• 8.985.839 stemmen

Mr. Bean - Seizoen 1 (1990-1995)

Show titel: Mr. Bean

Ontwikkeld door: Richard Curtis en Rowan Atkinson

Met: Rowan Atkinson, Matilda Ziegler en Robin Driscoll

Eerst uitgezonden op: ITV (Verenigd Koninkrijk)

Plot Mr. Bean

Hij is een onhandige, egoïstische, narcistische en vaak vindingrijke man, die regelmatig in hilarische situaties terechtkomt bij het uitvoeren van taken die een normaal mens nauwelijks moeite zouden kosten. Taken als zwemmen, het verven van een muur, het afleggen van een examen of het maken van een sandwich; niets loopt zoals het zou moeten bij Mr. Bean. Om uit de problemen te komen moet hij steeds originele oplossingen verzinnen, die de lachlust van de kijker wekken.

Afleveringen Seizoen 1 (1990-1995)

1. 1. Mr. Bean

1 januari 1990 (25 minuten)

Sketch 1: Mr Bean heeft alle vertrouwen in het examen dat hij gaat maken, tot hij ontdekt dat hij de verkeerde lesstof heeft geleerd. Sketch 2: Mr Bean gaat naar het strand en probeert zich om te kleden zonder dat andere strandbezoekers hem naakt zien. Sketch 3: Mr Bean bezoekt een kerkdienst, maar heeft moeite om wakker te bijven.

2. 2. The Return of Mr. Bean

5 november 1990 (25 minuten)

Sketch 1: Mr Bean gaat naar een warenhuis om inkopen te doen. Sketch 2: Mr Bean bezoekt een restaurant waar hij iets anders geserveerd krijgt dan verwacht en probeert van deze vieze maaltijd af te komen. Sketch 3: Mr Bean gaat naar een evenement waar de koningin aanwezig zal zijn en is trots om haar hand te mogen schudden.

3. 3. The Curse of Mr. Bean

30 december 1990 (25 minuten)

Sketch 1: Mr Bean gaat naar een zwembad, maar eenmaal aangekomen op de hoogste duikplank, durft hij niet te springen. Sketch 2: Mr Bean heeft niet genoeg geld voor de parkeergarage bij het zwembad en probeert allerlei manieren om de garage te verlaten. Sketch 3: Mr Bean zit op een bankje in het park een sandwich te bereiden, tot ergernis van de man die naast hem zit. Sketch 4: Mr Bean gaat samen met zijn vriendin naar de bioscoop, maar de film blijkt enger dan verwacht.

4. 4. Mr. Bean Goes to Town

15 oktober 1991 (25 minuten)

Sketch 1: Mr Bean heeft een nieuwe televisie gekocht, maar de ontvangst is niet zo best. Sketch 2: Mr Bean gaat naar het park om zijn nieuwe camera uit te testen, maar deze wordt gestolen. Sketch 3: Mr Bean is vrijwilliger bij een goochelact, maar luistert niet naar de instructies van de goochelaar. Sketch 4: Mr Bean laat zijn dansvaardigheden zien in Club Phut en tegelijkertijd probeert hij te voorkomen dat een man zijn vriendin versiert.

5. 5. The Trouble with Mr. Bean

1 januari 1992 (25 minuten)

Sketch 1: Mr Bean is laat voor zijn tandartsafspraak en haast zich naar de praktijk. Sketch 2: Mr Bean komt net op tijd aan bij de praktijk, maar tot zijn ongenoegen moet hij nog lang wachten in de wachtruimte. Sketch 3: Na zijn bezoek aan de tandarts gaat Mr Bean picknicken in het park, waar hij wordt lastiggevallen door een koppige vlieg.

6. 6. Mr. Bean Rides Again

17 februari 1992 (25 minuten)

Sketch 1: Een man krijgt een hartaanval bij de bushalte en Mr Bean probeert er alles aan te doen om de man te redden. Sketch 2: Mr Bean wil een brief posten, maar raakt zijn postzegel kwijt. Sketch 3: Mr Bean gaat op reis, heeft zo zijn eigen manier van het inpakken van zijn koffer en stoort zich aan luidruchtige medepassagiers.

7. 7. Merry Christmas Mr. Bean

25 december 1992 (25 minuten)

Sketch 1: Mr Bean gaat kerstinkopen doen en vermaakt zich met een kerststal op de speelgoedafdeling van het warenhuis. Sketch 2: Mr Bean heeft een manier gevonden om een gratis kalkoen en kerstboom te bemachtigen. Sketch 3: Mr Bean valt tijdelijk in als dirigent bij de fanfare op de markt. Sketch 4: Mr Bean doet zijn best om een kerstdiner voor zijn vriendin voor te bereiden, maar alles gaat verkeerd.

