Mijn Series +

Our Planet - Seizoen 1 (2019)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

ontwikkeld door Keith Scholey en Alastair Fothergill
met de stem van David Attenborough

Dit ambitieuze vierjarige project is gefilmd in 50 landen over alle continenten van de wereld. Meer dan 600 bemanningsleden hebben ruim drieëneenhalfduizend filmdagen vastgelegd, en richt zich op de diversiteit van de habitats rondom de wereld. Van de afgelegen Arctische wildernis en mysterieuze diepe oceanen tot het uitgestrekte landschap van Afrika en diverse oerwouden van Zuid-Amerika.

1. One Planet
  6. The High Seas
  7. Fresh Water
  8. Forests
Vanaf morgen op Netflix!

Ik heb hier echt enorm veel zin in. Dit zal ongetwijfeld weer beeld en geluid van ongekend hoog niveau worden.

Our Planet is de nieuwe must see natuurdocu | RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

En nog steeds met David Attenborough. Hoe moeten we in de toekomst ooit natuurdocu's bekijken als deze man er niet meer zou zijn

avatar van The Oceanic Six
Aflevering 1 was imponerend mooi. En ik raak altijd volledig rustig van de stem van Attenborough.

Wel moet ik hier niet te veel van achter elkaar bekijken, dan blijft de focus aanwezig. Deze week maar eens de reis gaan vervolgen.

avatar van The Oceanic Six
Eindelijk afgekeken. En het is zoals we ze de laatste 10, 15 jaar al aangeleverd krijgen wederom van extreem hoog niveau. Het maakt niet meer uit wat je wil zien aan natuur en dieren, alles kan op beeld komen. Waanzinnig knap. Planet Earth, Human Planet, Frozen Planet, Life en nog er nog tig op. We worden verwend met waanzinnige kwaliteitsdocu's. De geweldige stem van David Attenborough maakt het ook af, ik kan me geen natuurdocu voorstellen zonder zijn rustgevende stem. Maar hier ligt ook meteen een (kleine) zwakte van Our Planet. Het zijn waanzinnig mooie beelden, maar inhoudelijk is het niks nieuws. Ik vond ook niet echt dat er een directe lijn in de afleveringen zat. Het geeft allemaal niet, goed is het toch wel, maar het verschil tussen pakweg Planet Earth en dit zit hem hoogstens in de beeldkwaliteit die anno 2019 nóg beter is. Misschien is er een beetje een overkill aan dit soort series gekomen? Om die reden heb ik er ''slechts'' 3,5 sterren voor over, maar kwalitatief hoort er natuurlijk wel een extra ster bij. Het ligt er maar aan hoeveel van dit soort werk je als kijker hebt gezien.

Kippevel !

avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)
Apart gezet in 'mijn lijst' op Netflix.

avatar van Richiedoom
Prachtige beelden (op mijn nieuwe Samsung Qled ) maar nu na drie afleveringen vind ik het bloedirritant worden dat je er als mens constant op wordt toegesproken dat we de planeet aan het verzieken zijn. Ja ik vind het ook vreselijk dat veel dieren een steeds kleiner leefgebied hebben maar duw dit aub niet 345 keer per aflevering in mijn strot...

Ben ik de enige die zich hier aan ergert?

Richiedoom.

Je neemt het een serie kwalijk dat ze een thema hebben?

Ik vind het juist goed dat de mens eens met beelden aan wordt gesproken op wat ze aan het veroorzaken zijn.

avatar van Richiedoom
The Oceanic Six.

Ja dat vind ik ook een goede zaak, maar het wordt zo vaak vermeld dat als je er op gaat letten het begint te irriteren. Bij mij althans, ik kan niet voor een ander spreken. Maar deze beelden komen helaas denk ik niet aan bij de grote bedrijven welke de natuur om zeep helpen...

Verder echt een prachtige docu! Gisteren aflevering 4 gezien en de beelden onder water zijn fantastisch, begeleid door de fijne stem van Attenborough.

avatar van mrdig
Richiedoom schreef:
Ben ik de enige die zich hier aan ergert?

Ik erger me hier ook aan. Goed hoor dat je een thema hebt en dat je duidelijk wil maken dat we de planeet om zeep aan het helpen zijn, maar doordat het er zo dik bovenop ligt wordt het nogal treurig en deprimerend om hier naar te kijken.

