• 8.227.795 stemmen

Lieve Mama (2020)

Show titel: Lieve Mama

IMDb beoordeling: 6,8 (185)

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 6

Ontwikkeld door: Annemieke van Vliet en Femke Bennink

Met: Rifka Lodeizen, Shahine el Hamus en Guy Clemens

Datum van release: donderdag 1 oktober 2020

Eerst uitgezonden op: Videoland (Nederland)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Lieve Mama

Ralf staat buiten op de uitkijk terwijl zijn vriend een overval pleegt op de villa van een welgesteld gezin. Als Helen, moeder van dat gezin, thuiskomt, wordt ze geconfronteerd met de overvaller die haar man overmeesterd heeft. Dan volgt er een schot. Helen en Ralf, twee heel verschillende karakters met twee heel verschillende levens, zijn na deze fatale avond onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is voor beiden het begin van een nachtmerrie waarin ze gedwongen worden hun grenzen op te zoeken. En eroverheen te gaan.

Afleveringen Seizoen 1 (2020)

1. Aflevering 1

Helen wordt thuis verrast door een gewapende overvaller, Brian. In een poging zich te verweren, handelt ze impulsief. Een actie met enorme gevolgen. Ralf, op de uitkijk terwijl Brian de overval pleegt, raakt in paniek als hij schoten hoort en Brian niet meer naar buiten komt.

2. Aflevering 2

Helen weet hoe Werner en zij van Brians lichaam af kunnen komen. De gruwelijkheden die ze daarvoor moeten verrichten, verbergen ze voor hun kinderen. Ralf probeert erachter te komen wat er met Brian gebeurd is. Hij komt dieper in de problemen als hij onder druk wordt gezet door Mick, een drugsdealer die nog geld van Brian krijgt.

3. Aflevering 3

Helen worstelt met haar geweten en krijgt weinig begrip van Werner. Wanneer ze de druk van haar geheim niet langer aankan, neemt ze een drastische beslissing. Ralf bekent zijn moeder dat hij bedreigd wordt door Mick en dat Brian verdwenen is. Tot zijn schrik eist zij dat hij hiermee naar de politie gaat.

4. Aflevering 4

Helen laat zich door Werner overtuigen hun leven gewoon voort te zetten. Helen probeert dat, maar is een zenuwinzinking nabij. Ralf vertelt de politie niks en gaat in de villa waar Brian verdwenen is op onderzoek uit. Om Mick van zich af te houden, regelt hij een wapen.

5. Aflevering 5

Tijdens een gewelddadige confrontatie met Mick doet Ralf een schokkende ontdekking die de verdwijning van Brian in een heel ander licht stelt. Helen ontspant voor het eerst in tijden als Werner haar meeneemt op een reisje naar Engeland. Ze hoopt dat dit uitje haar weer dichter bij hem brengt.

6. Aflevering 6

Ralf overtuigt Sara ervan dat haar moeder gevaar loopt en gaat samen met haar achter Helen en Werner aan naar Engeland. Helen geniet tijdens het romantische uitje naar Engeland van de liefdevolle aandacht van Werner. Daar komt verandering in als ze begrijpt dat hij heel andere bedoelingen heeft.

avatar van WB

WB

Prima serie. Niets meer, niets minder. Begon me op den duur wel te ergeren aan de rol van Rifka Lodeizen, maar dat karakter staat vast zo in het boek (niet gelezen). Tegen het einde kakt de serie in, helaas, en het einde is naar mijn mening ietwat te ongeloofwaardig. Maar ach, het was dan ook maar zes keer 35 minuten.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Waar een klein land.... klein in blijft. Doorsnee en nietszeggend. Rifka Lodeizen kijkt 6 afleveringen dom uit haar ogen; stopt geen enkele nuance in haar rol. Het is bovendien kinderlijk eenvoudig geschreven en dat komt tot een ultiem dieptepunt in de afsluiter van deze (mini)serie.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Ik vond dit toch wel een erg vermakelijke serie. De serie is spannend en kijkt prettig weg. Een minuut of 35 per aflevering vind ik ook altijd wel erg fijn wegkijken. Qua cijfer een 7.5 die ik hier qua sterren naar boven afrond, 4 sterren dus.

Weet niet hoe die Rifka Lodeizen privé is , maar in die rollen die ze speelt is ze niet de gezelligste. Die constante nerveuze uitdrukking op haar gezicht werkt op je zenuwen. We zitten in een lockdown dus je moet wat met je tijd. De afleveringen duren niet al te lang dus kun je het wel uitzitten. Maar wat mij betreft geen hoogvlieger.