• 8.985.830 stemmen

Andere Tijden - Seizoen 2 (2000-2001)

Alternatieve titel: In Other Times

Ontwikkeld door: Ad van Liempt en Gerda Jansen Hendriks

Met: Hans Goedkoop

Datum van release: donderdag 7 september 2000

Eerst uitgezonden op: Nederland 3 (Nederland)

Plot Andere Tijden

Geschiedenisprogramma over historische onderwerpen en kwesties en (bijna) vergeten gebeurtenissen uit ons recente verleden, die al dan niet verband houden met het heden. Aan de hand van beeldmateriaal en gesprekken met betrokkenen wordt er teruggeblikt op deze gebeurtenis, en wordt deze vaak belicht vanuit een geheel nieuwe invalshoek. In eerdere uitzendingen werden er meestal meerdere onderwerpen behandeld; in latere uitzendingen wordt steeds slechts één onderwerp behandeld, vaak aan de hand van de actualiteit of een bepaalde datum in de uitzendweek.

Afleveringen Seizoen 2 (2000-2001)

1. 1. UNIFIL

7 september 2000 (30 minuten)

Machteloosheid, frustratie en een hoog percentage van Post Traumatische Stress. Een terugblik op het werk van Dutchbat in Zuid-Libanon, begin jaren tachtig.

2. 2. Olympische Spelen, Melbourne 1956 - Mercatorplein

14 september 2000 (30 minuten)

Op 15 september gaan de Olympische Spelen in Sydney van start. 44 jaar geleden, in 1956 werden de Olympische Spelen ook in Australië gehouden. Toen ontbrak Nederland: het bestuur van het NOC besloot de Spelen te boycotten. Op het plein, waar ooit een huurstaking uitbrak die gericht was tegen een huurverhoging met één dubbeltje, gaan nu de appartementen voor drie, vier ton van de hand.

3. 3. Het Nichtje van Eva Braun - Kruisinga

21 september 2000 (30 minuten)

“Haar lichaam, haar uiterlijk beheerste haar leven”. Een half jaar logeerde Gertraud Weisker bij haar nicht Eva Braun op Hitlers Berghof. Onlangs kwam in München over haar verblijf een roman uit. Aan Andere Tijden vertelde Eva’s nichtje haar herinneringen aan de maitresse van de Führer. BVD hield jarenlang oud-bewindsman Roelof Kruisinga in de gaten.

4. 4. De Souteneursafdeling - Lumumba

28 september 2000 (30 minuten)

"De groep, die vanwege de negatieve aard van haar bevolking het meeste opvalt, is die van de souteneurs. Het aantal gedetineerden in deze groep nam ook in 1959 weer toe. Zoals reeds in het verslagjaar over 1958 vermeld, geldt het hier een groep bijzonder moeilijke mensen, die niet alleen voor het personeel een vrijwel dagelijkse bron van moeilijkheden betekent, doch die zich ook als een bijzonder heterogeen gezelschap manifesteert, doordat de leden van de groep niet nalaten elkander het leven zuur te maken...." Citaat uit een rapport (verslagjaar 1959) van Norgerhaven te Veenhuizen (geciteerd bij Hartsuiker, p.. 107) Op 17 januari 1961 werd de eerste premier van Congo, Patrice Lumumba, in de opstandige provincie Katanga vermoord. Een moordzaak die tot de dag van vandaag de gemoederen in zwart Afrika bezig houdt. Westerse regeringen, de Belgische voorop, hebben altijd de beschuldigende vinger richting Moïse Tsjombe gewezen. Hij had zichzelf uitgeroepen tot president van Katanga. Tsjombe zou wel steun hebben gehad van de Belgische regering en zelfs de CIA. Maar veel vragen over de zaak bleven onbeantwoord. Bijna 40 jaar lang, dat wil zeggen totdat de Belgische socioloog Ludo de Witte in zijn boek De moord op Lumumba de precieze toedracht uit de doeken deed. Volgens De Witte is niet Tsjombe, maar de Belgische regering de hoofddader in de zaak Patrice Lumumba.

