• 8.985.832 stemmen

Genius - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: Genius: Einstein

Ontwikkeld door: Ron Howard, James Hawes en Minkie Spiro

Met: Geoffrey Rush, Johnny Flynn en Emily Watson

Datum van release: zondag 23 april 2017

Eerst uitgezonden op: National Geographic (Nederland)

Plot Genius

De serie Genius volgt ieder seizoen een ander genie uit de geschiedenis. Het eerste seizoen volgt het leven van Albert Einstein: van zijn bescheiden afkomst als rebelse denker en zijn strijd om erkenning, tot zijn wereldwijde bekendheid als bedenker van de relativiteitstheorie. De serie, gebaseerd op de biografie van Walter Isaacson, ontrafelt de persoonlijkheid van het genie. In het tweede seizoen volgen we Pablo Picasso, die uitgroeide tot één van de grootste kunstenaars aller tijden. In seizoen drie komt Aretha Franklin aan bod.

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

23 april 2017 (43 minuten)

Het leven van de meest briljante genie uit de twintigste eeuw, Albert Einstein, zat vol met gepassioneerde en vluchtige relaties. Op de eerste dag van de Zürich Polytechnic ontmoet hij een jonge vrouw genaamd Mileva Marić.

30 april 2017 (43 minuten)

Nadat ze hun hoofden in de klas tegen elkaar stoten, wordt Einstein verliefd op Mileva Maric. Einstein wordt raar aangekeken op zijn affaire.

7 mei 2017 (43 minuten)

Albert Einstein heeft moeite met het ondersteunen van zijn zwangere vrouw. Hij krijgt een academische functie, waar hij niet van had gedacht die te krijgen.

14 mei 2017 (43 minuten)

Albert Einstein en Mileva doen hun best bij het opvoeden van de kinderen, maar dat gaat niet altijd gemakkelijk. Ondertussen probeert Einstein de aandacht van de wetenschapswereld te krijgen.

21 mei 2017 (43 minuten)

Einstein begint het academische leven mee te maken waar hij altijd al van droomde, maar faalt met zijn familieverantwoordelijkheden. Hij wordt opnieuw geïntroduceerd aan zijn nichtje Elsa.

28 mei 2017 (43 minuten)

Einstein verhuist zijn familie voor het werk... en om dichterbij zijn geliefde, Elsa, te zijn. Zijn huwelijk bereikt hierdoor een dieptepunt.

4 juni 2017 (43 minuten)

Tijdens de ontwaking van de oorlog zorgt patriottisme ervoor dat één van Albert Einsteins beste vrienden, Fritz Haber, tegen hem opgezet wordt. Is dit het einde van hun vriendschap?

11 juni 2017 (43 minuten)

Einstein en zijn vrouw, Elsa, proberen aan de Duitsers te ontsnappen. De nazi's zijn zojuist aan de macht gekomen en het koppel krijgt te maken met een onverwachte wegversperring.

18 juni 2017 (43 minuten)

Albert Einstein begint een nieuw leven in de Verenigde Staten. In het buitenland wordt de situatie steeds gevaarlijker voor zowel Einstein als voor zijn oud-collega's.

25 juni 2017 (43 minuten)

Nadat de atoombom voor het eerst is afgegaan, en het einde van de Tweede Wereldoorlog nabij lijkt, begint Einstein aan de laatste jaren van zijn leven.

Heel Amsterdam hing dit weekend vol met posters van deze serie. Ze zetten blijkbaar hoog in.

Ik vind die anthologieseries altijd wel wat hebben. Tijdens de laatste aflevering wordt het onderwerp van volgend seizoen onthuld. Ongetwijfeld dat Hawking ook nog eens langs gaat komen.

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Ik ga dit zeker fanatiek volgen, 1e aflevering vond ik heel goed. In 1 aflevering al een hele hoop over de man te weten gekomen. Het was totaal niet saai of stoffig. Goed geacteerd en bovenal erg fascinerend wat zo'n genie nu drijft. Tuurlijk zitten er ook zaken in als moeilijke formules die mijn pet te boven gaan maar gelukkig is er ook veel heel goed te volgen. Sterker nog, het is erg leerzaam! Je ziet zowel de jonge als de oude Einstein en het zit gewoon erg knap in elkaar. De meeste mensen kennen hem enkel door zijn relativiteitstheorie maar door deze serie leer je de echte persoon kennen. Tenminste, daar ga ik wel vanuit na de 45 minuten die ik gezien heb.

avatar van liv2

liv2

Bij de eerste aflevering moest ik al vaststellen, Was Einstein een Jood? Dat wist ik dus echt niet. Natuurlijk had ik dat uit zijn naam moeten afleiden, maar dat heb ik nooit gedaan eigenlijk. Zijn relativiteistheorie is bijna niet te vatten, het is materie die buiten je denken valt. Of de serie goed gaat worden weet ik niet, ik vrees ervoor...

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Ik snap niet hoe iemand dit een 1 kan geven! Het cijfer is niet representatief zo mensen!

Ik had toevallig ook IMDB gecheckt n.a.v. cijfer hier. Hier hebben relatief weinig mensen veel invloed op het eindcijfer, dus dan kan één naarling de boel flink traineren.

avatar van Animosh_mm

Animosh_mm

Anderzijds is het cijfer van IMDB weer aan de hoge kant imo. Het is interessant om meer te weten te komen over het leven van Einstein (net als ieder individu blijkt hij serieuze karakterfouten te hebben: hij is egocentrisch, monomaan en ontzettend eigenwijs), en de zeldzame discussies van zijn ideeën zijn boeiend, maar verder is het een typische biopic: zowel de vormgeving als de acteerprestaties overstijgen nergens de middelmaat. Een aanrader voor wetenschapsliefhebbers dus, maar verre van een meesterwerk.

De aflevering van vandaag was trouwens het voorlopige hoogtepunt van de serie voor mij. Dit was de eerste keer dat Einstein's genialiteit echt zichtbaar wordt, in zijn legendarische serie van papers.