Mijn Series +

Tiger (2021)

Documentaire
Miniserie, 202 minuten

ontwikkeld door Matthew Heineman, Matthew Hamachek, Alex Gibney, Jeff Benedict, Armen Keteyian, Stacey Offman, Richard Perello, Sam Pollard en Bentley Weiner
met Tiger Woods, Pete McDaniel en Steve Williams

In deze documentaire staan de opkomst, ondergang en comeback van het werelwijd bekende golf-icoon Tiger Woods centraal. In de jaren 90 ontpopte Woods zich tot een legende in de golfsport, maar vervolgens werd hij vaak geplaagd door privéproblemen en blessures. Toch wist hij terug te komen, met als hoogtepunt zijn overwinning op de Masters 2019. In de film worden beelden van achter de schermen afgewisseld met interviews met de mensen die hem persoonlijk kennen.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2

Prima docu over de opkomst, de top, de neergang en het opkrabbelen naar de top van de beste golfer ter wereld.
Ik had liever gezien dat ze de tijdslijn hadden gevolgd. De flashbacks waren alleen op het eind zinnig als een soort vergelijk. De roddel en achterklap kan mij gestolen worden, maar is functioneel omdat het als een rode draad door zijn leven loopt. Dat Tiger een tweede leven leidde leek op naïviteit, omdat hij per definitie onder een vergrootglas lag. Of waren het zijn hormonen, zijn hunkering naar een fijn leven, ongenaakbaar zijn, enz. Vragen daarover worden niet beantwoord.
De invloed van zijn vader op Tiger komt meermaals aan de orde. Het projecteren van je eigen gemis op je zoon is af te keuren, maar gebeurt dagelijks (ook buiten topsport).
Dat Tiger weer blij is om weer te golfen, is fijn om te zien. Vooral ook omdat zijn collegagolfers hem enorm waarderen.
Helaas na de docu raakte Tiger gewond bij een eenzijdig auto-ongeluk en verbrijzelde zij enkel daarbij. Of hij ooit nog kan golfen is maar de vraag.