5. 5. Stasi-gevangenis - De Beatles

5 oktober 2000 (30 minuten)

Hij stond niet op de kaart want officieel bestond hij niet: de Stasi-gevangenis in Oost-Berlijn. Tien jaar na de Duitse hereniging in Andere Tijden een geheime DDR geschiedenis. Andere Tijden vond in het NAA unieke beelden van de Beatles in Nederland, nooit eerder uitgezonden. Verder een reportage over de verzwegen Beatle-boycot van de NCRV.

6. 6. De Korea-oorlog

12 oktober 2000 (30 minuten)

50 jaar geleden vertrokken Nederlandse vrijwilligers naar de oorlog in Korea. Veteranen blikken nu terug op een peace-enforcing missie onder VN-vlag, die vele doden telde.

7. 7. Vreemdelingenlegioen - Het Dictaat van Parijs. Mode in de Jaren Vijftig en Zestig

19 oktober 2000 (30 minuten)

Je moet er maar zin in hebben – een goede reputatie heeft het Franse Vreemdelingenlegioen tenslotte niet. Een leger met soldaten van zestig verschillende nationaliteiten, een leger waarvoor je vijf jaar kon tekenen zonder een spoor achter te laten. Wie zijn naam niet bekend wil hebben, vecht onder nummer. Het gevolg is dat het Legioen, opgericht in 1831, de naam heeft een verzameling te zijn van rauwdouwers, avonturiers en halve criminelen. Andere Tijden gaat terug naar de gouden tijden van de haute couture, toen er nog echte dames waren en Parijs dicteerde hoe je eruit moest zien. Over onbetaalbare ontwerpen en stiekeme kopieën.

8. 8. Michael Dukakis en de Amerikaanse Presidentsverkiezingen van 1988

26 oktober 2000 (30 minuten)

Twaalf jaar geleden werd Michael Dukakis in de race om het presidentschap van de Verenigde Staten met grote cijfers verslagen door George Bush sr. De huidige race lijkt in sommige opzichten op die van 1988. Toen stond de democraat Michael Dukakis in de zomer voor in de peilingen. Nu was het de democraat Al Gore.

9. 9. De BB: Bescherming Bevolking - De Hobbyclub

9 november 2000 (30 minuten)

Per 1 juli 1986 verdween de BB definitief van het toneel. De BB was opgezadeld met een onmogelijke opdracht, en dat ze die met weinig succes vervulde, mag nauwelijks verbazen. Eigenwijze en bevlogen jongens met een grote liefde voor technische hoogstandjes: dat was De Hobby Club. Een fenomeen uit de jaren vijftig, waar de leden nu met weemoed op terugkijken.

10. 10. Kinderbewaarplaatsen - Al-Naqba: de Palestijnse Catastrofe 1948

16 november 2000 (30 minuten)

Voor de oorlog brachten vooral ongehuwde moeders en moeders met een werkloze man hun kinderen naar een kinderbewaarplaats. Nu zijn het vooral tweeverdieners die hun kinderen naar de creche brengen. Wat blijft is het schuldgevoel: je kind wegbrengen, dat hoort niet. Andere Tijden gaat terug naar de kern van het Palestijns conflict: de tijd dat de staat Israel werd gesticht en Palestijnen daartoe uit hun woonplaats werden verdreven. Volgens de één de verdiende vervulling van een lang gekoesterde wens, volgens de ander een "etnische zuivering": een reportage uit Haifa, waar in 1948 tienduizenden Palestijnen hun huizen moesten verlaten.

