Mijn Series +

In Europa - Seizoen 1 (2007-2008)

Nederland
Documentaire / Oorlog

ontwikkeld door Roel van Broekhoven
met Geert Mak

'In Europa' bevat de verslaglegging van een reis die Geert Mak maakte door Europa in het laatste jaar van de twintigste eeuw. De geschiedenis van die eeuw was zijn leidraad. Mak reisde naar Londen, Stalingrad en Madrid, langs de bunkers van Berlijn, bekeek de geparfumeerde kleerkasten van Helena Ceausescu in Boekarest en de speelgoedauto's in een verlaten crèche in Tsjernobyl. Het werd een inventarisatie: hoe lag het continent erbij aan het slot van de eeuw?

1. Een Vooruitblik
avatar van Robbie.T.
Off-topic bericht verplaatst naar:
De Site >> Algemeen >> Toevoegverzoeken

avatar van Raspoetin
Artikel historicus Willem Meliching dat leidde tot een polimiek met Geert in Mak in 2008 - volkskrant.nl
Melching: ‘In Europa’ barst van de fouten
De tv-serie In Europa bevat talloze feitelijke onjuistheden. Dat is erg, want feiten zijn de basis van elke historische redenering, betoogt Willem Melching.

avatar van ZAP!
Fijn, een beetje tegengas met argumenten. Ben de nieuwe 'In Europa' wel aan het volgen, benieuwd wat daar allemaal mis mee is. Mak wordt in ieder geval al aangeklaagd wegens onverantwoord 'spoorlopen'!

avatar van Dorstigjimmyke

Mak is toch ook eerder een journalist dan een geschiedkundige of ben ik mis? Ik denk dat hij meer op de emoties van de kijkers wil mikken.

avatar van Raspoetin
klopt. Hij wordt vaak van oppervlakkigheid beschuldigd. Historici spreken ook wel van de 'Anton Pieck-verhalen van Geert Mak'. Desalniettemin levert hij wel een bijdrage aan het populariseren van het vak Geschiedenis. Ik pruim hem beter dan Hans Goedkoop.