Prachtige beelden enzo maar hierdoor heb ik na 2 episodes niet zoveel zin meer om verder te kijken.

avatar van james_cameron
Magistrale achtdelige Netflix documentairereeks, qua opzet en uitvoering te vergelijken met Planet Earth van de BBC. Zeker omdat ook hier David Attenborough de beelden voorziet van statig commentaar. Veel van wat we te zien krijgen hebben we in een iets andere vorm eerder gezien in veel vergelijkbare natuurdocu's, maar zelden was het zo imposant gefilmd als hier. De beeldenpracht is werkelijk ongekend mooi. De sombere maar noodzakelijke boodschap drukt de pret uiteraard behoorlijk, maar dit doet niets af aan de kwaliteit van het geheel. Indrukwekkend.

Prachtige serie, met een boodschap.

Ik krijg ook een vervelend gevoel van de feiten die verteld worden hoe wij mensen de natuur om zeep helpen. Maar niet omdat het door de serie gebracht wordt, wel hoe wij mensen alles kapot maken. De boodschap in de serie kan niet vaak genoeg herhaald worden, laten we hopen dat het tij ooit nog zal keren ( al geloof ik daar niet meer in ).

Prachtige serie waarin David Attenborough vertelt over de prachtige natuur die er nog steeds op aarde is. Wel herhaalt hij daarbij wel vaak hoezeer alles bedreigd wordt. Op een gegeven moment denk je dan: "Ja, ik weet het, ik heb dat nu wel genoeg gehoord".

avatar van tommykonijn
''This series will celebrate the natural wonders that remain, and reveal what we must preserve to ensure people and nature thrive."

Volgens mij de eerste Netflix-serie die ik bekijk na het zien van die automatisch afspelende trailer als je Netflix op de tv afspeelt. De prachtige beelden die ik al voorbij zag komen maakten mij uitermate nieuwsgierig en de hoge verwachtingen werden absoluut ingelost: Our Planet is een lust voor het oog. Het blijft fascinerend dat het mogelijk is om alles zo nauwkeurig en helder vast te leggen. Ik geloof graag dat er achter de schermen een hoop bloed, zweet en tranen gaat zitten in een documentaireserie als deze.

Wat Our Planet onderscheidt van de zoveelste aflevering op National Geographic, buiten de diversiteit in de afleveringen, is dat de serie een thema bevat dat David Attenborough zelf perfect verwoordt in de intro (zie de geciteerde zin bovenaan). Het klopt dat de documentaire ons vaak met de neus op de feiten drukt, maar ik heb mij daar niet aan gestoord. Sterker nog, naar mijn mening is het volkomen terecht, want kennelijk heeft men nog steeds een wake-up call nodig. Gelukkig doet de serie niet alleen maar preken dat we fout bezig zijn, maar laat het ook zien hoe de problemen opgelost kunnen worden en waar successen geboekt zijn. Daardoor is er een fijne balans in de toon van de serie: niet alleen triest, maar ook optimistisch.

Ik heb ontzettend genoten. Ik heb organismen en locaties gezien die ik nog nooit eerder gezien had, de beelden worden ondersteund door goede muziek en David Attenborough is met zijn heldere, aangename stem simpelweg een perfecte voice-over. Als je je interesseert voor het onderwerp kun je je aan deze prachtige serie geen buil vallen.

avatar van EMBV
Een geweldige serie om naar te kijken. In acht prachtige afleveringen worden ons de mooiste beelden voor geschotelt. De jungle, de noordpool, maar ook oceanen en de Afrikaanse savannes; alles komt voorbij in de serie Our Planet. De 92-jarige legendarische Sir David Attenborough heeft de serie voorzien van commentaar zoals alleen hij dat kan.

De serie heeft in tegenstelling tot de reeksen van planet earth veel meer aandacht voor ecologische problemen en de impact van de mens op de natuur. Via de biomen (Biomen zijn grote vegetatiezones) krijgen we de mooiste beelden te zien. Tekst en uitleg hoe de dieren leven en ja ook hoe het steeds slechter gaat met de dieren en hun leefomgeving. Wordt dat te vaak genoemd, nee zeer zeker niet. Iedere aflevering staat voor een ander vegetatie en iedere omgeving ervaart andere bedreigingen. Daarnaast wordt aan het einde van een aflevering advies en tips gegeven wat we er eventueel tegen kunnen doen.

Over de kwaliteit kun je ook alleen maar vol lof zijn, dat is genieten. Ook unieke beelden die je nog nooit gezien hebt. Indrukwekkend en soms adembenemend. Als je een natuur en dierenliefhebber bent is deze serie een must om te zien. Voor wie dan nog niet genoeg heeft gezien.. 5 November is het boek Onze Planeet verschenen.