Mijn Series +

Bassie en Adriaan en de Geheimzinnige Opdracht (1992)

Alternatieve titel: Bassie en Adriaan op Reis door Europa

Nederland
Familie / Avontuur
Miniserie, 360 minuten

ontwikkeld door Aad van Toor
met Bas van Toor, Aad van Toor en Paul van Gorcum

De Baron wordt uit de gevangenis ontslagen en wil nog altijd wraak op Bassie en Adriaan. Hij vervangt zijn helpers B2 en Vlugge Japie door B100 en Handige Harry. Bassie en Adriaan krijgen ondertussen de opdracht pakjes op te halen in verschillende Europese landen voor een geheimzinnige opdrachtgever. Elke opdracht omvat een cryptische omschrijving van de plek waar het pakje zich bevindt. Hoewel Adriaan sceptisch is over de opdracht, spoort Bassie hem aan deze toch aan te nemen. Bij hun bezoekjes aan elk land worden landelijke gewoontes, gerechten en de taal geleerd aan de kijkers.

1. Een Vreemd Verzoek
  9. De Kindervriend
  10. Het Allerkleinste is Heel Groot
  11. Onder Water op een Droge Plaats
  12. De Geheimzinnige Opdrachtgever
Hoewel ik "Bassie en Adriaan en de Verdwenen Kroon" kwalitatief misschien iets beter vind, is "Bassie en Adriaan en de Geheimzinnige Opdracht" mijn favoriete serie van Bassie en Adriaan. De afleveringen in Portugal en Denemarken vind ik de leukste.

Ik heb thuis een hele stapel videobanden van Bassie en Adriaan. Dit zijn de oude versies met achtergrondmuziek van Vangelis, Clannad etc. Jammer dat die muziek op de latere uitgaven van de serie niet meer aanwezig is, aangezien die muziek de sfeer van de serie ten goede kwam. Ook de tunes van Aad Klaris mis ik bij de nieuwere edities. De muziek is verwijderd na een ruzie tussen Bassie en Adriaan en Aad Klaris. Op de nieuwere edities staat muziek die gemaakt is door Bert Smorenburg.

Ik lees vaak dat mensen Bassie en Adriaan's reizen door Europa en Amerika minder vinden dan, bijvoorbeeld, "Het Geheim van de Schatkaart", "De Verdwenen Kroon" en "De Verzonken Stad". Ik ben, geboren in 1987, juist opgegroeid met deze reisseries en daardoor zijn deze series voor mij het meest nostalgisch. Ik waardeer deze serie dan ook met 5 sterren.

avatar van Donkerwoud
Volkomen onterecht, maar deze bak nostalgie krijgt van mij vijf volle sterren voor de fijne jeugdherinneringen. Uit een tijd dat een bejaarde clown en stramme acrobaat nog subsidiegeld mochten opstrijken voor een weinig eurosceptische blik op de toekomst van Europa. Ook voor het olijke duo heeft de werkelijkheid (belastingschuld en ruzies) de mooie droom ingehaald. Desalniettemin een fijn stukje jaren '90-sentiment. Nog eens herzien als eind tiener, begin twintiger toen alcohol in mijn leven kwam en Nickelodeon het in hun nachtprogrammering had opgenomen. Deze reeks deed het toentertijd goed binnen onze vriendengroep.

Tegenwoordig kijk ik ook vaak nog even een stuk op - ik meen - Telekids24 als ik 's nachts thuis kom na een avondje alcohol genuttigd te hebben. Geen idee wie op het briljante idee is gekomen dit midden in de nacht te programmeren, maar één kijker hebben ze soms in ieder geval te pakken!

Jammer dat de legendarische b2 niet mee doet in deze reeks.

avatar van tbouwh
Dit is ultiem jeugdsentiment hoor. Ik denk dat ik van B&A letterlijk alles heb gezien, waaronder de meeste films en series meerdere malen. Als je nog eens iemand nodig hebt om de Baron na te synchroniseren...

Petey
De bekende clown en acrobaat ontvangen een anonieme brief met een geheimzinnige opdracht een pakje op te sporen, wat het begin is van een avontuurlijke rondreis door Europa. Elke opdracht omvat een cryptische omschrijving van de plek waar het pakje zich bevindt, bijv: Het allerkleinste is in Brussel heel groot. Ook de Baron, net ontslagen uit de gevangenis, is weer van de partij en zint op wraak op het olijke tweetal dat steeds maar weer zijn snode plannen dwarsboomt. Hij vervangt zijn oude handlangers B2 en Vlugge Japie door twee nieuwe: B100 en Handige Harry, wat eigenlijk wel een beetje jammer is. Maar Paul van Gorcum maakt alles weer goed en zet een geweldige schurk neer. Ziet er zo komisch uit vind ik wanneer hij boos wordt als er weer iets fout gaat, rood aanloopt en steeds die telefoon doormidden breekt: Stommeling, uilskuiken, zak patat, frikandel!! Van Gorcum deed ook de stemmen van Zazoe in De Leeuwenkoning en Gargamel in de Smurfen.

