• 148.871 films
  • 8.179 series
  • 24.954 seizoenen
  • 546.565 acteurs
  • 323.689 gebruikers
  • 8.481.436 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Story of Film: An Odyssey (2011)

Documentaire | Miniserie
3,89 18 stemmen

Show titel: The Story of Film: An Odyssey

IMDb beoordeling: 8,4 (4.435)

Genre: Documentaire

Afleveringen: 15

Speelduur: 15 uur

Ontwikkeld door: Mark Cousins

Met: Mark Cousins (stemrol) en Baz Luhrmann

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Datum van release: zaterdag 3 september 2011

Eerst uitgezonden op: More4 (Verenigd Koninkrijk)

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot The Story of Film: An Odyssey

De bekroonde filmmaker Mark Cousins biedt ons een wereldwijde blik op de meest geweldige films ooit gemaakt en vertelt het verhaal over internationale cinema door de jaren heen. De nadruk ligt vooral op de innovatie van filmmakers, technieken en genres. We zien de allereerste zwart-wit-films met o.a. Charlie Chaplin, de invloedrijke Aziatische films, maar ook de nieuwste technieken in films als Avatar en Inception.

Afleveringen

  1. 1. Birth of the Cinema

    3 september 2011 (1 uur)

    Aan het einde van de negentiende eeuw wordt er een nieuwe kunstvorm ontdekt: film. Vroege pioniers ontwikkelen nieuwe technieken om de eerste bewegende beelden te maken. Zelfs in de eerste jaren van de 'stomme film' was er al spraken van speciale effecten, montage en cinematografie.

  2. 2. The Hollywood Dream

    10 september 2011 (1 uur)

    In de twintigste eeuw zien we Hollywood enorm hard groeien naar het centrum van de filmwereld. Er worden grootschalige films gemaakt zoals 'The Thief of Bagdad' en er ontstaat een nieuw komediegenre met het werk van Buster Keaton, Charlie Chaplin en Harold Lloyd.

  3. 3. The Golden Age of World Cinema

    17 september 2011 (1 uur)

    De jaren 20 waren de gouden eeuw voor de internationale cinema. In Parijs, Berlijn, Moskou, Shanghai en Tokio maken de meest invloedrijke filmmakers in aanraking met film. De nieuwe filmstromingen zijn het Duitse expressionisme, montage in de Sovjet en het Franse impressionisme en surrealisme. Minder bekend zijn de Chinese en de Japanse films uit die tijd, met filmsterren zoals Ruan Lingyu.

  4. 4. The Arrival of Sound

    24 september 2011 (1 uur)

    De komst van geluid in films in de jaren 30 zorgde voor veel verandering. We zien de opkomst van nieuwe filmgenres: foute komedies, gangsterfilms, horrorfilms, westerns en musicals. Alfred Hitchcock begint met filmmaken en Franse regisseurs worden de meesters in sfeerbepaling.

  5. 5. Post-War Cinema

    1 oktober 2011 (1 uur)

    Mark Cousins vertelt over hoe de oorlog er voor heeft gezorgd dat er veel originelere en gewaagde films ontstonden. Schrijvers Paul Schrader en Robert Towne vertellen over dit tijdperk en Stanley Donen, de regisseur van 'Singin' in the Rain', praat over zijn carrière.

  6. 6. Sex & Melodrama

    8 oktober 2011 (1 uur)

    Seks en melodrama zijn belangrijke onderwerpen in de films van de jaren '50, zoals die 'On the Waterfront', de jankfilms en de films van James Dean. We reizen naar Egypte, India, China, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en Japan om te zien dat de films daar ook vol met razernij en passie zaten.

  7. 7. European New Wave

    15 oktober 2011 (1 uur)

    We zijn aangekomen aan het einde van de jaren '50 en het begin van de jaren '60. Claudia Cardinale vertelt over de legendarische regisseur Federico Fellini. In Denemarken beschrijft filmmaker Lars von Trier zijn waardering voor Ingmar Bergman. Bernardo Bertolucci werpt zijn blik op het werk van Pier Paolo Pasolini.

  8. 8. New Directors, New Form

    22 oktober 2011 (1 uur)

    In Hollywood onthult de legendarische cinematograaf Haskell Wexler hoe de documentaire een enorme rol heeft gespeeld in de wereld van mainstream films. 'Easy Rider' en '2001: A Space Odyssey' zijn het begin van een nieuw tijdperk in de Amerikaanse cinema. We ontdekken de films van Roman Polanski, Andrei Tarkovsky en Nagisa Oshima. Ook de Afrikaanse en Indiase film maakt haar opkomst.