8. 8. Mr. Bean in Room 426

17 februari 1993 (25 minuten)

Sketch 1: Mr Bean gaat naar een hotel, waar hij veel problemen veroorzaakt en de concurrentie aangaat met de persoon op de kamer naast hem. Sketch 2: Mr Bean gaat dineren en geniet van een portie oesters, maar na zijn buik vol gegeten te hebben onthult zich een vervelend feit. Sketch 3: Mr Bean wordt 's nachts wakker van lawaai. Op onderzoek uitgaand naar de oorzaak, wordt hij buitengesloten van zijn hotelkamer.

9. 9. Do It Yourself Mr. Bean

10 januari 1994 (25 minuten)

Sketch 1: Mr Bean nodigt zijn vrienden Rupert en Hubert uit voor zijn nieuwjaarsfeest. Sketch 2: De volgende dag besluit Mr Bean zijn appartement te schilderen, door middel van het laten ontploffen van vuurwerk in een pot met verf.

10. 10. Mind the Baby Mr. Bean

25 april 1994 (25 minuten)

Mr Bean gaat naar de kermis en vindt daar een baby. Mr Bean doet er alles aan om de baby te verzorgen en hem terug te brengen bij zijn moeder.

11. 11. Back to School Mr. Bean

26 oktober 1994 (25 minuten)

Mr Bean gaat naar een open dag van een school en neemt deel aan allerlei activiteiten.

12. 12. Tee Off Mr. Bean

20 september 1995 (25 minuten)

Sketch 1: Mr Bean gaat naar de wasserette en veroorzaakt een hoop problemen, dit tot ergernis van de andere bezoekers. Sketch 2: Mr Bean gaat minigolf spelen, maar bij de eerste baan gaat het al mis.

13. 13. Goodnight, Mr. Bean

31 oktober 1995 (25 minuten)

Sketch 1: Mr Beans hand komt klem te zitten in een theepot en hij gaat naar de huisarts om dit te verhelpen. Sketch 2: Mr Bean wil op de foto met een Engelse soldaat die op wacht staat. Mr Bean is niet tevreden met het uiterlijk van de soldaat, en besluit hem te decoreren. Sketch 3: Mr Bean heeft moeite met in slaap vallen en probeert daar van alles aan te doen.

14. 14. Hair by Mr. Bean of London

15 november 1995 (25 minuten)

Sketch 1: Nadat Mr Beans kapper even weg moet om een telefoontje te plegen, besluit Mr Bean zijn werk over te nemen. Sketch 2: Mr Bean speelt een behendigheidsspel, maar probeert te winnen door vals te spelen. Sketch 3: Mr Bean laat zijn teddybeer deelnemen aan een gehoorzaamheidswedstrijd voor honden. Sketch 4: Mr Bean probeert zonder te betalen een treinticket te bemachtigen.

avatar van AHWA_mm

AHWA_mm

Merry Christmas, Mr Bean is toch wel een sketch die erg leuk blijft.

Mr. Bean: je hebt er een hekel aan of je vindt hem geweldig. Reken mij maar tot die laatste categorie. Ik heb de complete serie al ettelijke jaren in mijn bezit en heb alle afleveringen wel meermaals gezien. Rowan Atkinson zette een eenvoudig, maar inmiddels iconisch geworden typetje neer. Andere creaties van hem, zoals Inspector Fowler of Johnny English, zijn ook leuk, maar Mr. Bean blijkt een geval apart. Ook de films met Bean, uit 1997 en 2007, zijn nooit zo leuk geworden als de tv-serie. Of hij nu een bezoekje brengt aan de tandarts, het zwembad of gewoon in slaap probeert te komen: alles wordt tien maal zo interessant als het ondernomen wordt door Mr. Bean. Ik vind de humor uitermate effectief en sterk, en ik kan hier tot op de dag van vandaag nog steeds ontzettend van genieten.

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

Ik moest alweer spontaan lachen bij het lezen van alle sketches, wat blijft Mr. Bean toch geniaal!

Grappig dat ik letterlijk elke sketch weer gemakkelijk kon afspelen in mijn gedachten, terwijl ik de meeste jaren geleden voor het laatst zag.

avatar van hilversum3_mm

hilversum3_mm

Gossie is dit alweer zo oud. Geweldig vind ik Mr Bean, Vooral zijn (on) vermogen om tot creatieve oplossingen van zijn problemen te komen is geniaal.

elke sketch is eigenlijk wel goed maar het meest Hilarische blijft, Het kerstdiner en het bezoek van de koningin.

