Mijn Series +

Flikken Rotterdam - Seizoen 1 (2016)

Nederland
Misdaad / Drama

ontwikkeld door Pierre De Clerq
met Huub Stapel, Mark van Eeuwen en Maartje van de Wetering

Hein Berg is de strenge en veeleisende officier van justitie. In Rotterdam krijgt hij een nieuwe kans om zich te bewijzen nadat hij in Amsterdam een kroongetuigenzaak heeft opgeblazen. Hein is een man die stevig in zijn schoenen staat maar een groot verdriet met zich meedraagt. Niet alleen gijzelingen, moorden, drugsdeals en ontvoeringen zijn aan de orde van de dag voor de officier van justitie en het rechercheteam. Zij krijgen te maken met een mol in hun midden, waardoor zij flink op de proef worden gesteld.

1. Slachter
  7. Hebzucht
  8. RIP
  9. Gekooid
  10. Schuld
Voorlopig 3 sterren, al is dat wat voorbarig na 1 aflevering. Flikken rotterdam ademt dezelfde sfeer als de grote broer in Maastricht en heeft een blik bekende en goede acteurs open getrokken. Eerste aflevering blijft echter een standaard politieserie aflevering en is nergens verniewend en verrassend, toch smaakt hij naar nog een paar afleveringen al is in het geval van Flikken Rotterdam een week wachten geen straf.

avatar van J.Ch.
De eerste aflevering is niet tegengevallen, al blijft het even afwachten wat de rest van het seizoen ons gaat brengen. De personages lijken wel interessant, al hebben we alleen nog maar een introductie gekregen. Vooral naar Huub Stapels personage ben ik benieuwd, hij ziet er uit alsof hij het de rechercheurs nog wel eens flink moeilijk kan gaan maken.
Het duidelijkste verschil met Flikken Maastricht is het decor. Rotterdam is een donkere, grauwe stad en, naar mijn bescheiden mening, nog niet half zo mooi als Maastricht. Maar misschien blijkt dat grauwe wel een voordeel...?

avatar van Dogie Hogan
Beetje vreemd, dat het politiebureau in werkelijkheid een studio in Amsterdam is.

1e impressies:
Aangename verrassing was Maartje van de Wetering: een prima actrice en erg naturel. Deze serie mag wat mij betreft haar doorbraak betekenen!
Huup Stapel viel mij daarentegen wat tegen: over-the-top-acting en vrij houterig. Zijn beelden met fan-toom-personage Tess Berg kennen we al van die Deense rechercheur in "The Bridge (Broen)" - III (2015).
Cees Geels flight-jacket is de low-budget uitvoering van de beroemde USAAF B-3 uit WO-II (ff klikken op afbeelding). Hopelijk bevat zijn script straks meer dan steeds stopwoord "teringzooi".
Ben Slachter met een boodschap voor na zijn dood op USB-stick kennen we uit "Penoza".
De personages liggen mij in elk geval al wel stukken beter dan die in "Flikken Maastricht".

Serie begint goed, stukken beter dan de inmiddels ingekakte Maastricht variant.

avatar van J.Ch.
Na de derde aflevering ben ik gematigd positief. Ik was niet zo'n fan van het personage Ben, dus ik ben blij dat hij weg is, hoewel zijn dood waarschijnlijk nog wel een flinke nasleep zal hebben. Lieve lijkt wel potentie te hebben, ik ben benieuwd wat we van haar kunnen verwachten. Ik heb het vermoeden dat ze nog wel eens een keer flink op haar bek zal gaan. Stan blijkt het type ruwe bolster, blanke pit; ik heb alleen een probleem met hem en dat is dat ik hem heel slecht kan verstaan. Weet ik veel of het accent echt Rotterdams is of niet, ik begrijp er in ieder geval weinig van.
Dries en Esther hebben zich inmiddels wel bewezen. Ze hebben een fijne chemie samen, ik hoop alleen heel hard dat er niet een geforceerde romantische plotlijn komt.
Aflevering 3 had een mooi plot, waar papa de dominee gelukkig níét de dader bleek te zijn. Aflevering 2 had tevens een aardig, niet al te voorspelbaar plot. Ik hoop dat ze dat doorzetten. Enige nadeel vind ik dat de afleveringen tot nu toe net iets te snel afgelopen zijn. Iets meer tijd om alle draadjes vast te knopen zou de serie geen kwaad doen.

avatar van frolunda
Eigenlijk precies dezelfde opzet als Maastricht;elke aflevering een losse zaak en daarbij een doorlopende verhaallijn die aan het eind van het seizoen tot ontknoping komt.Niet echt bijzonder maar tot nu toe wel aardig.Eens kijken hoe de serie zich ontwikkelt.

avatar van 606
Wat ik zo ie zo goed vind is dat er ook gebruik gemaakt wordt van een niet happy end.

avatar van J.Ch.
Mooi eind van het seizoen! Het was misschien een beetje voorspelbaar dat Esther en Dries in die koelcel vast zouden komen te zitten, maar dat mag de pret niet drukken. De allerlaatste plottwist zag ik in ieder geval niet aankomen. Ben heel erg benieuwd hoe het verder gaat nu! Ik hoop dat Berg blijft leven, ik begin hem steeds meer te mogen. Ik hoop ook dat we in seizoen twee de personages wat beter leren kennen. We weten niet bijzonder veel van hun privéleven, en dat vind ik toch stiekem wel leuk. Dit eerste seizoen is er in elk geval in geslaagd om mijn interesse te wekken naar hoe het verder gaat met deze mensen.

avatar van 606
Wordt steeds beter en prachtig eind ook. Op naar seizoen 2.

Fijne serie. Toch merk je dat het beter wordt wanneer afleveringen op elkaar aansluiten en er niet van zaak naar zaak geholt wordt.

Ben bang dat dit voor 70% weer het geval wordt in seizoen 2. Persoonlijk ben ik klaar met series waarin een misdaad in 50 min opgelost wordt.

Prima serie overigens, beter dan de laatste twee flikken maastricht.

3.5 ster. ( 4* voor de laatste twee afleveringen)

avatar van Toontje G
Slap aftreksel van Flikken Maastricht. En wederom Nederlandse acteurs die met een accent willen praten. Dat gaat niet werken.

Flikken Rotterdam is beter als Moordvrouw
vind ik zelf,
De opbouw van een verhaal in
Flikken Rotterdam vind ik beter.
En Flikken Rotterdam is realistischer
in elkaar gezet.
Cees Geel als Stan is de grappigste
van ze allemaal erg goede acteur.

Afleveringen van Seizoen 1 van Flikken Rotterdam waren redelijk spannend
een 3,5 geef ik zelf.