11. 11. Surinamers in Stavenisse - Shirley

23 november 2000 (30 minuten)

Andere Tijden staat in het teken van de onafhankelijkheid van Suriname, 25 jaar geleden. Veel Surinamers kwamen voor die tijd naar Nederland. Maar daar was geen plek voor hen. De komst van 500 Surinamers naar Stavenisse stuitte op heftig verzet van de plaatselijke bevolking. Shirley Allison was negen jaar toen ze in 1974 van Suriname naar Nederland verhuisde. Ze werd toen gefilmd voor de documentaire Papieren Nederlandertjes. Nu is ze 37 en kijkt ze naar de beelden van toen.

12. 12. De Zevende Batterij op 10 Mei 1940 - Molukse Gijzeling in Assen

30 november 2000 (30 minuten)

en reportage naar aanleiding van de door Kapitein Hertzberger gemaakte beelden ten tijde van de mobilisatie van Nederland in de meidagen van 1940. Een Moluks "zelfmoordcommando" gijzelde in 1978 enige tientallen ambtenaren in het Drentse provinciehuis in Assen. Een gijzelaar werd geëxecuteerd, en een week later overleed een tweede aan de gevolgen van een schotwond. Het kabinet-Van Agt besloot snel tot gewelddadig ingrijpen. In Andere Tijden vertelt de betrokken marine-commandant over de riskante operatie.

13. 13. Gijzelaars Irak - Fritz Behrendt

7 december 2000 (30 minuten)

Op 2 augustus 1990 viel het leger van Irak buurstaat Koeweit binnen. De grenzen werden afgegrendeld en westerlingen mochten Irak en Koeweit niet verlaten. Onder hen waren ook Nederlanders. Wat stelde de Nederlandse regering in het werk om deze gijzelaars vrij te krijgen? Vijftig jaar is hij politiek tekenaar, de hele wereld was zijn expositieruimte. Zijn cartoons kwamen (en komen nog steeds) in gerespecteerde kranten in vele landen, in schoolboeken, op affiches.

14. 14. Van Heuven Goedhart - Honderd jaar Woningwet

14 december 2000 (30 minuten)

Ruud Lubbers treedt 1 januari aan als Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen. De UNHCR bestaat dan vijftig jaar. Vrijwel vergeten is dat de eerste Hoge Commissaris ook een Nederlander was: Gerrit Jan van Heuven Goedhart - jurist, journalist, verzetsman, minister in het oorlogskabinet en eerste Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen. Het is het bijna een eeuw geleden dat in Nederland de Woningwet (1901) werd ingevoerd. De woonomstandigheden van de Nederlandse arbeidsbevolking begin vorige eeuw waren vaak erbarmelijk. De voor die tijd revolutionaire Woningwet moest daaraan een einde maken.

15. 15. Woonwagenbewoners

21 december 2000 (30 minuten)

“We zijn schooiers en we zullen altijd schooiers blijven.” Verscholen in een nieuwbouwwijk, aan de rand van een industrieterrein of op een terreintje net buiten de bebouwde kom; overal in Nederland staan kleine groepjes woonwagens. Bijna onzichtbaar. Een toevallige passant ziet een hek, een muur, een poortje. Het leven achter de muur wekt nieuwsgierigheid. Vanwaar deze autonome eilandjes in ons aangeharkte landschap? Waarom wonen in een wagen als er niets meer te rijden valt?

16. 16. Marbon

28 december 2000 (30 minuten)

Zijn rampen met explosieve stoffen te voorkomen? Een terugblik op de explosie bij het chemische bedrijf Marbon in 1971. Voor de Amsterdamse brandweer de grootste ramp sinds de Tweede Wereldoorlog.

17. 17. De Heimatvertriebenen - Een Halve Eeuw Groeten in het Leger: van Ether tot E-mail

4 januari 2001 (30 minuten)

Duitsers die in 1945 aan de verkeerde kant van de Oder-Neisse grens woonden zijn met miljoenen opgejaagd en in veewagons naar West-Duitsland getransporteerd. Over de grootste etnische zuivering van de twintigste eeuw: 10 tot 15 miljoen vluchtelingen en zeker 2 miljoen doden. "Lieve vader en moeder, ja met mij gaat het goed, de zon is warm en alles gaat hier naar wens. Ik hoop dat bij jullie ook alles goed gaat. Lieve moesje, gefeliciteerd met uw verjaardag en denk eraan, volgend jaar ben ik er bij!"