Absoluut tijdloos, geniaal in z'n eenvoud en simpelweg van grote wereldklasse. That's a fact.

• 1917 stemmen

tommykonijn schreef:

Vergeet zeker Edmund Blackadder niet, die heeft bij mij nog een streepje voor op Mr. Bean.

Voor het overige kan ik de mening van Spacejet (ach, eigenlijk iedereen) enkel maar onderschrijven.

just, destijds had ik Blackadder nog niet gezien, maar die mag inderdaad zeker benoemd worden in dat rijtje. Ik moet wel zeggen dat, hoe leuk ik de laatste twee seizoenen van Blackadder ook vind, Mr. Bean altijd mijn favoriete personage van hem zal blijven.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Grote favoriet: de zwembadsketch. Misschien ook uit nostalgie want jeetje, wat heb ik die vaak gekeken als kind. Het verbaasde me nu ik hem herzag - en nu ik dit hele seizoen keek - hoe goed het vaak in elkaar zit, hoe knap het is wat Atkinson hier vrijwel woordeloos creëert. En ook hoe hij ervoor zorgt dat je toch een beetje van Bean, in zijn al onhandigheid, egocentrisme en wereldvreemdheid, gaat houden. Een aangename verrassing dus, enigszins gevoed door nostalgie. Viel me wel op dat het niveau tegen het einde van het seizoen wat inzakt: een paar flauwere episodes, of sketches die zelfs voor Bean-begrippen te lang worden uitgerekt. (En dat zegt wat!) Vond bijvoorbeeld die school-scène, inclusief judo, niet zo overtuigend, evenals de aflevering waarin hij oud en nieuw viert. Het slot van het seizoen, met de kapper en de petshop, vind ik dan wel weer op het geniale af. Sowieso heel fijn hoe eigen het allemaal is, zonder iets van de pleasing aspecten die de Bean-films hebben. Ook een stoere keuze van Atkinson dat hij het bij één seizoen heeft gelaten. (Overigens heb ik het nu over een seizoen omdat het zo op de site staat, maar ik vermoed dat dit nooit als één seizoen werd uitgebracht, maar gewoon als verzameling losse sketches, over enkele jaren verspreid?)

Mjah, dit is nou zo'n serie waar ik als kind echt enorm van kon genieten. Idem voor minstens de eerste film, maar ook de tweede was met alle minpunten nog best een avondje geinig vermaak. Rowan Atkinson heeft met Mr. Bean natuurlijk een iconisch personage gecreëerd die beter dan wie dan ook op non-verbale wijze zijn gemoedstoestand en humeur over kan brengen. Wat dat betreft valt er dus weinig te klagen, want de nogal egoïstische, kinderlijke, lompe en toch ook geregeld creatieve Mr. Bean blijft een schitterend karakter.

Alleen moet ik zeggen dat ik nu een jaar of 20 na de laatste keer dat ik de serie zo'n beetje keek moet bekennen dat er ook genoeg op de serie aan te merken valt. Mr. Bean zelf mag dan wel geweldig zijn, de afleveringen zijn dit zeker niet altijd. Zo vind ik het echt doodzonde dat ze er een lachband onder hebben gemonteerd. Dat is sowieso vaak al vervelend, maar ik associeer zoiets ook meer met Amerikaanse sitcoms dan met een scherp geschreven Britse serie, die dat al heel wat minder nodig hebben, omdat dit soort series zonder een bulderlach gewoon al leuk genoeg zijn. Daarnaast vind ik lang niet elke sketch even grappig en duren ze geregeld ook veel te lang. Toch moet ik bekennen dat ik een jaar of twintig na dato nog genoeg sketches uit mijn hoofd wist, me erop verheugde en toch ook weer erom heb gelachen. Zijn wijze om een woonkamer te verven, het kerstdiner met de cadeautjes met zijn vriendinnetje, oud en nieuw vieren, de kapsalon, de per ongeluk meegenomen baby, het buitensluiten in het hotel. Een hoop momenten was ik echt niet vergeten.

Maar toch blijft na het zien van de hele reeks dat gevoel hangen dat de naam Mr. Bean groter is dan de kwaliteit van de serie. Uiteraard nog steeds van bovengemiddeld niveau, maar verre van perfect.

avatar van NRT

NRT

Ik denk dat die DVD-box hier nog ergens thuis ligt. Ik ga het misschien vanavond nog eens bekijken. Verstand op nul en lachen.

Zelfs met verstand op 100 blijft dit verdomd grappige televisie hoor.

