• 8.985.204 stemmen

The Jetsons - Seizoen 1 (1962-1963)

Show titel: The Jetsons

Ontwikkeld door: Joseph Barbera

Met: George O'Hanlon (stemrol), Penny Singleton (stemrol) en Daws Butler (stemrol)

Eerst uitgezonden op: ABC (Verenigde Staten)

Plot The Jetsons

The Jetsons is een geanimeerde sitcom die de Amerikaanse cultuur en lifestyle van de toekomst laat zien. Zo komen er intelligente robots, aliens, hologrammen en bizarre uitvindingen voorbij. Centraal staat de familie Jetson, met vader George Jetson aan het hoofd. De overige familieleden zijn moeder Jane, dochter Judy, zoon Elroy, huishoudrobot Rosey en het robothondje Astro.

Afleveringen Seizoen 1 (1962-1963)

1. 1. Rosey the Robot

Jane wil een hulp in huis, maar George zegt dat zij dit niet kunnen betalen. Hij nodig Mr. Spacely uit voor het eten, maar wat hij niet weet is dat Jane voor één dag gratis een robothuishoudster met de naam Rosey in huis heeft genomen.

2. 2. A Date With Jet Screamer

Popidool 'Jet Screamer' organiseert een quiz, waarmee je als eerste prijs een date met de popster krijgt. George doet er alles aan om Judy niet te laten winnen, maar toch is zij de gelukkige.

3. 3. Jetsons Nite Out

Geroge en Jane gaan winkelen bij Molecular Motoors. De Supersonic Suburbanite blijkt te duurt te zin, dus kopen ze een auto die op hun huidige auto lijkt.

4. 4. The Space Car

Jane en de kinderen willen een hond om de familie te beschermen. Geroge vindt het maar niets, maar wil zijn familie wel tevreden houden. De ideale oplossing lijkt een robothondje.

5. 5. The Coming of Astro

Geroge Jetson en zijn baas Cosmo Spacely bezoeken een robot voetbalmatch. Geroge doet tegen zijn vrouw net alsof hij moet overwerken.

6. 6. The Good Little Scouts

De enige manier voor Geroge om vakantie te krijgen bi Mr. Spacely is om met Space Cub Troop #54 mee te gaan tijdens hun kampeerreis naar de maan.

7. 7. The Flying Suit

Spacely's rivaal Cogswell vindt een vliegend pak uit. Ondertussen denkt Elroy dat hij de vliegpil heeft uitgevonden. Wanneer George het verkeerde pak ophaalt bij de stomerij, denkt hij dat zijn pil heeft gewerkt.

8. 8. Rosey's Boyfriend

Judy en Rosey vinden allebei een vriendje. Het probleem met de liefde is dat het naast veel voordelen, ook enorm veel nadelen heeft.

9. 9. Elroy's TV Show

De toekomstige televisieproducenten raken verveeld met programma's over dokters en cowboys willen Elroy hebben als 'Space Boy Zoom and His Dog Astro'.

10. 10. Uniblab

Spacely koopt een nieuwe robot met de naam Uniblab. Dit betekent dat George daadwerkelijk drie uur op een dag moet gaan werken.

11. 11. A Visit From Grandpa

George zijn vader komt op bezoek. Onderweg repareert hij de auto van een vrouw en wisselt hij adressen met haar uit. Er ontstaat miscommunicatie en de Jetsons weten niet meer waar zij het zoeken moeten.

12. 12. Astro's Top Secret

In de Moonside Country Club zweren Spacely en Cogswell dat ze elkaar zullen verslaan in de zakenwereld. Spacely ziet zijn geluk in het hondje Astro.

13. 13. Las Venus

George en Jane bezoeken Las Venus voor een avondje gokken en entertainment. De trip wordt betaald door Spacely, omdat er ook nog gewerkt moet worden tijdens de reis.

14. 14. Elroy's Pal

Elroy wint een wedstrijd en krijgt de kans om zijn persoonlijke held, Nimbus the Great, te ontmoeten. Helaas is de held erg zie en niet in staat om te komen, tot grote teleurstelling van Elroy.

15. 15. Test Pilot

Spaceley wil een nieuwe 'everything-proof'-jas testen. George zijn dokter vertelt hem per ongeluk dat hij nog maar een paar dagen te leven heeft. Dit maakt George de perfecte testpersoon.

16. 16. Millionaire Astro

Astro blijkt het lang verloren hondje van een miljonair te zijn, waardoor de Jetsons gedwongen worden het hondje te laten gaan. Astro heeft nu alles waar hij ooit van had kunnen dromen, behalve de Jetsons familie.