18. 18. Intercontinental - De Spaanse Griep

11 januari 2001 (30 minuten)

19. 19. Roken

18 januari 2001 (30 minuten)

In de jaren voor de oorlog is roken zo gewoon dat je voor gek wordt versleten als je niet rookt. In bioscoopreclames wordt de lof gezongen op de sigaret:'met een Northstate sigaret word je wel honderd jaar',verzekert een zingend heerschap ons meerdere malen.

20. 20. De Vijftigers - Indië-weigeraars

25 januari 2001 (30 minuten)

Eind jaren veertig groeide er in Amsterdam een kring van jonge dichters die het vrije leven vierden op papier. Ze schreven energiek, associatief, zintuigelijk, en hadden lak aan rijm en vaste versvormen, want dat was allemaal dood. Tussen 1946 en 1950 hebben duizenden soldaten geweigerd zich naar de oorlog in Indonesië te laten uitzenden. De overheid probeerde dat te voorkomen en trad er streng tegen op. Uiteindelijk werden extreme middelen toegepast om de weigeraars toch op de boot te krijgen. Dat leidde in oktober 1949 tot een soort muiterij in Schoonhoven en tot de afgedwongen inscheping van rond 160 weigeraars.

21. 21. Verkiezingen in Israël

1 februari 2001 (30 minuten)

De Zesdaagse Oorlog van 1967 markeerde de Israëlische geschiedenis op dramatische wijze. Enerzijds bewees het haar bevolking en de wereld militair superieur te zijn aan de Arabische landen. Anderzijds werd het binnen zes dagen van underdog to

22. 22. Kosovo Wint van Voorjaarsschoonmaak - AutoRAI

8 februari 2001 (30 minuten)

Tussen duizenden beelden zochten de juryleden naar de World Press Photo van 2000, die ene foto met de meeste zeggingskracht. “Dat er objectief gezien een beste foto zou bestaan, is natuurlijk kul.” Adriaan Monshouwer, al 10 jaar secretaris van de jury, relativeert bij voorbaat het eindoordeel. Hij zag in de loop der jaren de voorkeuren verschuiven. Op de Autorai die donderdag in Amsterdam van start ging, herleeft de historie met de wereldprimeur van de Spyker C8 Laviolette. Onder de naam van dit illustere Nederlandse automerk wordt een volledig aluminium sportwagen geproduceerd, zowel in open uitvoering als een coupé met een glazen cockpitdak. Maar wie kent nog de Hollandse merken Eysink, Bakker, Zwakman, Polderman of Carr Sport? Andere Tijden ging terug in de geschiedenis naar het merk Gatso, dat op de Autorai van 1948 haar model presenteerde.

23. 23. De Verloving van Beatrix en Claus

15 februari 2001 (30 minuten)

Andere Tijden vond de beelden terug van de rechtstreekse uitzending waarin Claus von Amsberg, de verloofde van prinses Beatrix, op 28 juni 1965 aan het Nederlandse volk werd voorgesteld. En verder ontdekte Andere Tijden hoe moeilijk premier Cals het destijds had met alle complicaties rond de verloving.

24. 24. La Courtine

22 februari 2001 (30 minuten)

"Beste ouders, lieve Ine", zong Rijk de Gooyer in 1964 in het liedje `Brief uit La Courtine' geschreven door Eli Asser. Het werd een hit, tot op de dag van vandaag wordt La Courtine nog steeds geassocieerd met het liedje. Weinigen weten echter nog dat La Courtine tussen 1959 en 1964 een viertal maanden per jaar `bezet' werd door tienduizenden Nederlandse militairen (parate troepen en `herhalers'), die een aantal weken doorbrachten in een Franse kazerne op het Plateau de Millevaches, een van de armste streken van Frankrijk.

