• 8.985.515 stemmen

Genre: Avontuur / Familie

Ontwikkeld door: Jim Henson

Met onder meer: John Hurt, Brian Henson en Sean Bean

Release datum: zondag 15 mei 1988

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

Plot The Storyteller

"Toen mensen hun verleden vastlegden in sprookjes, er het heden mee verklaarden en met sprookjes de toekomst voorspelden werd de beste plek bij het haardvuur vrijgehouden voor... de sprookjesverteller". Met deze woorden introduceert de verteller van oude volksverhalen zichzelf aan het begin van iedere aflevering. De oude sprookjesverteller zit samen met zijn hond, aan wie hij zijn verhalen vertelt, bij het haardvuur van een oud kasteel. In enkele afleveringen nemen beiden ook deel aan het verhaal. De serie is gebaseerd op bestaande maar minder bekende verhalen uit Europa en Rusland. Opvallend detail is dat in alle verhalen het getal drie een belangrijke rol inneemt.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Meningen over The Storyteller

woensdag 3 oktober 2018
The Storyteller seizoen 1 Wat een nostalgie! Ik weet nog heel goed welk gevoel deze serie mij gaf, alsof het gisteren was. John Hurt was fantastisch als verteller en hield je aan het scherm gekluisterd in die akelige setting, al was ik wel altijd een beetje bang van hem. Gelukkig was die trouwe hond er om het griezelgehalte wat naar beneden te halen. Als kind verwarde ik die viervoeter overigens altijd met die van The Fraggles, dat terzijde. Vandaag, een paar decennia later, herinner ik mij bijvoorbeeld nog steeds het verhaal van Hans My Hedgehog. Nu nog ben ik onder de indruk van bepaalde make-up of poppen die hier in voorkomen. Die vrij donkere fantasy-verhalen boeiden mij ook als geen ander, ik zie ze in 2018 niet zo snel meer gemaakt worden voor hetzelfde doelpubliek. En de muziek, die is ook bijgebleven. De Soundtrack is overigens enkele maanden terug exclusief op CD verschenen in een mooie en gelimiteerde uitgave. Hij staat op mijn verjaardagslijstje. Jim Henson's The StoryTeller | Varèse Sarabande - varesesarabande.com Van de opvolger 'Greek Myths' uit 1990 (staat ook op de cover hier overigens) was ik geen fan, de afwezigheid van de originele verteller zal daar ook wel voor iets tussen gezeten hebben.
avatar van DionneDarko

DionneDarko

maandag 4 april 2016
The Storyteller seizoen 1 Magisch jeugdsentiment, geweldig deze serie hier te vinden!