• 8.985.604 stemmen

The Confession Tapes - Seizoen 1 (2017)

Show titel: The Confession Tapes

Ontwikkeld door: Kelly Loudenberg

Datum van release: vrijdag 8 september 2017

Plot The Confession Tapes

Het lijkt vrij overzichtelijk: als een verdachte eenmaal heeft toegegeven dat hij of zij een misdaad heeft begaan, is die schuldig en volgt er een straf. Maar zo simpel ligt het niet altijd. In de serie volgen we zes verdachten die een misdaad hebben bekend. Maar eenmaal achter de tralies, komen ze terug op hun bekentenis. De verdachten komen zelf aan het woord, maar ook de advocaten en de politiemensen die met de zaak te maken hebben gehad. De makers onderzoeken de rol van de leugendetector, zetten hun vraagtekens bij bepaalde verhoortechnieken en onderzoeken de werking van het geheugen.

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

1. 1. True East Part 1

8 september 2017 (42 minuten)

Na een wrede drievoudige moord worden twee tieners gevolgd door undercoveragenten, die via een controversiële techniek een bekentenis proberen te ontlokken.

2. 2. True East Part 2

8 september 2017 (46 minuten)

Naarmate de rechtszaak van Burns en Rafay zich ontvouwt, dringt het steeds meer tot hen door welke enorme gevolgen hun bekentenis heeft.

3. 3. A Public Apology

8 september 2017 (45 minuten)

Nadat zijn vriendin vermoord is aangetroffen, blijft een man volhouden dat hij tot een bekentenis is gedwongen. Jaren later onthult DNA de waarheid.

4. 4. Trial by Fire

8 september 2017 (49 minuten)

Na een tragische brand wordt de moeder van het slachtoffer beschuldigd van moord. Ze bekent, maar tijdens de rechtszaak komt de verdediging met een alternatieve theorie.

5. 5. 8th and H

8 september 2017 (44 minuten)

Na een anonieme tip ondervraagt de politie vermeende bendeleden over een gewelddadige aanval. Vreemd genoeg heeft niemand in de buurt ooit van de bende gehoord.

6. 6. The Labor Day Murders

8 september 2017 (42 minuten)

Na een dubbele moord wijst indirect bewijs naar de neef van het slachtoffer, die lange tijd wordt ondervraagd zonder advocaat.

7. 7. Down River

8 september 2017 (54 minuten)

Een man rijdt zijn vier kinderen een rivier in, waarna ze verdrinken. Vermoeid bekent hij dat hij dit expres heeft gedaan, maar later zegt hij dat het een ongeluk was.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Een serie in de lijn van de ‘bekentenis-documentaires’ die geleid worden door Making a Murderer. Dat hoge niveau wordt niet gehaald maar kan me herinneren dat ik het een prima serie vond. Niet elke aflevering is sterk, maar True Story en The Labor Day Murders steken er bovenuit. Best boeiend gemaakt en geschoten (sfeertje), typisch iets voor tussendoor.

avatar van Xeeno

Xeeno

De serie is denk ik vooral leuk als het je weet te overtuigen. De eerste twee afleveringen was ik in eerste instantie behoorlijk overtuigd van de onschuld van Burns en Rafay. Echter, toen ik me ietsje verder verdiepte in hun zaak was het duidelijk dat ze gewoon keihard schuldig zijn en dan verliezen deze afleveringen gelijk hun charme.

Geldt eigenlijk ook voor de overige afleveringen van deze serie.

In 2019 kwam seizoen 2 uit. Die vond ik wel sterker dan seizoen 1.

avatar van Xeeno

Xeeno

Meer over de zaak Burns en Rafay in dit boek.