  9. 9. American Cinema of the 70's

    29 oktober 2011 (1 uur)

    In de late jaren '60 en jaren '70 wordt de film een stuk volwassener. Buck Henry, de schrijver van The Graduate, vertelt over de filmsatire in die tijd. Paul Schrader praat over zijn belangrijke script van 'Taxi Driver' en 'Robert Towne' over de duistere ideeën in 'Chinatown'.

  10. 10. Movies to Change the World

    5 november 2011 (1 uur)

    In de jaren '70 zijn er veel filmmakers die de wereld proberen te veranderen: Wim Wenders in Duitsland, Ken Loach in Engeland en Pasolini in Italië. In Australië wordt film totaal opnieuw uitgevonden en Japan maakt de meest indrukwekkende films van die tijd.

  11. 11. The Arrival of Multiplexes and Asian Mainstream

    12 november 2011 (1 uur)

    Star Wars, Jaws en The Exorcist gooien de filmwereld overhoop, maar zijn ook enorm innovatief. In India neemt de grootste filmster van de wereld, Amitabh Bachchan, je mee naar de fantastische wereld van Bollywood. We ontdekken ook de opkomst van de kung-fu grootheid Bruce Lee.

  12. 12. Fight the Power: Protest in Film

    19 november 2011 (1 uur)

    Dappere filmmakers komen op tegen het systeem en vertellen de waarheid. In Peking is er een Chinese filmmaker die hoge ogen gooit. In de Sovjet-Unie wordt het verleden gebruikt voor bijzondere films en de regisseur Krzysztof Kieslowski wordt ontdekt in Polen.

  13. 13. New Boundaries: World Cinema in Africa, Asia & Latin America

    26 november 2011 (1 uur)

    Film komt in de jaren '90 is een verrassend goede periode terecht. In Iran probeert filmmaker Abbas Kiarostami zijn films veel realistischer te maken, terwijl regisseur Shinji Tsukamoto in Tokio een nieuw soort horrorfilm bedenkt.

  14. 14. New American Independents & The Digital Revolution

    3 december 2011 (1 uur)

    We ontdekken wat er zo nieuw was aan de dialogen in de films van Quentin Tarantino en aan de stijl van de Coen Brothers. De schrijver van Starship Troopers en Robocop vertelt over de ironie die de films bevatten. In Australië praat regisseur Baz Luhrmann over 'Romeo + Juliet' en 'Moulin Rouge' en we duiken in de digitale filmwereld.

  15. 15. Cinema Today and the Future

    10 december 2011 (1 uur)

    Films worden een stuk serieuzer na 9/11 en Roemeense films maken een diepe indruk. 'Mulhilland Drive' van David Lynch is één van de meest complexe films ooit gemaakt en 'Inception' van Christopher Nolan verandert film in een video game. Mark Cousins neemt een kijkje in de toekomst van de filmwereld.

Reviews & comments

zoeken in:
avatar van brawljeff

brawljeff

  • 2497 berichten
  • 2916 stemmen

Absoluut een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in films, met in het bijzonder de filmgeschiedenis. Mark Cousins neemt je mee door de gehele geschiedenis en er is geen enkele andere documentaire die dit gedetailleerder doet. We zien, in tegenstelling tot veel andere documentaires, niet alleen de Amerikaanse filmgeschiedenis, maar ook die van de rest van de wereld. Na het zien van deze reeks heb je een goede indruk van welke films of filmmakers de start waren voor nieuwe genres en stromingen.

Maar wat heb ik mij ontzettend zitten ergeren aan de vertelstem van Mark Cousins! Belachelijk dat hij niet even iemand anders kon vragen, iemand met emotie, om deze afleveringen in te spreken. Daarnaast zijn sommige afleveringen vrij zwaar om te volgen als je niet bekend bent met de films uit bijvoorbeeld India of Afrika.


avatar van Gish

Gish

  • 1186 berichten
  • 5969 stemmen

Fascinerende documentaire over de geschiedenis van de cinema. 915 minuten filmgeschiedenis. Heel accuraat, en voorzien van duidelijk commentaar en prachtige fragmenten. Je moet wel wennen aan de stem en accent van Mark Cousins, die soms commentaar geeft alsof de wereld is vergaan. Maar het went en je krijgt heel veel zin om films te gaan zien die voorbij komen. Soms herken je de getoonde fragmenten, soms wil je de hele film gelijk zien of bestel je hem. Verplicht voer voor alle cinefielen.


avatar van Don Homer

Don Homer

  • 439 berichten
  • 1298 stemmen

Interessante docu over de filmgeschiedenis vol met filmbeelden gebaseerd op het boek van regisseur en verteller Mark Cousins. Deze Noord-Ier moet duizenden films gezien hebben, hij heeft een zeer wijde, intercontinentale en interlineaire blik.

