Mijn Series +

Solar Opposites - Seizoen 1 (2020)

Animatie / Sciencefiction

ontwikkeld door Justin Roiland en Mike McMahan
met de stemmen van Sean Giambrone, Mary Mack en Justin Roiland

Een team van vier buitenaardse wezens ontsnappen aan hun exploderende thuiswereld en komen terecht in een instapklaar huis in een buitenwijk van Amerika. Ze zijn gelijk verdeeld over of de aarde verschrikkelijk of ontzagwekkend is. Korvo en Yumyulack zien alleen de vervuiling, grof consumentisme en menselijke kwetsbaarheid, terwijl Terry en Jesse van mensen en leuke dingen houden. Hun missie: de Pupa beschermen, een levende supercomputer die op een dag zal evolueren naar zijn ware vorm en ze zal consumeren en de aarde kan tranformeren.

1. The Matter Transfer Array
  6. The P.A.T.R.I.C.I.A. Device
  7. Terry and Korvo Steal a Bear
  8. Retrace-Your-Step-Alizer

avatar van Esteban
Rick & Morty fans hebben iets om naar uit te kijken.

avatar van Animosh
Zeker een aanrader voor liefhebbers van Rick and Morty inderdaad.

Één van de schrijvers van deze serie (Justin Roiland) is ook (half) verantwoordelijk voor Rick and Morty, en dat merk je. Het uitgangspunt van de series lijkt al heel erg op elkaar (in beide series wordt een familie gevolgd wiens sci-fi inventies voortdurend voor chaos zorgen, en ook hier is het hoofdpersonage een wetenschapper, Korvo, die zelfs Rick's stem deelt), maar ook de humor is zeer herkenbaar: zo heeft ook deze serie een pikzwart gevoel voor humor (de interacties van de aliens met mensen hebben aan de lopende band rampzalige gevolgen, en net als Rick zijn ze grotendeels onverschillig voor het lijden dat ze teweeg brengen - mensen zijn immers toch inferieure levensvormen) en eenzelfde neiging om politieke correctheid aan de kaak te stellen en met parodieën te komen van bekende clichés uit de popcultuur. En ook hier zijn de hoofdpersonages dysfunctionele sociopaten die niet alleen een gevaar vormen voor de wereld maar ook voor henzelf: hun neurotische plannen blazen met grote regelmaat op in hun gezicht.

Zijn er dan ook verschillen? Jazeker. Hoewel de uitgangspunten vergelijkbaar zijn is deze serie in zekere zin een omgekeerde versie van Rick and Morty: waar Rick en Morty het multiversum afreizen op zoek naar avontuur, brengen de aliens hier de waanzin naar de Aarde, en veel van de humor komt van hun gebrek aan kennis over het leven op Aarde en het resulterende conflict in milieus. Dat conflict is niet altijd even creatief, en uiteindelijk blijven de aliens helaas een beetje mensen in alienkleding, maar het is op zich best een leuke draai, al is het soms iets te "sitcommy" voor mijn smaak (ironisch genoeg komen de aliens in de - mijns inziens - beste aflevering van de serie zelfs amper voor). Daarnaast is de familie minder dysfunctioneel dan die in Rick and Morty: waar in Rick and Morty de onderlinge dynamiek vaak enorm giftig en zelfdestructief is beleeft de familie hier ondanks hun vele onderlinge conflicten overwegend plezier aan elkaars gezelschap. En meer in het algemeen is de serie een stuk minder cynisch en existentieel dan Rick and Morty. En de serie heeft ook iets meer continuïteit, hoewel Rick and Morty dat tot op zekere hoogte ook heeft.

Maar ondanks de kleine verschillen hebben de series dus vooral een hoop gemeen, en als je plezier beleeft aan Rick and Morty zal dit je hoogstwaarschijnlijk ook gaan bevallen. 3.5*