ad

2,36 18 stemmen + Mijn stem

Status: Beëindigd

Genre: Drama

Oorsprong: België

IMDb beoordeling: 5,6 (78)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Release datum: 8 september 2013

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Albert II

Albert II is een vijfdelige fictiereeks over het Belgisch koningshuis. De reeks is geworteld in de historische realiteit. Ze begint met de dood van koning Boudewijn en de troonsbestijging van koning Albert in 1993. Het verhaal volgt daarna een aantal belangrijke gebeurtenissen in de Koninklijke familie tijdens de voorbije twee decennia.

Alle Media

Meningen over Albert II

avatar van AOVV

AOVV

vrijdag 30 oktober 2020
Albert II seizoen 1 Na de prima documentaire over Filip van België die dit jaar op Canvas werd uitgezonden, ben ik deze "fictiereeks binnen historische krijtlijnen" over het koningschap van Albert II maar eens gaan bekijken. Die aankondiging alleen was al een fiks waarschuwingsschot, en de eerste aflevering was niet meteen denderend, maar ik besloot - zoals altijd bij het kijken van series - te volharden tot het eind. Het was een hele zit.

Fictie, binnen historische krijtlijnen, dus. Die historische krijtlijnen zijn dan de gebeurtenissen zelf, en al zitten daar chronologische foutjes in, de grote lijnen zullen inderdaad wel kloppen. De fictie, dat zijn de dialogen, gedragingen en reacties van de diverse personages. Daar loopt het meermaals mis, wat mij betreft. Lucas Van den Eynde zet weliswaar een prima koning Albert II neer, en Stefaan Degand trekt de aandacht als de excentrieke womanizer annex getraumatiseerde ziel Laurent; de overige personages kunnen me niet echt boeien. Al moet ik erbij vertellen dat Ludo Busschots een goeie Van Yperseele neerzet.

Vooral de dialogen vielen me behoorlijk tegen. Ik voelde nergens echt een vonk, er werd ook iets teveel ingezet op het karikaturale aspect. Ik las ergens dat de personages met stripfiguren worden vergeleken, en daar kan ik deels in meegaan.

Misschien was het geen goed idee om deze reeks, die door de VRT destijds als prestigieus werd aangekondigd (kijk, daar gaat het al mis), meteen na die goed verzorgde docu te bekijken? Nu ja, dit is me niet echt bevallen..

2 sterren