25. 25. Tientje van Lieftinck - De Beul

1 maart 2001 (30 minuten)

Door middel van het tientje van Lieftinck probeerde de Nederlandse regering vlak na de Tweede Wereldoorlog het enorme probleem van het zwarte geld aan te pakken. Het toneelstuk "De Beul" van Pär Lagerkvist werd eind 1935 al na een aantal voorstellingen uit het Amsterdamse theater geschrapt. Protesten en ordeverstoringen door fanatieke NSB-ers waren hier debet aan.

26. 26. Grote Gezinnen - Het Boekenweekgeschenk van Reve

8 maart 2001 (30 minuten)

De jaren twintig en dertig waren de hoogtijdagen voor de Katholieke Bond voor Groote Gezinnen. Vooral veel kinderen krijgen, was het devies. Moeders van grote gezinnen werden bejubeld als 'heldinnen van aanrecht en waschtobbe'. In 1980 vroeg het CPNB aan Gerard Reve om het boekenweekgeschenk van het jaar daarop te schrijven. Het CPNB beschouwde Reve's uiteindelijke manuscript van "De Vierde Man" echter als te controversieel. De opdracht ging vervolgens naar een ander.

27. 27. De Kroonprinsenstrijd binnen de PvdA

15 maart 2001 (30 minuten)

Ooit waren er vier kroonprinsen. Ed van Thijn, André van der Louw, Jos van Kemenade en Marcel van Dam. Toch zeker één van hen zou Joop den Uyl gaan opvolgen als leider van de PvdA. Maar het werd in 1986 uiteindelijk Wim Kok, omdat Joop den Uyl hem al vanaf de jaren ’70 als zijn meest ideale opvolger zag. Nu Wim Kok zelf binnenkort beslist over zijn politieke toekomst, reconstrueerde Andere Tijden, met bijna alle hoofdrolspelers van toen, de vorige kroonprinsenstrijd binnen de Partij van de Arbeid.

28. 28. De Argentijnse Junta (76-83)

22 maart 2001 (30 minuten)

Op 24 maart is het 25 jaar geleden dat de generaals in Argentinië de macht grepen. Andere Tijden schetst ter gelegenheid daarvan het profiel van die junta en beschrijft de manier waarop men te werk ging. Daarbij komt ook de figuur van de voormalige minister van landbouw Jorge Zorreguieta in beeld.

29. 29. De Argentijnse Junta - Deel 2

29 maart 2001 (30 minuten)

Op 24 maart 2001 is het 25 jaar geleden dat de generaals in Argentinië de macht grepen. Andere Tijden schetst ter gelegenheid daarvan het profiel van die junta en beschrijft de manier waarop men te werk ging. Daarbij komt ook de figuur van de voormalige minister van landbouw Jorge Zorreguieta in beeld.

30. 30. De Omhaal van Humphrey Mijnals - Prins Hendrik als Oranjes Risicofactor

5 april 2001 (30 minuten)

Tegenwoordig bestaat een kwart tot de helft van het Nederlands voetbalelftal uit spelers met een Surinaamse achtergrond. Tot 1960 was Oranje nog helemaal “wit". Op 3 april van dat jaar kwam daar verandering in, met het debuut van Humphrey Mijnals. Andere Tijden sprak met de nu 70-jarige debutant die, mede door een legendarische omhaal, tot een icoonbeeld van het Nederlands voetbal werd. Honderd jaar geleden verwelkomde Nederland hertog Hendrik van Mecklenburg als prins-gemaal, als bruidegom van de jonge koningin Wilhelmina. Dertig jaar later was hij een groot gevaar voor het voortbestaan van de monarchie, door zijn buitenechtelijke avonturen die hem kwetsbaar maakten voor chantage en door de ongehoord hoge schulden waarvoor de koningin moest opdraaien. Mede dankzij Wilhelmina-biograaf prof. dr. Cees Fasseur komt deze eigenzinnige vorst voor ons weer tot leven.

