ad

Genre: Misdaad / Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Maigret

Parijs, de jaren vijftig van de twintigste eeuw. Jules Maigret is detective bij het politie-onderdeel dat onderzoek doet naar zware en georganiseerde misdaden. De stad krijgt regelmatig te maken met mysterieuze moordzaken. Maigret is dan degene die het onderzoek leidt met een scherpe neus voor details. Het kan via een omweg gaan, maar vroeg of laat weet hij de schuldige in te rekenen.

Alle Media

Meningen over Maigret

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

vrijdag 16 februari 2018
Maigret seizoen 1 Zijn ongezonde kleurtje en de vermoeide blik op zijn gezicht maken van Rowan Atkinson een fijne vertolker van Maigret. De hypercorrecte, degelijke speurneus die vermoeid raakt van de wereld als het kwaad ervan op zijn pad komt, terwijl hij nog een vaderlijke kant uitstraalt omdat hij ergens de ijdele hoop heeft dat zijn rol een positieve invloed heeft op de wereld. In een tijdsgewricht waarin helden en schurken in de populaire cultuur steeds moeilijker van elkaar zijn te onderscheiden, is het fijn dat de BBC weer eens teruggrijpt naar een oerdegelijke policier waarin een hoeder van 'onze' veiligheid in de schaduw waakt over 'onze' levens. Heerlijk hoe het Frankrijk van haar tijd dik is aangezet met de sfeervolle schetsen en het tragische (maar vooral romantische) sfeertje van dat specifieke tijdsbeeld. Desalniettemin heeft die nostalgische en veilige insteek een negatieve kant: het is allemaal zo gezapig en oubollig dat zelfs een seriemoordenaar die jonge vrouwen aan zijn mes rijgt, niet meer schokkend wil worden. Misschien had ik toch meer pit verwacht bij deze herintroductie van een klassieke figuur!?
avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

vrijdag 16 februari 2018
Maigret seizoen 1 Overigens vind ik het gezapige en het oubollige óók een meerwaarde hebben. Het is wel een lekkere klassieke serie, maar om de één of andere reden had ik er meer van verwacht.

Leno

vrijdag 23 februari 2018
Maigret seizoen 1 Atkinson probeert hier vooral geen Bean te zijn, voornamelijk door heel serieus te kijken. Hij kan de serie totaal niet dragen, al wordt hij ook niet geholpen door het lege karakter dat hij speelt. Dat iedereen Engels spreekt in Frankrijk is lachwekkend en blijft storend. De gezapige verhaallijnen zijn daarnaast inwisselbaar en niet verrassend.