De docu is grofweg gecategoriseerd op decennium. Het begint met het ontstaan van de film (Lumiere, Wattson) en eindigt met films als 'mulholland drive' en 'inception'. Vele uren worden ook besteed aan voor ons minder bekende filmgebieden als Zuid Amerika, Afrika, Rusland en Azië.

Tegelijkertijd associeert Cousins erop los en wordt er van een 21e eeuwse film bijvoorbeeld probleemloos overgeschakeld op een 19e eeuws beginwerk. Dit openbaart zijn enorm diepgaande kennis. Echter gaat het hierdoor soms wel teveel van de hak op de tak.

Een ander minpuntje vind ik dat films soms gespoilt worden. Hij vertelt soms hoe een film eindigt (omdat dat dan interessant is) en laat het soms zelfs zien. Dat vind ik jammer, al zie ik ook dat dat interessante stukjes zijn.

Omdat er wel zeker 300 verschillende films de revue passeren blijft het vaak wat oppervlakkig. De ene regisseur krijgt logischerwijs ook meer aandacht dan de andere. Cousins is duidelijk fan van Ozu die bijna elke aflevering genoemd wordt. De naam Kubrick valt dan naar mijn mening weer veel te weinig.

Overigens vond ik het Noord Ierse accent grappig en wende ik er snel aan.


avatar van Basto

Basto

  • 8536 berichten
  • 6399 stemmen

Cinema is the art of visual ideas.

Met dat statement, waar ik me volledig in kan vinden, begint deze 15 uur durende Story of film.

Ik heb nu de eerste drie afleveringen gezien en het begin is veelbelovend. We beginnen eind 19e eeuw bij Edison en Lumière. Zo zien we hoe in de eerste 20 jaar de techniek en beeldtaal zich ontwikkelt. Close up’s, montage point of view, de as, kijkrichting en licht. Allemaal zaken die in het begin nog niet vanzelfsprekend waren en vaak per toeval werden ontdekt.

Het tweede deel behandelt de opkomst van Hollywood. In het begin door vrouwen gedomineerd. Tot het geld binnen kwam stromen en de mannen de boel overnamen. Film als verdienmodel, escapisme is het product. Die kenmerken liggen in ieder geval stevig in de roots verankerd. Maar ook de tegenstromen komen aan bod met meer aandacht voor realisme.

Wat de film sterk maakt is dat het zich niet beperkt tot enkel Hollywood. Naast Griffith, Chaplin en Keaton komen ook onder andere Dreyer, Lang, Murnau, Ozu en Eisenstein aan bod. Duits expressionisme, Frans dadaïsme, Japans en Deens minimalisme. De wereld cinema is altijd op zoek geweest naar interessante vormen. Dat de docu niet vast zit in zijn tijd en af en toe een paar decennia vooruit spring om invloeden aan te tonen, zorgt voor een fijne dynamiek.

Een fantastische docu die weer tal van kijktips oplevert. De keuze tussen nu verder kijken of eerst de diepte van die nieuwe kijklijst induiken, is een lastige.

To be continued….


avatar van Basto

Basto

  • 8536 berichten
  • 6399 stemmen

Inmiddels ook de tweede blu ray met aflevering 4-6.

Met de intrede van geluid nemen de cinematografische kwaliteit af. Soms uit technisch oogpunt, omdat men met meerdere camera’s filmt, maar ook omdat de aandacht verlengd wordt. Dat maakt het tijdperk van de stomme film misschien ook wel de meest interessante tijd.

Ik vond deze drie afleveringen van minder niveau dan de eerste. Het aantal innovaties is logischerwijs veel minder en de ontwikkeling zit m meer in nieuwe genres. De musical, de gangsterfilm en later de film noir. Het zijn niet mijn favorieten de films uit die tijd. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen meesterwerken zijn gemaakt toen. Integendeel: King Kong, Wizard of Oz, Kane etc.

Wat ik opmerkelijk vond is dat hij Hitchcock de grootste maker van beelden van de 20e eeuw noemt. Groter dan Picasso. Zelf zou ik toch eerder bij Kubrick uitkomen en zijn argumentatie vind ik erg zwak.