31. 31. Merauke - De Crash van de Franeker

12 april 2001 (30 minuten)

Merauke, het uiterste zuiden van Nieuw-Guinea, was naast Suriname en de Nederlandse Antillen, tijdens de Tweede Wereldoorlog het enige stukje onbezet Nederlands grondgebied. Daar bevond zich het 120ste squadron jachtvliegers, bemand door enthousiaste jongemannen die deel wilden nemen aan de strijd tegen Japan en de bevrijding van Nederlandsch-Indië. Dat verliep anders dan ze hoopten. Het onfortuinlijke KLM toestel "de Franeker" verongelukte op 12 juli 1949 in de buurt van Bombay. In een striemende moessonregen vloog het vliegtuig tegen een berghelling. Aan boord waren naast de tienkoppige Nederlandse bemanning ook dertien vooraanstaande Amerikaanse journalisten die op de terugweg waren van een oriëntatiereis van een maand door de Indonesische archipel. Alle 45 inzittenden van de Franeker waren op slag dood

32. 32. MKZ-bestrijding in Sint Anthonis - De Vrouwen van Ravensbrück

19 april 2001 (30 minuten)

“Vele malen zal het woord mond & klauwzeer zijn gevallen...”. Dr. Vervoorn van de Veterinaire Dienst richt in september 1962 een dankwoord tot het personeel van het vleesdestructiebedrijf in Son. De medewerkers hebben dat jaar overuren gemaakt. Tienduizenden varkens zijn vernietigd. Een deel is verwerkt tot veevoer. Een ander deel is, na te zijn vergast in de destructor, begraven in massagraven in de bossen bij het dorp Sint Anthonis. In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog werden honderden Nederlandse vrouwen uit het concentratiekamp Ravensbrück gered door het Zweedse Rode Kruis. Door bemiddeling van graaf Bernadotte wisten ze na een bizarre busreis door Duitsland het vrije Zweden bereiken. Daar konden ze, bevrijd uit de hel, andermaal de vrijheid proeven.

33. 33. Tsjernobyl als Nederlandse Ramp

26 april 2001 (30 minuten)

1986. 26 april. Het is nacht in het Russische Tsjernobyl wanneer dat wat voor onmogelijk gehouden wordt, toch gebeurt. Eén van de vier kernreactoren van de plaatselijke kerncentrale ontploft en vliegt in brand. Reddingswerkers kunnen niet voorkomen dat enorme wolken radioactiviteit de reactor verlaten. Pas 60 uur na de explosie luiden de alarmbellen uiteindelijk in Den Haag. Er wordt inderhaast een crisiscentrum opgericht onder aanvoering van de toenmalige minister van milieubeheer, Pieter Winsemius.

34. 34. ‘Eisch Duitschen Grond!’ - Deutsche Nicht Erwünscht

3 mei 2001 (30 minuten)

Na de Tweede Wereldoorlog wilde Nederland grote delen van Duitsland annexeren, als vergoeding voor de geleden schade. Het liefst verschoven we de oostgrens tot aan Hamburg. Uiteindelijk kwam het in 1949 tot kleine grenscorrecties: Elten en Tudderen. En wat moesten we daar eigenlijk mee? Elk jaar weer voeren we rond 4 en 5 mei de discussie over de aanwezigheid van Duitsers bij de viering van de bevrijding en herdenking van de gevallenen. Zo ook in 1954. Toen was het Mies Bouhuys, die met pamfletten met het opschrift ‘Deutsche nicht erwünscht’ streed tegen hun aanwezigheid en tegen de regering, die Bevrijdingsdag had gedevalueerd tot een snipperdag.

