Mijn Series +

Sciencefiction / Thriller
Miniserie, 480 minuten

ontwikkeld door Alex Garland
met Sonoya Mizuno, Nick Offerman en Jin Ha

Lily Chan is een jonge software-ingenieur die werkt voor Amaya, een geavanceerd technisch bedrijf gevestigd in Silicon Valley. Na de kennelijke zelfmoord van haar vriend vermoedt Lily dat er een smerig spel wordt gespeeld en begint ze de zaak te onderzoeken. Ze realiseert zich al snel dat alle wegen leiden naar Forest, de raadselachtige CEO van Amaya en Devs, de geheime ontwikkelingsafdeling van het bedrijf. In Lily's zoektocht naar de waarheid ontdekt ze een op technologie gebaseerde samenzwering die de wereld zou kunnen veranderen.

1. Aflevering 1
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8
avatar van jacobine_rodijk
stinissen 1,5* hiervoor? Wellicht een korte toelichting?

jacobine_rodijk schreef:
stinissen 1,5* hiervoor? Wellicht een korte toelichting?

Ik vond het er niet uitzien.,totaal geen binding met de cast en verder was dit totaal niet mijn ding of het zou voor mijn beter moeten worden.

avatar van Animosh
Ik vond het een erg sterke serie juist: stijlvol, en in filosofisch opzicht waanzinnig ambitieus. Het centrale thema is de "vrije wil", en of dat bedreigd wordt door "determinisme" (het idee dat de toekomst vaststaat, dat we niet anders kunnen handelen dan we in feite handelen), maar daarnaast komen ook onder meer de metafysische implicaties van de kwantummechanica en het idee dat we in een simulatie leven (en of dat erg zou zijn) aan bod. Razend interessant allemaal. De personages en het plot zijn helaas minder boeiend, maar als je houdt van goed doordachte science-fiction die je aan het denken zet is dit absoluut een aanrader.

Ps: ik heb elders in het Engels een opiniestuk geschreven over de behandeling van vrije wil in de serie. Het is behoorlijk lang (en Engelstalig dus), maar ik zal het braaf delen voor de geïnteresseerden.

avatar van james_cameron
Intelligente, ambitieuze serie die thriller- en science fiction-elementen combineert tot een spannend en vooral intrigerend geheel. Regisseur Alex Garland kan helemaal los gaan nu hij meer tijd tot zijn beschikking heeft. De reeks is zeker niet perfect, zo is hoofdrolspeelster Sonoya Mizuno iets te lichtgewicht om de serie overtuigend te kunnen dragen en niet alle verhaalelementen (en sommige special effects) werken even goed, maar de verhaallijnen en personages zijn fraai uitgewerkt en alles wordt bevredigend afgerond. De beste aflevering is die waarin twee personages gedurende een half uur tegenover elkaar zitten aan tafel en... praten. Fascinerend.