De uitjes naar de Indische en Chinese films boeien me ook wat minder. Het w half uur met Kurosawa moet ik nog afkijken. Daar kijk ik wel naar uit.


avatar van Basto

Basto

  • 8536 berichten
  • 6399 stemmen

Aflevering 7 is weer erg sterk. Natuurlijk omdat grootheden als Bergman en Fellini het toneel betreden en (samen met Besson en Tati) film verder verrijken. Gevolgd door de French New Wave, Antonioni en Leone. De geboorte van de film waarbij sfeer, interne monoloog en film als de hoofdrolspeler zelf. Cinema waarbij het visuele idee op veel meer vlakken wordt ingezet en het verhaal er steeds minder toe doet. Luhrmann houdt daar nog een mooi betoog over. ‘Het gaat niet om wat je zegt, want dat is altijd hetzelfde. Het gaat on hoe je het zegt en dat is de mode.’

Erg fijn deze.


avatar van Basto

Basto

  • 8536 berichten
  • 6399 stemmen

Waar ik van deel 8 en 9 juist veel verwachtte, vielen die wat tegen. De jaren 60 en 70 in Hollywood vind ik namelijk een ijzersterke periode.

Maar omdat het er vooral over gaat hoe de ontwikkelingen in Europa en Azie Hollywood insijpelen en er dus geen echte innovaties plaatsvinden en omdat deze tijd minder verrassingen voor mij in petto heeft.

Het gaat dan ook meer over de verandering van toon en de opkomst van het nieuwe, meer cynische Hollywood. De grote namen, citeren grif de grootmeesters van de Franse en Japanse cinema.

Maar los van deze bescheiden kritische noot, kijkt het weer heerlijk weg, ook al steek ik er iets minder van op.

Wel vreemd dat we nu halverwege de 70’s zijn en Kubrick pas eenmaal genoemd is. De eerste Nederlander moet ook nog genoemd worden…


avatar van Basto

Basto

  • 8536 berichten
  • 6399 stemmen

Aflevering 9 en 10 zijn weer erg interessant. Er komen de nodige regisseurs uit Europa en Azie aan bod die meer politiek of filosofisch geladen films maakte. Inhoud en idee. De film als pamflet. Maar ook de uitleg over de opkomst van de commerciële films in Hong Kong en uiteindelijk de geboorte van de blockbuster maken dit weer een mooie tocht langs de cinema van de jaren 70.

Op naar de 80’s!


avatar van Basto

Basto

  • 8536 berichten
  • 6399 stemmen

Ook 11 en 12 zijn boeiend. Film kwam in een stroomversnelling, onder andere door de opkomst van MTV. Film en videoclips beïnvloedden elkaar. Ook de introductie van de digitale montage gaf de filmmakers meer mogelijkheden. In alle landen werden steeds meer films gemaakt. Vind het toch mooi hoe deze serie naast film, ook meeneemt in de geschiedenis van de wereld.


avatar van Basto

Basto

  • 8536 berichten
  • 6399 stemmen

Aflevering dertien brengt ons via de J horror naar het hyper realisme in Iran om vervolgens via de experimentele films van Denemarken in Frankrijk te doen belanden. Zo eind 80-er jaren is er een enorm breed filmlandschap ontstaan. Opvallend is hoezeer Hollywood buiten beeld blijft. Wellicht is het meer de Story of Independent Film. En de Independent film kwam ook eigenlijk pas in de haren 90 los in Amerika. Volgende aflevering komen Tarantino, de Coen broertjes en Baz Luhrman aan bod.


avatar van Basto

Basto

  • 8536 berichten
  • 6399 stemmen

Laatste drie delen zijn ook erg boeiend net de opkomst van digitaal filmmaken, het postmodernisme en de vele verschillende stromingen die in de 21e eeuw naast elkaar bestaan.

Al met al een geweldige documentaire die goed aansluit bij mijn visie op film. Waarbij het de kunst is van het (audio)visuele idee en de beeldtaal waarin het verhaal verteld wordt, een belangrijker bijdrage geeft dan het plot. Gus van Sant heeft dat met zijn (mislukte) hervertelling van Psycho wel aangetoond, zo stelt hij zelf.

Net niet de volle 5* want daarvoor duurt het te lang en heb ik niet continue op het puntje van mijn stoel gezeten. Maar wel verplicht kijkvoer voor elke filmliefhebber en een indrukwekkend document.


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op TvMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.