Vond het trouwens wel geestig dat Mr. Bean in een van de afleveringen onder een Thunderbirds-dekblad slaapt. Heerlijk Brits uiteraard en tevens een van mijn meest gekoesterde series.

avatar van Mysterie-schrijver

Mysterie-schrijver

Mr. Bean blijft leuk! Verveelt nooit! Ook brengt het wel de Engelse sfeer naar boven. Rowan Atkinson is een van de beste acteurs ooit!

Deze serie is nu nog net zo leuk als toen hij uitkwam. Er zitten een paar relatief mindere afleveringen tussen, maar over het algemeen ligt het niveau behoorlijk hoog. De kerstaflevering is met afstand de beste van allemaal. Die is gewoon perfect van begin tot eind. The troubles with Mr. Bean en Mind the Baby, Mr. Bean zijn ook geweldig.

avatar van Dk2008

Dk2008

Deze serie staat op 1 in mijn top 10. Al vind ik dit niet echt een serie. Het begon met een tryout (die met o.a. met het examen) en daarna hebben ze met tussenpozen weer 1 aflevering erbij gemaakt. Maar ok, voor mij blijft dit toch de leukste serie, dat komt het zijn vaak gewone alledaagse dingen die iedereen meemaakt alleen Mr. Bean gaat er op zijn eigen eigenaardige manier mee om en dan heb vaak dat ik weer even moet denken aan hoe Mr. Bean dit dan doet.

Er zijn inderdaad wel gedeeltelijk mindere afleveringen, die met het golf was zelfs vervelend dacht ik. Maar zodra ik tijd heb wil ik mijn papieren review hier online neerzetten. De drie dvd's die ik heb zijn niet in dezelfde volgorde zoals ze hier staan. Er zijn ook nog wel hier en daar programma's geweest waarin Mr. Bean ook optrad, bijvoorbeeld Blind date. Maar toch is deze serie af. Het laatste wat ik van Rowan Atkinson heb vernomen is dat hij (al lange tijd) geen zin meer heeft in dit typetje alleen de animatieserie heeft een aanvulling. (Al vind ik dat lang niet zo leuk ook al heb ik er wel 2 dvd's van).

avatar van Dk2008

Dk2008

Ik hou de dvd volgorde aan, anders wordt het (voor mij) onoverzichtelijk. Tussen haakjes dat is de volgorde zoals hij hier op de site staat (de extra's vermeld ik ook, het zal per kijkbeurt wel wat verschillen)

zeer leuk ++ /leuk +/ kan er mee door #/niet leuk -)

Dvd 1

Mr. Bean (1) Examen ++/strand +/kerk ++

Goodnight, Mr. Bean (13) Ziekenhuis ++/paleiswacht+/slaapproblemen +(+)

Mind the Baby Mr. Bean (10) Kermis ++

The Curse of Mr. Bean (3) Zwembad/parkeergarage/lunch in park/bioscoop allemaal ++

The best bits (tandarts/geld muzikant/kerstkalkoen/zwembad/duikplankgedeelte/parkeergarage/koffer inpakscène/volgeladen auto na opruiming/kerk/ontvangst koningin/examen/auto kapot door tank ++/+

Dvd 2

Mr. Bean Goes to Town (4) heeft tv gekocht/polaroid camera die in park wordt gestolen/verliest schoen/maakt pasfoto's/naar goochelaar/naar discotheek eerst#/later+

Mr. Bean Rides Again (6) auto kapot,wacht op bus en helpt man met hartaanval/doet brief op post/pakt koffer in/gaat met de trein/in het vliegtuig eerst +/later ++

Mr. Bean in Room 426 (8) in het hotel ++

Do It Yourself Mr. Bean (9) oudejaarsfeest met 2 collega's/nieuwjaarsuitverkoop/gaat zijn huis opnieuw inrichten en verven allemaal ++

Hair by Mr. Bean of London (14) als kapper ++/dorpsfeest +

is treinkaartje verloren probeert via postzak #

Story of Mr Bean eerst # later +

Dvd 3

The Return of Mr. Bean (2) doet dansje bij muzikant/gaat naar warenhuis/is jarig en trakteert zichzelf op etentje/bezoek koningin allemaal ++

Back to School Mr. Bean (11) open dag op school ++

Tee Off Mr. Bean (12) In de wasserette ++/Golf -

Merry Christmas Mr. Bean (7) in warenhuis/met fanfare/met kerstboom en kalkoen allemaal ++

The Trouble with Mr. Bean (5) bij de tandarts ++/gaat picknicken ++

The library In de bibliotheek ++

The busstop wacht op de bus met andere mensen +#