• 8.985.842 stemmen

Van Vlees en Bloed (2009)

Drama | Miniserie

Show titel: Van Vlees en Bloed

Genre: Drama

Ontwikkeld door: Michiel Devlieger en Tom van Dyck

Met: Koen De Graeve, Mieke De Groote en Reinhilde Decleir

Oorsprong: België

Eerst uitgezonden op: één (België)

Plot Van Vlees en Bloed

In de miniserie Van Vlees en Bloed staat de slagersfamilie Vangenechten centraal. De zaken lopen goed in de slagerij tot de enige zoon van het slagerskoppel na een jarenlange afwezigheid plots voor de deur staat. Waar hij de voorbije tijd gezeten heeft, daar wil hij niks over kwijt. Hij wil terug thuis komen wonen en bovendien wil hij komen werken in de slagerij. Zijn moeder en grootmoeder willen niks liever dan de verloren zoon een nieuwe kans geven, maar voor zijn vader, André Vangenechten, is de verzoening allerminst evident. Rudy's terugkeer zorgt voor een kettingreactie aan gebeurtenissen waarbij niemand gespaard blijft.

1 januari 2009 (50 minuten)

Na een lange afwezigheid keert beenhouwerszoon Rudy Vangenechten terug naar huis. Tot grote vreugde van zijn moeder en grootmoeder. En tot even groot ongenoegen van zijn vader André.

8 januari 2009 (50 minuten)

Mikes plannen om de zaak over te nemen, worden gedwarsboomd door Rudy's terugkeer. Grootmoeder mag het ziekenhuis verlaten. André maakt meteen van de gelegenheid gebruik om het een en ander definitief te regelen.

15 januari 2009 (50 minuten)

André probeert Luc met een geschenk aan zijn kant te krijgen. Rudy's pogingen om opnieuw een goede beenhouwer te worden, zijn niet echt succesvol.

22 januari 2009 (50 minuten)

André en Liliane worden allebei vijftig. Rudy geeft ze een weekend aan zee cadeau, waar ze eindelijk maar eens wat tijd voor elkaar moeten maken.

29 januari 2009 (50 minuten)

JB, een oude kennis van Rudy, komt langs. Hij lijkt niet van plan om weer te vertrekken. Liliane neemt eindelijk wat tijd voor zichzelf.

5 februari 2009 (50 minuten)

Eén weekend per jaar is de ‘échte van Vangenechten’-pens te verkrijgen, al generaties lang een specialiteit. Door Maurice komt niet alleen de jaarlijkse pensenkermis, maar ook het voortbestaan van de beenhouwerij in het gedrang.

12 februari 2009 (50 minuten)

Maurice trekt de klacht tegen André in, nadat hij bij André in het bos overnacht heeft. Tijdens die nacht moest André normaal gezien de Vangenechten-pens maken voor de jaarlijkse kermis. Aangezien hij in het bos zit, wil Rudi de pensen maken. Omdat hij niet weet hoe hij een reebok moet uitbenen, vraagt hij Mike om te helpen. Rudi, Mike en Anke werken een hele nacht door aan de pensen.

Gerda Vangenechten

Maurice De Brabandere

André Vangenechten

Luc Vangenechten

Christine Verspoor

Vanavond om 21.30u op België 1.

-edit- Ik zie nu pas de tv-gids hier, maar daar staat deze niet bij.

Ik wist niet wat precies te verwachten, maar het blijkt grotendeels een vrij simpele soap / drama dat regelmatig wel erg grappig is, bijvoorbeeld door Tom Van Dyck (Matroesjka's!), een ziekenzalving met uierzalf en die rare gast die elke dag zijn 100g salami komt halen (behalve als ie slecht geslapen heeft van de kopzorgen, dan moet het kippenwit zijn) en elke keer vertelt wat een, inderdaad, rare gast hij wel niet is...

En tussen neus en lippen door worden er nog even flink wat zware onderwerpen aangesneden (no pun intended?).

Het lijkt me dat genre komedie hier ook z'n plaats is, maar Imdb geeft het niet aan.