Kortom: een leuke en tevens leerzame serie van Blaffie & Adriaan... Euh, ik bedoel natuurlijk Bassie & Adriaan.

avatar van brawljeff
Dit is veruit de meest leerzame serie van Bassie & Adriaan. Waarschijnlijk heb ik dit seizoen het meeste gezien en heeft het bij mij als kind een onderdeel van mijn ontwikkeling gespeeld. Op die leeftijd had ik nog niet echt een beeld bij landen als Denemarken, Ierland en Portugal, maar daar brachten die "vervelende clown en acrobaat" verandering in. De liedjes en de inhoud daarvan zijn allemaal vrij goed blijven hangen, maar ik moet toegeven dat ik die vroeger tijdens de zoveelste kijkbeurt doorspoelde.

avatar van The Oceanic Six
Ik ben al een tijdje bezig met het opnieuw bekijken van de hele Bassie en Adriaan collectie en eindelijk dan aangekomen bij de series die ik het leukste vind. De reis door Europa en daarna die door Amerika. Als kind heb ik erg vaak naar Bassie en Adriaan gekeken, heb de seizoenen grotendeels wel gezien, maar vooral deze twee verhalen bleven me bij. Vermoedelijk door de mooie locaties en de geweldige Baron, die hier werkelijk op zijn allerbest is.

Erg fijn om te constateren dat De Geheimzinnige Opdracht na 25 jaar (jeetje, wat gaat de tijd toch snel) nog altijd staat als een huis. Het is erg vermakelijk en ook absoluut leerzaam om ons duo in flink wat Europese landen te zien lopen. Ik ben in een hoop van die landen (en ook wat van die steden) geweest en dan is de herkenbaarheid net nog wat leuker. Wat je als kind niet door hebt is dat het wel een heel opzichtig verhaal is om de Europese Unie te promoten en wel heel positief neer te zetten met verhalen over open grenzen, lekker makkelijk betalen met 1 centrale munt en leren van elkaars culturen. Allemaal leuk bedacht, maar de werkelijkheid liep en loopt wel wat anders. Toch steekt alles wel intelligent in elkaar op kinderniveau. Bassie die steeds aan Adriaan vraagt waar een land ligt, Adriaan die er wat feitjes over vertelt en uiteraard ook de bekende liedjes over hoe je heel snel een taal kan leren. Grappig dat je zo al die jaren later zulke liedjes nooit bent vergeten. Tijdloze fun.

Maar goed, op zich wel vrij slim bedacht van ik vermoed onze overheid om Bassie en Adriaan te sponsoren met een avontuur om kinderen van de EU bewust te maken. Helemaal op het einde volgt nog een moralistisch praatje van de minister om het af te maken. Maar boven alles is dit gewoon een erg geinig avontuur waarin we constant pakjes zoeken die door raadseltjes te vinden zijn en waar we ook weer eens de Baron en zijn boevengroep volgen. Alleen is dit wel een redelijk losstaand verhaal, want de boeven komen pas in de laatste aflevering in aanmerking met Bassie en Adriaan, die ook niet wisten dat zij achter hen aan zaten. Zonder de boeven zou het denk ik wel een wat te leergierige serie zijn geworden, want zij zijn een welkome afwisseling op de zoektocht naar de pakjes. Ditmaal geen dove B2 en Vlugge Japie (je krijgt even kort mee wat er met hen is gebeurd), maar B100 en Handige Harrie. Dat zijn toch ook wel 2 leuke iconische boeven geworden. Harrie met zijn bommen en B100 met zijn eeuwige pech hebben een leuke chemie met de fantastische Paul van Gorcum, die van mij echt de allerleukste van de serie is als de Baron. Hij speelt met zoveel enthousiasme en overtuiging, schitterend. Zijn ''Drommels, drommels en nog eens drommels'' en ''Bamibal, zak patat, frikandel'' zijn echt van die scheldwoorden die net zo herkenbaar zijn in de Nederlandse filmwereld als pakweg de ''Buurman, wat doe u nu?'' quote denk ik. Ook B100 zijn ''Ik heb ook altijd pech, ze moeten altijd mij hebben'' is fantastisch. Het was ook wel eens aangenaam om wat nieuwe boeven te zien, aangezien de voorgangers jarenlang mee hebben gedaan.

De Geheimzinnige Opdracht is voorlopig de leukste B&A serie, al moet ik de reis in Amerika nog opnieuw zien. Die was altijd mijn nummer 1 geweest.

avatar van ZAP!
Ik mis de link die deze (mini)series met elkaar verbind... of is dat niet mogelijk?

avatar van ZAP!
Donkerwoud schreef:
Hebben ze het niet weer bijgelegd? Ze zaten in het laatste seizoen van De Slimste Mens toch een paar keer heel vrolijk naast elkaar (niet als kandidaten btw).

avatar van EMBV
De Geheimzinnige opdracht of bij andere weer bekend als Reis door Europa is een van de laatste avonturen van het Duo. In deze serie reizen ze door de verschillende landen ( lid van de EU) en moeten op zoek naar een pakje… Met hun zoektocht krijg je een mooi beeld van het des betreffende land, dus best wel leerzaam. Het programma/ serie kreeg in der tijd subsidie en werd gemaakt ter promotie van de weg vallende grenzen in Europa en de gezamenlijke munt de ECU zoals in de jaren 90 de bedoeling was.

De liedjes waren in deze serie allemaal van hetzelfde deuntje. Het werd eerder gebruikt in de verzonken stad alleen nu telkens in een ander arrangement en tekst. Zelfde geld voor het liedje vanuit de luchtballon, die werd al eerder gebruikt in de Huilende professor. Dat is dus weinig creatief van duo die toch ook wel bekend stonden als componisten van vele (carnaval) hits.

In deze serie ook een nieuw stelletje boeven, dat is best wel wennen na jaren Snelle Japie en B2. Briljant boeven duo. Nu krijgen we te maken met B100 ( ik heb ook altijd pech) en Handige Harry. Vind hun verhaallijn nu maar dunnetjes en in deze serie doen ze Snelle Japie en B2 echt niet vergeten. De baron wordt ook nu weer meesterlijk neer gezet door Paul van Gorcum.