Mijn Series +

Van Vlees en Bloed (2009)

Belgiƫ
Miniserie, 350 minuten

ontwikkeld door Tom Van Dyck en Michiel Devlieger
met Koen De Graeve, Mieke De Groote en Reinhilde Decleir

In de miniserie Van Vlees en Bloed staat de slagersfamilie Vangenechten centraal. De zaken lopen goed in de slagerij tot de enige zoon van het slagerskoppel na een jarenlange afwezigheid plots voor de deur staat. Waar hij de voorbije tijd gezeten heeft, daar wil hij niks over kwijt. Hij wil terug thuis komen wonen en bovendien wil hij komen werken in de slagerij. Zijn moeder en grootmoeder willen niks liever dan de verloren zoon een nieuwe kans geven, maar voor zijn vader, André Vangenechten, is de verzoening allerminst evident. Rudy's terugkeer zorgt voor een kettingreactie aan gebeurtenissen waarbij niemand gespaard blijft.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
  5. Aflevering 5
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7

avatar van ZAP!
Vanavond om 21.30u op België 1.

-edit- Ik zie nu pas de tv-gids hier, maar daar staat deze niet bij.

avatar van ZAP!
Ik wist niet wat precies te verwachten, maar het blijkt grotendeels een vrij simpele soap / drama dat regelmatig wel erg grappig is, bijvoorbeeld door Tom Van Dyck (Matroesjka's!), een ziekenzalving met uierzalf en die rare gast die elke dag zijn 100g salami komt halen (behalve als ie slecht geslapen heeft van de kopzorgen, dan moet het kippenwit zijn) en elke keer vertelt wat een, inderdaad, rare gast hij wel niet is...

En tussen neus en lippen door worden er nog even flink wat zware onderwerpen aangesneden (no pun intended?).

Het lijkt me dat genre komedie hier ook z'n plaats is, maar Imdb geeft het niet aan.

avatar van ZAP!
Dit was me wel een bijzondere serie. Afl. 7 gisteren gemist, maar ze zijn vrij makkelijk 'elders' (zonder subs, dat wel) te vinden.

avatar van Esteban
Dit is inderdaad een uitstekend drama, waar de komedie minstens even aanwezig is. Dat het genre nergens vermeld staat, is best vreemd. Het was 9 jaar geleden een gigantische hit wat kijkcijfers betreft en de quotes gaan nog steeds mee, 'bospoeper' is zelfs een gangbaar woord geworden. Ik zen nogal
ne keirel hé.

avatar van Pepino
En vergeet natuurlijk niet 'De emmer der vernedering is vol!'

avatar van ZAP!
Jaja, de emmer is vol! Maar het einde van aflevering 7 is inderdaad de druppel; weer wordt de koude kant (dit keer wat al te makkelijk en zonder eigenlijke toelichting) te kakken gezet, net als in elke aflevering ervoor, ruimte voor ontwikkeling is er niet - al lijkt dat soms even zo. Dat is niet zo erg verder, maar het maakt wel dat VVeB in de kern nooit meer wordt dan een soap. Wel een bijzondere, op de één of andere manier, maar waar 'm dat nou precies in zit? Een hele reeks prima koppen voor wat volledig een komediereeks had kunnen zijn, maar daarvoor worden er te regelmatig spijkers met koppen geslagen op het vlak drama. Af en toe schurkt het zelfs tegen misdaad aan, maar ook daar komt de serie verder niet echt over de brug.

Aanvankelijk wist ik niet wat te verwachten - uiteindelijk leek elke aflevering wel precies meer van hetzelfde. Maar ik heb me er heel aardig mee vermaakt.

3,0*.

avatar van Pepino
Ik begrijp je wel, ZAP!
Bepaalde zaken worden nogal snel afgehandeld (Mike tegenover JB) en ook naar het einde toe worden de personages plots heel dom.
De reden waarom ik graag naar VVeB kijk zit 'm in de charme van een beenhouwers-familie ergens in the middle of nowhere. Hoe bijvoorbeeld alle inwoners elkaar bij naam kennen, de pensenkermis, een familie dat elkaar opvolgt van vader op zoon, .... Deze atmosfeer is niet dé reden waarom ik VVeB 4* geef, maar toch zeker een reden.

avatar van arevee
Kijkcijferkanon en meer dan terecht, zelden zo hard gelachen met een serie als hier. Tegelijk wordt ook de sfeer van een klein dorp prima weergegeven. Ergens jammer dat hier geen extra seizoen(en) van gemaakt zijn, was zeker nog ruimte voor imo.