Dit was me wel een bijzondere serie. Afl. 7 gisteren gemist, maar ze zijn vrij makkelijk 'elders' (zonder subs, dat wel) te vinden.

Dit is inderdaad een uitstekend drama, waar de komedie minstens even aanwezig is. Dat het genre nergens vermeld staat, is best vreemd. Het was 9 jaar geleden een gigantische hit wat kijkcijfers betreft en de quotes gaan nog steeds mee, 'bospoeper' is zelfs een gangbaar woord geworden. Ik zen nogal

ne keirel hé.

avatar van Pepino

Pepino

En vergeet natuurlijk niet 'De emmer der vernedering is vol!'

Jaja, de emmer is vol! Maar het einde van aflevering 7 is inderdaad de druppel; weer wordt de koude kant (dit keer wat al te makkelijk en zonder eigenlijke toelichting) te kakken gezet, net als in elke aflevering ervoor, ruimte voor ontwikkeling is er niet - al lijkt dat soms even zo. Dat is niet zo erg verder, maar het maakt wel dat VVeB in de kern nooit meer wordt dan een soap. Wel een bijzondere, op de één of andere manier, maar waar 'm dat nou precies in zit? Een hele reeks prima koppen voor wat volledig een komediereeks had kunnen zijn, maar daarvoor worden er te regelmatig spijkers met koppen geslagen op het vlak drama. Af en toe schurkt het zelfs tegen misdaad aan, maar ook daar komt de serie verder niet echt over de brug.

Aanvankelijk wist ik niet wat te verwachten - uiteindelijk leek elke aflevering wel precies meer van hetzelfde. Maar ik heb me er heel aardig mee vermaakt.

3,0*.

avatar van Pepino

Pepino

Ik begrijp je wel, ZAP!

Bepaalde zaken worden nogal snel afgehandeld (Mike tegenover JB) en ook naar het einde toe worden de personages plots heel dom.

De reden waarom ik graag naar VVeB kijk zit 'm in de charme van een beenhouwers-familie ergens in the middle of nowhere. Hoe bijvoorbeeld alle inwoners elkaar bij naam kennen, de pensenkermis, een familie dat elkaar opvolgt van vader op zoon, .... Deze atmosfeer is niet dé reden waarom ik VVeB 4* geef, maar toch zeker een reden.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Kijkcijferkanon en meer dan terecht, zelden zo hard gelachen met een serie als hier. Tegelijk wordt ook de sfeer van een klein dorp prima weergegeven. Ergens jammer dat hier geen extra seizoen(en) van gemaakt zijn, was zeker nog ruimte voor imo.

avatar van Toontje G

Toontje G

Weer een prachtige serie.

avatar van Dievegge

Dievegge

Dit is een zogenaamde dramedy - een drama met komische elementen. Inhoudelijk lijkt het op een koningsdrama. In plaats van een vorst met een eigen land gaat het om een kleine zelfstandige met een eigen zaak, maar de de strijd om macht en opvolging zijn vergelijkbaar. De geheimen van de slager en het verleden van z’n teruggekeerde zoon zorgen voor de nodige conflicten.

Voor de komische kant zorgen vooral de nevenpersonages. Beenhouwer Vangenechten en z’n vrouw zijn personages van vlees en bloed, maar sommige buurtbewoners zijn meer typetjes: de plezante maar bemoeizieke Herman, de schoolmeesterachtige schoonbroer Maurice en de autistische zoon Luc. Grappig zijn de scènes met het hondje, de overdreven reacties op incidenten, de gevatte uitspraken en de bijnaam Bospoeper.

Er hangt een volks sfeertje, met streekaccenten, roddels en plaatselijke schandaaltjes, passend bij een provinciestadje in de Kempen. De naam van de gemeente wordt niet genoemd, maar het is opgenomen in Dessel, Mol en Retie. Enkele van de betere Vlaamse acteurs zijn hier aan het werk. Tom Van Dyck schreef het scenario samen met Michiel Devlieger - beter bekend als presentator. Het resultaat is licht verteerbaar, doch niet geschikt voor vegetariërs.

avatar van GerardB.

GerardB.