Mijn Series +

Brand Spanking New! Doug - Seizoen 1 (1996-1997)

Alternatieve titels: Disney's Doug | Doug

Animatie / Komedie

ontwikkeld door Jim Jinkins
met de stemmen van Tom McHugh, Fred Newman en Constance Shulman

Doug Funnie gaat het liefst zo onopvallend mogelijk door het leven. Omwille van zijn sociale onhandigheid slaagt hij daar zelden in. Zijn eigenzinnige familie maakt het er niet makkelijker op. Gelukkig kan hij rekenen op z'n trouwe hond Porkchop. Op school hangt hij rond met Skeeter, z'n beste vriend, en Patti, het meisje dat zijn hart tien keer sneller doet slaan. Helaas is er ook bullebak Roger, de zelfverklaarde aartsvijand van onze held. We volgen de avonturen van Doug via zijn dagboek, waarin hij wel eens durft te fantaseren een superheld te zijn, genaamd Quailman.

1. Doug's Last Birthday
  25. Doug's Mural Mania
  26. Doug on the Road
avatar van Esteban
Disney's Doug Intro (HQ) - YouTube

En toen nam Disney de geliefde Doug over, tot groot ongenoegen van de die-hard fans. Die zouden nochtans blij moeten geweest zijn. 't Was dat of géén Doug. Al hadden vele kijkers dat liever gehad, zo blijkt. Op YouTube staan rants van langer dan een uur over hoe Disney de slechtste show aller tijden gemaakt heeft van Doug. Grappig om te zien, al die overdrijving. Echt elk detail werd onder de loep genomen en afgekraakt tot er niets van over bleef. Het grootste verwijt was het ontbreken van Billy West, de Doug-stemleverancier. Hij was te duur voor Disney, aangezien hij in de periode van de bazen-wissel veel bekender was dan voorheen.

Eén ding is zeker, ik heb hier als kind weinig van gemerkt. Tuurlijk vroeg ik mij wel eens af waarom sommige zaken iets anders waren dan voorheen en waarom de intro vernieuwde, maar daar bleef het wel bij. Die nieuwe intro vond ik persoonlijk trouwens minstens even leuk dan 't origineel, vooral op muzikaal vlak dan. Dat deuntje staat in mijn geheugen gegrift. Ik heb mij ook met Disney's Doug geamuseerd, daarover geen twijfel.

De geanimeerde langspeelfilm van Doug heb ik helaas (?) nooit gezien. Geen idee of het wat is ...

Hoe je zeker weet of het om de Nickelodeon of Disney Doug gaat? Eén van de truukjes: Tel de haren.
En zijn schoenen hebben een andere kleur, zijn mouwen zijn langer en de streepjes op de randen van z'n trui zijn verdwenen.