• 8.985.424 stemmen

De Outsiders - Seizoen 1 (2019)

Show titel: De Outsiders

Met: Tim den Besten

Datum van release: donderdag 18 april 2019

Eerst uitgezonden op: NPO 3 (Nederland)

Plot De Outsiders

Door te leven in Nederland, neem je deel aan sociale- en economische systemen. Hoe we wonen, ons geld verdienen, omgaan met technologie en wat er op ons menu staat; de opties zijn beperkt en grotendeels vooraf door anderen bepaald. Of we het nou leuk vinden of niet. Maar er zijn mensen die het anders doen, die bewust kiezen voor een leven buiten de systemen. Wie zijn de mensen die zich afzetten tegen de norm? Tim stapt in elke aflevering in de wereld van drie outsiders en probeert te begrijpen wat hen ertoe drijft om op deze manier te leven. Wat zeggen deze verhalen over de vaak opgelegde regels die bepalen hoe we leven en wordt het misschien tijd deze te herzien?

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. 1. Eten

18 april 2019 (45 minuten)

De keuze op het gebied van eten was nog nooit zo groot en voorhanden. Overal vind je een supermarkt, bakker of slager. Maar er zijn mensen die de voedselindustrie als een probleem zien en er daarom alles aan doen om anders met eten om te gaan.

2. 2. Gezondheid

25 april 2019 (45 minuten)

Als we ziek zijn is het goed geregeld in Nederland. We kunnen meteen naar de dokter of het ziekenhuis. Toch zijn er mensen die geen vertrouwen hebben in de medische wetenschap, zij zoeken hun remedies buiten de gangbare gezondheidszorg.

3. 3. Wonen

2 mei 2019 (45 minuten)

De meeste mensen wonen in een huis of appartement. Groot of klein, gekocht of gehuurd. Maar er zijn mensen die niet in dat plaatje passen en kiezen voor een andere manier van wonen.

4. 4. Technologie

9 mei 2019 (45 minuten)

Ben, een nostalgist, verlangt naar vervlogen tijden en een wereld met minder verregaande technologie. Paul en Ruurdje wonen in een lowtech aardehuis en integreren techniek alleen wanneer het past bij hun zeer bewuste ecologische levensstijl. Tim gaat ook langs bij Martijn, een futurist die denkt dat we hopeloos achterlopen, voor hem kunnen technische ontwikkelingen niet snel genoeg gaan.

5. 5. Sociaal

16 mei 2019 (45 minuten)

Tim den Besten ontmoet drie mensen die zich begeven in bijzondere sociale kringen. Zo ontmoet hij Bastiaan, een overtuigd 'flat-earther', die verstoten werd door zijn vrienden, maar die inmiddels een nieuw sociaal leven heeft opgebouwd met andere complotdenkers. Verder gaat hij op pad met Tavarell, een zwarte homoseksuele man die als rolmodel fungeert voor andere gekleurde gay jongeren die elders geen acceptatie vonden. Ze organiseren extravagante dans- en poseerwedstrijden waarbij ze volledig zichzelf kunnen zijn. Ook ontmoet hij Monique, een moderne heks die zich eindelijk op haar plek voelt sinds ze de wicca leerde kennen en zich aansloot bij een Nederlandse heksenkring. Wat zeggen de verhalen van deze en andere outsiders over de manier waarop de meesten van ons leven?

6. 6. Inkomen

23 mei 2019 (45 minuten)

Tim den Besten bezoekt drie mensen die nooit een 'normale' baan zouden nemen. Zo ontmoet hij Danny die zichzelf zo veel mogelijk onderhoudt met spullen en voedsel dat door anderen wordt weggegooid. Tim gaat ook langs bij Anne, een kunstenares die leeft van financiële giften, zonder dat ze daar iets voor terug hoeft te doen. En hij gaat op pad met Louis, een straatmuzikant die leeft van wat mensen hem op straat geven.

Afl. 1 "Eten" min of meer toevallig meegepikt.

Over fruitariër Jeanette (al zeven jaar levend op enkel fruit en legt zonder pardon 50 euro neer voor een ingevroren doerian - de koning van het fruit), gemeenteraadslid voor PvdD (inmiddels afgezet door haar partij) en voormalig veganist Marijke die reeën en ganzen voor het vlees afschiet en een groot gezin (waarvan voornamelijk pater familias Robert aan het woord is) dat volledig in zijn eigen onderhoud voorziet qua voedsel.

Je kan d'r van alles van vinden en eigenlijk weet ik niet wat ik er verder van moet zeggen, maar ik vond het wel interessant om es zo'n kijkje voorgeschoteld te krijgen.

Niet de leukste reeks van Tim den Besten, maar het levert aandoenlijke televisie op hoe elke aflevering verschillende 'outsiders' tegenover elkaar komen te staan. Het zijn toch weer wonderlijke mensen als Danny de eigentijdse Robin Hood, die steelt van multinationals en geeft aan de gewone mensen. Maar een kar met vers brood ('nog bedoeld voor consumptie') laat hij braaf staan. Of Maarten, de flat earth gelovige, die zich vervreemdde van vrienden en familie, maar met gelijkgestemden een verbroederingsclubje heeft gevormd. En zo haaks staat deze naar binnen gekeerde cult tegenover de homo- en transmannen van Ballroom, die met dans en expressie jonge mensen onderwijzen dat je je anders-zijn moet omarmen. Of de jonge (ex-) vegetariër die zelf haar vlees schiet, omdat ze niet tegen vlees eten is maar wel tegen de massaconsumptie ervan. Soms weet ik niet of het goed is om bepaalde mensen een podium te geven - zoals in de aflevering gezondheid - waarin geportretteerden hun niet-wetenschappelijke nonsense mogen verkondigen. Ook zijn de afleveringen dan wel thematisch gegroepeerd, maar ik miste een duidelijke conclusie of enige duiding. En eerlijk: ik denk dat Den Besten het beste tot z'n recht komt in één op één interviews met (semi-) bekende gasten. Gelukkig zit er ook weer een nieuwe reeks van Tim's/\Tent aan te komen!

Bij afl. 2 haakte ik af, met dat 'gezang' en 'gedoe'... Heb het later ook niet meer opgepikt. Afl. 1 vond ik dus best interessant, maar het was idd (veel) meer 'Man Bijt Hond' dan 'De Kennis van Nu'.

Van mij mag iedereen een podium krijgen, trouwens, zo lang er geen haat e.d. gepredikt wordt.

ZAP! schreef:

Bij afl. 2 haakte ik af, met dat 'gezang' en 'gedoe'...

Dat sloeg inderdaad echt alles. Mijn hemel. En hoe die vrouw het ook steeds over 'mijn cliënten' had...brrr.

Ik ben er overigens niet op tegen dat zulke mensen een podium krijgen, maar liever een beetje verantwoord. Met iemand die de onzin eruit filtert ofzo.

Dan liever met wat tegengas. Wat vond je dan van De Hokjesman btw?