Mijn Series +

Spitsbroers - Seizoen 2 (2017)

Belgiƫ

ontwikkeld door Kristof Hoefkens
met Oscar Willems, Joren Seldeslachts en Kris Cuppens

In Spitsbroers nemen de Moerman-broers de kijker tien weken lang op sleeptouw in de arena van het Belgische voetbal. Het spelletje is hun grote passie en ze dromen luidop van een carrière als profvoetballer. Een van de twee breekt door, de andere blijft met lege handen achter. Allebei moeten ze keuzes maken, omgaan met succes en falen, prijzen betalen. En allebei moeten ze volwassen worden.

1. Aflevering 1
  8. Aflevering 8
  9. Aflevering 9
  10. Aflevering 10

avatar van Esteban
Min of meer van hetzelfde niveau als het eerste seizoen. En dat is wel degelijk een compliment. Daar was ik namelijk aangenaam verrast door de kwaliteit op alle mogelijke vlakken, dit terwijl ik een hekel heb aan de voetbalwereld en de sport op zich. Alweer uitermate boeiend en door het merendeel van de cast voortreffelijk geacteerd. Kris Cuppens blijft er voor mij met kop en schouders bovenuit steken. Ik geef ook echt om een groot deel van de personages, terwijl de reeks vol onuitstaanbare karakters loopt. Een derde seizoen, van mij zou het mogen. Als er nog genoeg te vertellen valt, want volgens mij hebben we zowat alle mogelijke scenario's wat gehad.

Wel jammer dat de meer subtiele intro met mooie soundtrack bij deze plaats moest maken voor een clichématig en weinig origineel exemplaar.

avatar van Vahnstad
Mooi, leuk en interessant. Natuurlijk zijn de acteerprestaties niet van een danig hoog niveau dat je bij andere series terugziet, anderzijds hou ik echt van die tussentalen en dialecten in Vlaamse series. Met momenten wat overdreven en ook redelijk wat clichés in deze serie, maar echt een onverwacht en zeer sterk einde, en daarvoor alleen al kuddo's. Gewoon de brute waarheid over hoe je als mens door een profvoetbalcarrière en de daarmee gepaard gaande roem verandert, en in tegenstelling tot wat je zou verwachten, iemand die niet slaagt in het buitenland. Moedig dat ze daarvoor gekozen hebben!

avatar van Esteban
Het einde vond ik ook behoorlijk raak.

avatar van arevee
Nee, ik vond dit jammer genoeg aanzienlijk zwakker dan het tweede seizoen. Beetje meer afronding in seizoen 1 en dan had men het perfect bij één seizoen kunnen houden vind ik. Ik stoorde mij ook nog meer aan bepaalde accenten die mensen gebruikte terwijl ze overduidelijk niet van die streek kwamen.

avatar van Dorstigjimmyke
Bert haelvoet en kris cuppens maken voor mij de serie. Het verhaal is leuk en afwisselend en je ziet eigenlijk eens hoe het achter de schermen gaat, al moeten we dit ook niet helemaal serieus nemen. De maker is blijkbaar de broer van Carl Hoefkens. Hij zal dus hier en daar wat weten hoe het gaat in de voetbalkkleedkamer. Ibbi is een leuk personage, maar is wel niet meer zo fris na het eerste seizoen.

Enige minpuntjes: Het gemaakte Limburgse dialect en de ondertiteling en dus vertaling van dat dialect. Neem gewoon de eerste en de beste Limburger en hij kan voor betere ondertitels zorgen. Ook de voetbalbeelden waren overdreven getrukeerd. Als je dat allemaal kan win je gegarandeerd de gouden bal.

avatar van theo79
Prima tweede seizoen die wel even op gang moet komen. Iemand enig idee of er nog een seizoen 3 gaat komen?

avatar van Esteban
Ik vrees ervoor. Tussen de opnames van het eerste en tweede seizoen zat twee jaar. We zijn reeds vier jaar na de opnames van het laatste seizoen. De makers hebben destijds ook aangegeven dat er heel veel voorwaarden verbonden zijn aan het groene licht voor een derde seizoen, en dat het moeilijk zou worden. En eigenlijk is het einde van S2 ook bewust zodanig geschreven dat het als definitieve slot zou kunnen dienen. Eentje in mineur, het kan niet altijd een happy ending zijn. Ik heb er vrede mee.

Anderzijds was er wel veel vraag naar een derde seizoen en stond de hele cast te popelen om verder te gaan. 700.000 kijkers voor wat toch wel een dure serie was, de vraag is of dat voldoende is. Of het moet zijn dat er mogelijkheden zijn eens die zogenaamde "Vlaamse Netflix" er komt.

avatar van theo79
Het zou jammer zijn als er geen derde seizoen komt want de serie kijkt erg prettig weg. Het einde van seizoen 2 kun je inderdaad ook zien als definitief eind dus dat scheeld alweer. Ondanks dat ik weinig tot niks met voetbal heb vond ik dit een erg prettige serie.