. De bizarre en onlogische manier waarop Rabbits wordt weergegeven kan worden gezien als een reflectie van hoe een droom zou kunnen zijn. Volgens Lynch is cinema een medium waar je kunt communiceren door het onderbewuste een gestalte te geven. Met Rabbits geen Lynch zijn fantasie op surrealistische wijze de vrije loopt.