17. 17. The Little Man

George Jetson heeft problemen met het decompressiesysteem en moet deze zien te maken. De enige manier om het systeem te maken is met onderdelen van de grote rivaal: Cogswell Cogs.

18. 18. Jane's Driving Lesson

Jane heeft het helemaal gehad met het openbare vervoer en besluit om rijlessen te nemen. Elroy kan al rijlessen nemen wanneer hij 8 jaar oud is, dus waarom zou zij het niet kunnen?

19. 19. G.I. Jetson

George zijn dienstplicht blijkt toch nog te gelden en hij krijgt twee minuten de tijd om zich te melden. Van het één komt het ander en George wordt benoemd tot generaal.

20. 20. Miss Solar System

Jane besluit om mee te doen aan de Miss Solar System competitie, zonder het aan George te laten weten. George Jetson en Mr. Spacely jureren bi de wedstrijd.

21. 21. Private Property

Er wordt een nieuw gebouw gebouwd naast het bedrijf van Mr Spacely. De eigenaar blijkt Cogswell te zijn en George ontdekt dat het nieuwe gebouw een paar centimeter op het terrein van Spacely staat.

22. 22. Dude Planet

Jane is toe aan rust en gaat met een vriendin naar 'Dude Planet'. De rest van de familie blijft thuis en probeert het huishouden te doen. Dit blijkt niet zo makkelijk als zij dachten.

23. 23. TV or Not TV

George en Astro zijn per ongeluk ooggetuige van een overval. Tenminste, zij denken zelf dat ze ooggetuige van een overval waren. Dit blijkt echter een filmset te zijn.

24. 24. Elroy's Mob

Een verschrikkelijke student verwisselt zijn report met dat van Elroy. Elroy komt thuis en zijn ouders zien alleen maar onvoldoendes op zijn rapport staan. Na een hoop gedoe besluiten Elroy en Astro om weg te lopen.

Eén van de vaste series die ik als kind na het avondeten keek op Cartoon Network (samen met Flintstones, Addams Family, Powerpuff Girls en Looney Tunes geloof ik). Dit vond ik persoonlijk de minste serie van dat rijtje, maar ik heb hier wel hele goede herinneringen aan. Dat introfilmpje alleen al was geweldig. Hanna-Barbera heeft prachtig materiaal afgeleverd in de 20e eeuw.

Grappig om te zien hoe men destijds over de toekomst dacht. Een aantal uitvindingen zijn werkelijkheid geworden, maar sommige ideeën slaan natuurlijk nergens op en zijn zelfs al achterhaald. De tekenstijl is simpel Amerikaans en vind ik persoonlijk erg lekker wegkijken. Wellicht binnenkort weer eens een aflevering kijken, om nostalgische herinneringen op te halen.

Man, wat miste ik Cartoon Network toen dat ineens uit de meeste televisiepakketten in Nederland verdween...

avatar van Toontje_mm

Toontje_mm

Cartoon Network is destijds een pijnlijke, abrupte dood gestorven.

De wereld heeft er nooit meer hetzelfde uitgezien.

Nee hoor, Cartoon Network is still going strong, maar ze zitten in NL verborgen in zenderpakketten.

oomhenk was het niet zo dat ze op een gegeven moment dit soort series in het Nederlands gingen inspreken, of was dat op de zender Boomerang?

avatar van Toontje_mm

Toontje_mm

Ik ben ervan op de hoogte dat CN nog bestaat. Sterker nog kep 'm ook. Maar is maar net wat je onder sterk gaan verstaat want voor mij heeft het weinig met de CN van weleer te maken.

Het sentiment zit 'm voor mij vooral, hoe verrassend ook, in helden zoals deze Jetsons en Sjonnie en zo.

World Premiere Toons, dat soort dingen.

Weet nog goed die ene met die worm die dan platgestampt werd en ging trippen of iets. Kan aan mij liggen maar volgens mij maken ze ze momenteel zo niet meer.

In ieder geval niet daarzo op CN.

brawljeff schreef:

Dat was inderdaad CN, wilde ik nog iets over zeggen maar had het weggehaald. Een hele generatie late twintigers en vroege dertigers is opgegroeid met een volledig Engels tekenfilm-kanaal. Heeft mijn Engels ooit een boost gegeven.

bram Ik ken die hele serie niet eens, voor mij waren dit de hoogtepunten: Courage the Cowardly Dog, Cow & Chicken, Johnny Bravo, The Powerpuff Girls, I am Weasel en Dexter's Laboratory. Overigens hebben ze met 'Adventure Time' ook een recente kaskraker gehad.