ad
  • 8.076.809 stemmen

The Story of Film: An Odyssey (2011)

Show titel: The Story of Film: An Odyssey

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 15

Datum van release: zaterdag 3 september 2011

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

The Story of Film: An Odyssey

Afleveringen Seizoen 1 (2011)

1. 1. Birth of the Cinema

Aan het einde van de negentiende eeuw wordt er een nieuwe kunstvorm ontdekt: film. Vroege pioniers ontwikkelen nieuwe technieken om de eerste bewegende beelden te maken. Zelfs in de eerste jaren van de 'stomme film' was er al spraken van speciale effecten, montage en cinematografie.

2. 2. The Hollywood Dream

In de twintigste eeuw zien we Hollywood enorm hard groeien naar het centrum van de filmwereld. Er worden grootschalige films gemaakt zoals 'The Thief of Bagdad' en er ontstaat een nieuw komediegenre met het werk van Buster Keaton, Charlie Chaplin en Harold Lloyd.

3. 3. The Golden Age of World Cinema

De jaren 20 waren de gouden eeuw voor de internationale cinema. In Parijs, Berlijn, Moskou, Shanghai en Tokio maken de meest invloedrijke filmmakers in aanraking met film. De nieuwe filmstromingen zijn het Duitse expressionisme, montage in de Sovjet en het Franse impressionisme en surrealisme. Minder bekend zijn de Chinese en de Japanse films uit die tijd, met filmsterren zoals Ruan Lingyu.

4. 4. The Arrival of Sound

De komst van geluid in films in de jaren 30 zorgde voor veel verandering. We zien de opkomst van nieuwe filmgenres: foute komedies, gangsterfilms, horrorfilms, westerns en musicals. Alfred Hitchcock begint met filmmaken en Franse regisseurs worden de meesters in sfeerbepaling.

5. 5. Post-War Cinema

Mark Cousins vertelt over hoe de oorlog er voor heeft gezorgd dat er veel originelere en gewaagde films ontstonden. Schrijvers Paul Schrader en Robert Towne vertellen over dit tijdperk en Stanley Donen, de regisseur van 'Singin' in the Rain', praat over zijn carrière.

6. 6. Sex & Melodrama

Seks en melodrama zijn belangrijke onderwerpen in de films van de jaren '50, zoals die 'On the Waterfront', de jankfilms en de films van James Dean. We reizen naar Egypte, India, China, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en Japan om te zien dat de films daar ook vol met razernij en passie zaten.

7. 7. European New Wave

We zijn aangekomen aan het einde van de jaren '50 en het begin van de jaren '60. Claudia Cardinale vertelt over de legendarische regisseur Federico Fellini. In Denemarken beschrijft filmmaker Lars von Trier zijn waardering voor Ingmar Bergman. Bernardo Bertolucci werpt zijn blik op het werk van Pier Paolo Pasolini.

8. 8. New Directors, New Form

In Hollywood onthult de legendarische cinematograaf Haskell Wexler hoe de documentaire een enorme rol heeft gespeeld in de wereld van mainstream films. 'Easy Rider' en '2001: A Space Odyssey' zijn het begin van een nieuw tijdperk in de Amerikaanse cinema. We ontdekken de films van Roman Polanski, Andrei Tarkovsky en Nagisa Oshima. Ook de Afrikaanse en Indiase film maakt haar opkomst.

9. 9. American Cinema of the 70's

In de late jaren '60 en jaren '70 wordt de film een stuk volwassener. Buck Henry, de schrijver van The Graduate, vertelt over de filmsatire in die tijd. Paul Schrader praat over zijn belangrijke script van 'Taxi Driver' en 'Robert Towne' over de duistere ideeën in 'Chinatown'.

10. 10. Movies to Change the World

In de jaren '70 zijn er veel filmmakers die de wereld proberen te veranderen: Wim Wenders in Duitsland, Ken Loach in Engeland en Pasolini in Italië. In Australië wordt film totaal opnieuw uitgevonden en Japan maakt de meest indrukwekkende films van die tijd.

11. 11. The Arrival of Multiplexes and Asian Mainstream

Star Wars, Jaws en The Exorcist gooien de filmwereld overhoop, maar zijn ook enorm innovatief. In India neemt de grootste filmster van de wereld, Amitabh Bachchan, je mee naar de fantastische wereld van Bollywood. We ontdekken ook de opkomst van de kung-fu grootheid Bruce Lee.

12. 12. Fight the Power: Protest in Film

Dappere filmmakers komen op tegen het systeem en vertellen de waarheid. In Peking is er een Chinese filmmaker die hoge ogen gooit. In de Sovjet-Unie wordt het verleden gebruikt voor bijzondere films en de regisseur Krzysztof Kieslowski wordt ontdekt in Polen.

13. 13. New Boundaries: World Cinema in Africa, Asia & Latin America

Film komt in de jaren '90 is een verrassend goede periode terecht. In Iran probeert filmmaker Abbas Kiarostami zijn films veel realistischer te maken, terwijl regisseur Shinji Tsukamoto in Tokio een nieuw soort horrorfilm bedenkt.

14. 14. New American Independents & The Digital Revolution

We ontdekken wat er zo nieuw was aan de dialogen in de films van Quentin Tarantino en aan de stijl van de Coen Brothers. De schrijver van Starship Troopers en Robocop vertelt over de ironie die de films bevatten. In Australië praat regisseur Baz Luhrmann over 'Romeo + Juliet' en 'Moulin Rouge' en we duiken in de digitale filmwereld.

15. 15. Cinema Today and the Future

Films worden een stuk serieuzer na 9/11 en Roemeense films maken een diepe indruk. 'Mulhilland Drive' van David Lynch is één van de meest complexe films ooit gemaakt en 'Inception' van Christopher Nolan verandert film in een video game. Mark Cousins neemt een kijkje in de toekomst van de filmwereld.

avatar van brawljeff

brawljeff

Absoluut een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in films, met in het bijzonder de filmgeschiedenis. Mark Cousins neemt je mee door de gehele geschiedenis en er is geen enkele andere documentaire die dit gedetailleerder doet. We zien, in tegenstelling tot veel andere documentaires, niet alleen de Amerikaanse filmgeschiedenis, maar ook die van de rest van de wereld. Na het zien van deze reeks heb je een goede indruk van welke films of filmmakers de start waren voor nieuwe genres en stromingen.

Maar wat heb ik mij ontzettend zitten ergeren aan de vertelstem van Mark Cousins! Belachelijk dat hij niet even iemand anders kon vragen, iemand met emotie, om deze afleveringen in te spreken. Daarnaast zijn sommige afleveringen vrij zwaar om te volgen als je niet bekend bent met de films uit bijvoorbeeld India of Afrika.

avatar van Gish

Gish

Fascinerende documentaire over de geschiedenis van de cinema. 915 minuten filmgeschiedenis. Heel accuraat, en voorzien van duidelijk commentaar en prachtige fragmenten. Je moet wel wennen aan de stem en accent van Mark Cousins, die soms commentaar geeft alsof de wereld is vergaan. Maar het went en je krijgt heel veel zin om films te gaan zien die voorbij komen. Soms herken je de getoonde fragmenten, soms wil je de hele film gelijk zien of bestel je hem. Verplicht voer voor alle cinefielen.