35. 35. De Spoorwegacties van Zomer 1961 - Shot at Dawn

10 mei 2001 (30 minuten)

Misschien betreft het hier een navrante waarschuwing van de geschiedenis: direct na het invoeren van de nieuwe zomerdienstregeling op 28 mei 1961, liep de treinenloop van de NS geheel in de soep. Het rijdend personeel reageerde op het nieuwe spoorboekje met een stiptheidsactie, in die dagen “modelactie” genoemd. Hierdoor ontstonden enorme vertragingen. De chaos op het spoor noopte de NS uiteindelijk de vernieuwing van de dienstregeling, bedoeld om de efficiency te verhogen, te schrappen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden miljoenen soldaten vanuit de loopgraven de dood ingedreven. Veel minder bekend is dat daarnaast honderden Engelse soldaten werden geëxecuteerd, wegens vermeende lafheid of desertie in het zicht van de vijand. Deze overtreding werd met het vuurpeloton bestraft. Meer dan 80 jaar later vechten nabestaanden alsnog voor het eerherstel van deze “deserteurs”.

36. 36. De Opkomst van de Bio-industrie - Lekker Dier

17 mei 2001 (30 minuten)

De varkenspest, BSE-koeien en de MKZ-crisis hebben de discussie over de bio-industrie goed op gang gebracht. Maar wanneer is deze schaalvergroting eigenlijk begonnen? De oprichting van de actiegroep Lekker Dier was een van de eerste protesten tegen de bio-industrie. Lekker Dier ontstond als een reactie op de Flevohof, de trots van agrarisch Nederland, waar fokzeugen en batterijkippen werden getoond. De daar geschetste toekomst van de veehouderij was voor de oprichters van Lekker Dier juist een bio-industriële nachtmerrie.

37. 37. De Chinese Affaire

24 mei 2001 (30 minuten)

Juli 1966, wildwest in Den Haag. Een Chinees, die asiel wil aanvragen, wordt zwaargewond uit een ziekenhuis ontvoerd, en komt te overlijden: een diplomatieke oorlog Nederland-China is het gevolg. De toedracht, de geheime BVD-rapporten en de ontknoping in Andere Tijden.

38. 38. Hotel Lux - De Beginjaren van Pinkpop

31 mei 2001 (30 minuten)

Moskou in de laten jaren dertig: de angst regeert. Iedereen loopt de kans spoorloos te verdwijnen in de kampen van Stalin: ook het handjevol buitenlanders dat ooit uit idealisme naar de Sovjet-Unie is gekomen. Eén van hen is William Siewertsz van Reesema: de enige Nederlander die verbonden is aan het secretariaat van de Komintern, de Communistische Internationale. Hij weet als één van de weinigen te overleven in het gevaarlijke centrum van de Komintern: Hotel Lux. Komend pinksterweekend beleeft het oudste popfestival van Europa zijn 32e editie. In 1970 werd Pinkpop voor de eerste keer georganiseerd in het Sportpark van Geleen. Het festival had destijds nog sterk het karakter van beroemde voorgangers uit de Verenigde Staten als Woodstock. Dankzij de amateurfilmer Ruud van Wersch zijn er beelden van die eerste jaren. In deze korte terugblik tonen we materiaal van de Golden Earring (1970), Elvis Costello (1979) en The Police, de Britse popgroep die in 1979 op het festival doorbrak.

39. 39. 100 Jaar Soekarno

7 juni 2001 (30 minuten)

100 jaar geleden werd hij geboren: president Soekarno van Indonesië. Voor veel Nederlanders was hij na de Tweede Wereldoorlog staatsvijand nummer 1, de man die met de Japanners had gecollaboreerd. Voor veel Indonesiërs was en is hij de vader des vaderlands, de man die hen een nationaal zelfbewustzijn gaf. Een verhaal over Soekarno als president: van aanbeden held tot verguisde dictator.

Er zijn bij dit seizoen nog geen berichten geplaatst.